sourze.se
Artikelbild

Fler toyboys till filmen!

Filmer om kärlek mellan äldre/fula män och unga/vackra kvinnor är så vanligt att man inte ens ser det som man inte är på sitt suraste humör. Antagligen är jag sur rätt ofta...

Den här insikten har nämligen förgiftat upplevelsen av många annars ganska bra filmer, Hårfrisörskans make, Timmarna med Rita, Livet från den ljusa sidan... Jag skulle ge mycket för att se en film - särskilt en fransk - film med motsatta förhållandet lite oftare.

I Sverige har vi varit lite bättre, även om det mest varit Johan Widerberg som får älska med den ena äldre kvinnan efter den andra på bioduken. Vad ska de hitta på när han börjar se fullvuxen ut? Blir det den lille gossen som spelar Tsatsiki som får ta över jobbet? För det finns väl fortfarande bara roller till en sån, kan man tänka.

Jag har sett två filmer där rollerna är omkastade, och de hör också till mina absoluta favoriter:
Den ena är"Kärlekspassionen" av Ettore Scola och den andra "Sugar Baby" av Percy Adlon. Se dem, om ni kan!

"Kärlekspassionen" är en tung rulle i artonhundratalsmiljö, med många dystra middagar vid stora ekbord med tunga linnedukar. "Så fröken Fosca kommer inte ned till middagen? -Nej. Hon är opasslig" Opasslig var ordet. När jag först såg Kärlekspassionen som tonåring imponerades jag stort av hur regissören verkligen lyckats hitta Italiens absolut fulaste skådespelerska och sedan med sminkörernas hjälp gjort henne ännu fulare. När jag såg om den för ett par år sen var hon inte så ful längre. Man får en annan syn på skönhet med åren. Den manlige hjälten får det redan i filmen.

"Sugar Baby" är lite modernare snitt. Marianne Sägebrecht hon var den feta tyskan i Bagdad Café, är en riktigt anskrämlig grådaskig varelse och arbetar som liksveperska. Men en dag hör hon en ung tunnelbaneförare i högtalarna: "se upp för dörrarna, dörrarna stängs.." Hon tittar ut på perrongen, sen är det kört. Alla medel är tillåtna, alla skönhetsmedel används - utom ett. Hon bantar inte ett gram. En kanonreplik är när hon står i parfymdisken och provar den ena flaskan efter den andra till expeditens växande irritation. Till slut plockar hon tydligen upp en herrparfym, och expediten fräser "Das ist für Männer!" den där är för karlar... Sugar Baby slänger ut en lång Marlene-Dietrich-blick och svarar "Ja, was für sonst?..." Ja, vad skulle det annars vara för, eller snarare, det är de väl allihopa?

Visserligen slutar de rätt sorgligt båda två, men när såg man en kvalitetsfilm med lyckligt slut?


Om författaren

Författare:
Irène Karlbom

Om artikeln

Publicerad: 07 jan 2002 15:08

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: