sourze.se

Alkoholpolitiken - en intressekamp

Marknadsdomstolens beslut, att tillåta alkoholreklam i Sverige, har väckt stark debatt hos för/nej –sidorna, till alkohol.

Nykterhetsrörelsen fruktar en ännu högre alkoholkonsumtion.

En vinproducent inom Jönköpings län, glädjes över att han snart får det lättare att marknadsföra sitt lingonvin.

En anställd folkhälsokonsult, anställd av landstinget, anklagar regering och riksdag, för att ha rullat tummarna, i fem års tid och att beslutet inte tidigare granskats.

Det moderata landstingsrådet, Per-Anders Johansson, medger alkoholens negativa verkan, men ser inget samband mellan reklam och ökad alkoholkonsumtion. Vissa insatser bör göras som till exempel höja åldern för utköp av alkohol, tycker han.

Systembolaget, kommer också att satsar mer på information om alkoholens verkningar. Detta är, om något, dubbelmoral och "moment 22" – beteende. Systembolaget, vill gärna låta marknadsföra sina produkter, men inser att deras monopol hotas och förhindrar således en marknadsliberal alkoholpolitik, i enlighet med EU: s förordningar.

Jag vägrar tro, att flertalet svenskar, är så svaga att dom inte står emot alkoholreklam. Det är för mig ett önsketänkande och propaganda, från nykterister och överförmyndare.

Att anklaga regeringens statsråd och riksdagens ledamöter, för att ha rullat tummarna i fem år, är inget annat än populistiskt floskel, på Sverigedemokratisk nivå, och förvånande att komma från en landstingsrepresentant.


Om författaren

Författare:
Yohannis Petersson

Om artikeln

Publicerad: 10 feb 2003 10:15

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: