Har förlusten av ordet "lagom" gjort oss olyckliga?
Är det verkligen så illa med skolan som alla säger eller är det mycket annat som spelar in i de dåliga resultaten.
"Kan du få den att stå?"
Tja, det känns ju som en relevant fråga i mer än en situation, men just idag är det PeaceWorks som ställer den och då handlar det om normkritik och rasism, i ett projekt med namnet ”Låt Stå”.
Sätt livet på schemat i skolan!
Undervisningen i samhällsvetenskap är idag bristfällig och saknar en viktig grundsten - livskunskap. Ett svek från en stark demokrati som får konsekvenser på samhällsnivå, främst för de unga.
SFI Svenska För Invandrare är ett skämt
"SFI liknar den svenska skolan på många punkter. Samla ihop eleverna men låt ingen vara bättre än någon annan. Här ska alla vara lika dåliga."
Skolan - lärande eller indoktrinering?
De flesta av oss har nog inte odelat positiva upplevelser av vår skoltid.
Slöjan och könsapartheid
Minervaskolan i Umeå förbjöd en 7 årig flicka att bära slöja i skolan. Islamiska kvinnoföreningen rasade över beslutet och kallade det för diskriminering.
