sourze.se

Hälsostress

Blir vi sjuka av hälsostressen? Ja, antagligen eftersom jakten på välbefinnande kräver allt mer av oss.

Gå minst tiotusen steg varje dag. Sluta röka och drick vatten istället för vin. Håll koll på dina leverfläckar och akta dig för salmonella. Skaffa kort på Friskis och Svettis eller gymmet. Och varför inte prova någon av de nya träningsmetoderna? Qigong, Nia och BodyPump ska visst vara bra. Och nog gör du väl det, handen på hjärtat? Jaså inte? Och hur kommer det sig?

Svaren på frågan är förstås att du, liksom jag, har förstått att allt för överdriven hälsofokusering inte gör oss friska - den gör oss sjuka. Inte därför att motion eller rökstopp är skadligt utan därför att pressen i vårt nya hälso-Sverige på att vi ska sköta om oss blir rent stressande i sig. Vi hamnar i ett val mellan pest och kolera och det blir skit hur vi än gör.

Den som hoppar på hälsotrenden blir nämligen en mycket upptagen person. I uppdraget ingår nämligen inte bara gymet, promenaden och yogan varje morgon. Nej, dessutom ska träningskläder inhandlas - en uppgift som numera kräver specialkunskap om allt från materialval till bäst skor för just den egna fotmformen. Dessutom ska man ha koll på vilka dojor som inte är gjorda av barnarbetare, vilka som fick högst poäng i morgontidningens skotest och om man pronerar eller inte.

Innan träningskläderna köps måste man dock välja vilken aktivitet som är den mest lämpliga. Olika sorter passar för den som är soffpotatis, otränad eller vältränad. Hänsyn måste tas till dåliga knän, avsaknad av rytmförmåga, pågående graviditet, ovilja att visa sig i bikini samt sannolikheten att man får med sig en kompis. Även när själva metoden är utsedd kvarstår frågan om vilken tjänsteleverantör som ska användas. Ska du gå på gymet två minuter hemifrån, det som ligger nära jobbet eller på det som är granne till kvarterskrogen där du kan ta en öl efteråt? Vilket är viktigast, att du har råd att betala terminsavgiften utan att dra in på morgontidningen eller att du kan träffa Carola i omklädningsrummet?

Sedan ska det läsas, åtminstone Må Bra men gärna Hälsa och någon av Fitnesstidningarna också. Därutöver bör relevanta nummer av damtidningar som Amelia, Damernas Värld, Tara och Femina kontrolleras, de innehåller allt oftare träningstips. Självfallet gäller det samma kvällstidningarna. Extra duktiga är de på att informera om "nya hälsorisker" som att det är skadligt att dricka för mycket vatten, äta för mycket gurka, simma i mörkret, älska utan kärlek och laga mat i teflonpanna.

Så har vi födan. Mycket grönsaker och fibrer förstås, helst inga halv- eller helfabrikat, såvida det inte är frysta rätter från Viktväktarna. Frukt och grönt ska inhandlas i stor kvantitet men ofta så att den alltid är fräsch. Innehållsdeklarationerna ska granskas och produkterna värderas gällande fiberinnehåll, tillsatser, kolhydrater, protein, fett, vitaminer, mineraler och spårämnen. Naturligtvis bör även nyckelhålsmärkning bevakas. Att något fått beteckningen "light" är verkligen ingen garanti! Matlagningen ska ta tid. Slow food är nyttigt liksom långkok, hembakt bröd på surdeg, bönor som legat i blöt sedan igår och grönsaker som du odlat själv utan bekämpningsmedel. Att du två gånger om dagen får plocka bort de äckliga larverna med händerna gör inget alls, eller hur?

Och hur hinner man med all planering av mat, träning och klädinköp? Den som har läst ett program från Friskis och Svettis vet hur svårt det kan vara. "Nu ska vi se, mitt favoritpass går i Tumba klockan sju men det hinner jag inte, på Mariatorget är det klockan nio men det blir för sent. Om jag går upp klockan fem imorgon kan jag kanske köra på Sveavägen? Men då måste jag tvätta ikväll. Eller ska jag ta passet utan hopp på Östermalm klockan åtta?" Och så är det förstås planeringen av motionsloppen. Tjejmilen, Vätternrundan, Midnattsloppet, stavgångspromenader, paddlingshelger och allt vad det är. Allt ska planeras och matchas med jobbet, barnen, maken, mamma, farmor och alla småkusinerna.

För den som verkligen vill vara säker på att träningen ska ge önskat resultat ingår regelbundna besök i hälsokostaffären. Här finns preparat som stärker och lugnar, som botar depression och som ger dig lusten tillbaka. Du kan öka din prestationsförmåga, bli piggare och orka mer. Det kostar några spänn, men vad fan. Därutöver bör den som tränar regelbundet pyssla om sig själv med massage. Den må vara klassisk eller med Rosenmetoden, från Hawaii eller med aromer. Huvudsaken är att beröringen får kroppen och själen att slappna av och återhämta sig. Bra va? Fast det kostar mer än en bra middag på krogen och bokar upp dig ännu en kväll.

Självfallet måste själen också få sitt. Yoga och Tai Chi är bra men inte alls tillräckligt. Äntligen har också detta uppmärksammats av media genom de nya tidningarna PS och Leva. Här finns artiklar om "rätt terapimetod för dig", "så funkar gestaltterapi", "att utvecklas i grupp" och "5 steg till effektiv meditation". Naturligtvis medföljer också självtester inom områden som "Är jag deprimerad?", "Lever jag ett rikt liv?" samt "Är jag självförverkligad?" med åtföljande åtgärdsförslag. I tidningen finns också reklam för tarot, retreat och spavistelser samt rabattkuponger för avslappningsband och cd-skivor med "rogivande panflöjter".

Så inte är det väl särskilt konstigt att vi blir stressade, trötta, oroliga, deprimerade eller till och med vid- eller utbrända - det är ju en hel del vi måste hinna med bara för att "må bra"…


Om författaren
Om artikeln

Publicerad: 22 feb 2004 18:41

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: