sourze.se

Bra spel, dåliga namn

Det jag skriver i denna krönika kommer direkt ifrån mina tankar och känslor. När jag skriver om Super Mario 64 menar jag alla spel som gör liknande misstag, och inte just detta spel.

Bra Spel, Dåliga namn

Super Mario 64, ett spel som anses av många att vara världens absolut bästa spel. Men även om spelet är bra så är inte namnet det. Om man även tänker på att Nintendo har skapat många bra spel med bra namn, så framstår det ändå tydligare att Mario 64 är ett väldigt oengagerat och ogenomtänkt namn.

Men även om många inte tycker namnen är så viktiga, så är de det.För vem skulle till exempel köpa ett spel vars namn endast innehöll perversa och smutskastande anknytningar? Visst skulle det finnas folk som skulle göra det, men knappast många.

Namn för spel är som en slags image, som egentligen borde reflektera spelets innehåll. Ett bra spel borde alltså ha ett bra namn.

Det finns säkert folk som tycker Super Mario 64 är ett bra namn, men även om alla borde, och ska få tycka vad de vill så måste jag klaga på dem.

För att ta seriens namn och sedan skriva konsolen det har släppts till bit processor eller liknande om det skulle hända i ett annat fall är inte genomtänkt. Visst, ogenomtänkta namn kan också vara bra. Men inte i det här fallet.

Men låt mig nu berätta varför namnet på ovanstående spel inte är bra.

För det första så har de senaste Super Mario spelen innan "64" ganska bra namn, med en slags betydelse till skillnad från ett visst annat spel. Ta till exempel Super Mario World och Yoshis Island. World betyder ju värld och anknyter troligtvis till att Mario aldrig förr har utforskat en så stor värld; bortsett från Super Mario Bros-3. Och Yoshis Island utspelar sig precis som det låter, på Yoshis ö.

Och för det andra så var hela spelet väldigt nytänkande.
Då undrar säkert många vad detta har med namn att göra. För om man ser fakta så är ju inte Super Mario 64 ett väldigt nytänkande namn. Det låter ungefär som om det vore det sextiofjärde spelet i serien. Även om det vore ännu en uppföljare på en serie med sextiotre föregångare så borde inte namnet ha en så stor siffra i sig. De borde istället pryda med ett fint namn efter huvudtiteln.

Men nu ska jag inte klaga på Nintendo något mer, för nästan vartannat företag har potential till att skapa halvrisiga och helkassa namn.

Men nästan alla företag brukar skapa bra huvudnamn. Och när uppföljaren släpps så sätts ett extra namn på som kort sagt är meningslöst. Men även många företag brukar göra felet som nämns vid Super Mario 64:s fall.

Men det absolut största misstaget som spelskaparna gör när de sätter namn är att använda överflödigt med siffror vid varje uppföljare.

Ta till exempel Final Fantasy. Snart kommer tolvan och det lär troligtvis just heta Final Fantasy 12. Squaresoft måste nog ha lärt sig en liten läxa, eftersom de släpper Crystal Chronicles till Gamecube. Ett spel vars namn jag inte vet ifall det är bra eller dåligt. För jag har inte testat det eller analyserat spelet.

Men en sammanfattning vore ju bra. Mer bokstäver, mindre siffror. Bättre namn. Värdighet åt spelen.

Och missförstå mig inte. Det jag säger i Super Marios 64 fall är aldrig bra, oavsett spel.


Om författaren

Författare:
Robin Stjernberg

Om artikeln

Publicerad: 25 jan 2004 12:28

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: