sourze.se

Vem vill ha alkoholreklam?

I onsdags, den 5/2, kom Marknadsdomstolens dom i ett mål om alkoholreklam. Domen fick riksmedias intresse och den populära "alkoholen" debatteras nu plötsligt vilt i många medier.

Hela frågan handlar egentligen om att vi i Sverige, enligt vår alkohollag, inte tillåter reklam för alkoholdrycker i exempelvis tidningar.

Detta förbud instiftades en gång för att vi i Sverige länge har ansett oss veta att reklamens syfte är att öka försäljningen, i det här fallet av produkter - öl, vin och sprit - där en ökad försäljning inte är önskvärd eftersom den för med sig negativa konsekvenser såsom våld, trafikolyckor, beroende och alkoholism, för att nämna några.

Målets parter har varit konsumentombudsmannen, alltså staten, och tidningen Gourmet som för flera år sedan blev anmäld av just konsumentombudsmannen för att ha brutit mot gällande alkoholreklamlagstiftning. Processen har pågått ett bra tag och EG-rättsliga råd har inhämtats längs vägen.

Jag tycker det är viktigt att tydliggöra att det inte finns någon större folklig påtryckning i denna fråga, varken här eller i andra länder. Det är alltså inte speciellt många medborgare som varit upprörda och ställt krav på en förändring av lagstiftningen. Så är ju fallet ofta i andra frågor t ex när det gäller miljön, skolan och vården. Hela ärendet har varit en "fajt" mellan företagen som vill sälja och annonsera och staten som vill värna sina medborgare.

Med hjälp av EG-rätten och EU-politiken om en öppen marknad med fri rörlighet för varor beslöt Marknadsdomstolen att det Svenska förbudet inte längre är acceptabelt. Att företagen kanske får något lägre vinster genom att de inte kan marknadsföra sig fritt väger tyngre än att samhället Sverige riskerar att få en ökad alkoholkonsumtion med försämrad folkhälsa som konsekvens.

Domen tar inte hänsyn till att förbudet mot alkoholreklam är en del av alkoholpolitiken. Alla vet att många gillar att dricka alkohol, att alkohol är en stämningshöjare på fester och att den av många upplevs som en del av vår kultur.

Alla vet också att alkohol leder till negativa saker såsom våld, trafikolyckor, beroende och alkoholism. Det är de negativa konsekvenserna som alkoholpolitiken syftar till att få bort eller åtminstone minimera.

I åratal har alkoholpolitiken bestått av många komponenter för att vara effektiv t ex speciella tillstånd för servering, monopol på försäljning, åldersgränser för inköp, punktskatter, alkoholreklamförbud och dessutom förebyggande arbete och vård. Var och en kan de olika komponenterna framstå som verkningslösa men tillsammans har de utgjort ett socialt skyddsnät och ett förebyggande ramverk. Alkoholpolitiken har signalerat till barn, ungdomar och vuxna att det inte är okej att det dricks när som helst, hur som helst eller hur mycket som helst. Konsumtionen och alkoholskadorna har därför, jämfört med andra länder, varit begränsade.

Företagen som tjänar pengar på alkoholförsäljning har medvetet arbetat för att bryta sönder politiken. Ju mindre
begränsningar desto bättre för deras vinster. För alkoholproducenterna var därför Marknadsdomstolens beslut en stor seger. Genom internationaliseringen har Sverige hamnat i blickfånget för de europeiska öl-, sprit- och
vinproducenterna vilket säkert bidragit till den starka påtryckningen från näringen på den svenska politiken. Det måste erkännas att de lyckats bra, sänkta öl- och vinskatter, lördagsöppna Systembolag och höjda införselkvoter är ett par av de alkoholpolitiska förändringar som skett som gynnat alkoholbranschen. Med de förändringarna har vi också fått den högsta alkoholkonsumtionen i Sverige på 120 år. Det betyder fler barn som växer upp med missbrukande föräldrar, mer misshandel på stan och fler människor som lider av alkoholism.

Att den här branschen inte består av några naiva småföretagare framgår tydligt. I USA har alkoholbranschens utgifter för marknadsföring av endast "alkoläsk" år 2002 av reklambranschen uppskattats till 450 miljoner US-dollar. Dessa "big businessmen" har också storsatsat på Internet där marknadsföringen är oreglerad. Deras webbplatser är fyllda av livsstilsreklam, musikartister, spel och tävlingar. Målgruppen är knappast taffligt surfande medelålders vuxna utan sannolikt ungdomar som tidigt ska trimmas in i en hög alkoholkonsumtion så att företagens vinster ökar.

Vem är det alltså som vill ha alkoholreklam och på bekostnad av vem då?


Om författaren

Författare:
Sofia Modigh

Om artikeln

Publicerad: 07 feb 2003 14:13

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: