sourze.se

Ruskigt inkompetent

Enligt reklamfilmen för Proffice har de bara "ruskigt kompetent personal". Men hur skulle det se ut om alla var så där superkompetenta hela tiden? Trevligt? Nej, jag tror inte det.

Ni har väl sett reklamfilmen för bemanningsföretaget, som förklarar att de bara har "ruskigt kompetent personal"?
Visst tål de att skrattas åt, de klantiga människor i reklamfilmen som beter sig hopplöst inkompetent, och visst är det betryggande att det någonstans ute i näringslivet finns kompetent folk att vända sig till. Eller? Själv kan jag inte se det riktigt så. Jag vill snarare ropa: Kom tillbaka alla inkompetenta människor jag jobbat med, allt är förlåtet!

Tänk er ett mellanstort företag med cirka 150 anställda. På grund av rationaliseringar och dåliga tider bestämmer sig företagsledningen för att sparka 30 anställda, nämligen de som anses vara de minst kompetenta. Vad blir resultatet? Jo, att allt "dödkött" i företaget försvinner, all överkapacitet. Kvar blir själva skelettet av ett företag, där alla måste vara hypereffektiva hela tiden. Följden blir förstås att den där trevliga killen, som hade alkoholproblem, men mycket att berätta om sina erfarenheter av livet och kvinnorna, försvinner. Många av fikapauserna där man höll varandra informerade försvinner. De långa luncherna, där man kunde gå och promenera i en närliggande park, försvinner. I stället börjar folk äta lunch i medhavd matbox vid sina datorer och stressa förbi varandra i korridorerna i stället för att stanna upp och prata. Vi får ett tråkigare och kanske också mindre effektivt företag, där avkoppling och andra intryck är bannlysta i "effektivitetens" namn. Där folk förr kunde ta naturliga pauser i arbetet, för att gå och prata med sin granne i rummet intill, tvingas nu skyddsombuden sätta upp information om "pausgympa vid datorn" så att arbetsskadorna inte ska breda ut sig.

Vid arbetstoppar ringer man det kända bemanningsföretaget och hyr in några hypereffektiva "konsulter" som ska komma in och röja upp i allt som blivit liggande. Men stress kostar. Det kostar för företaget, det kostar för de anställda och det kostar för konsulterna, som i själva verket också får en dålig deal.
Av den ersättning på 250 kronor i timmen som företaget betalar ut till bemanningsföretaget, får den inhyrda personen behålla kanske 85 kronor själv - följaktligen kan bemanningsföretaget skära guld med täljkniv, varje gång det uppkommer sådana här situationer. Bättre för alla parter hade då varit att behålla den ursprungliga personalen och jobba vidare med dess fel och brister, under ständig vidareutbildning och långsam, naturlig förnyelse. Så kom tillbaka, alla milt inkompetenta människor, som förr bidrog med sin närvaro till att göra tillvaron på många arbetsplatser uthärdlig! Jag och många andra behöver er, hur ska vi annars kunna smälta in?


Om författaren

Författare:
Andreas Björsten

Om artikeln

Publicerad: 29 nov 2001 17:38

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: