Öppet brev till Åsa Linderborg

Den här tråden diskuterar artikeln Öppet brev till Åsa Linderborg.
Showing page 2 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #21: Postat: 2012-12-20 21:05:00
Bizon
Fortsättning #20

Man anar att kulturvänsterns pladderpolitik och den värdenihilistiska liberalismens tid är förbi, men fan trot förr än det brakat loss och folket inte beviljar politikerna ansvarsfrihet samt begär korten på bordet - vilket samhälle är det som politikerna försöker skapa - är det ett sådant samhälle vi vill leva i?

Än regerar frustrationen massorna, och i det läget sticker Åsa Linderborg ut hakan och menar sej stå under någon sorts journalistisk immunitet då hon angriper vad hon menar vara de riktigt odemokratiska krafterna i detta land - och detta gör hon till synes utan att ha den minsta medvetenhet om det som på grund av den förda politiken drabbat människor vars liv rasat samman, tagits över av religions- och kultur-varianter som är helt främmande i detta land - och märk väl - inte är så finkänsliga eller har förstånd nog att ligga lite lågt i fördömandet av den kultur dessa människor de facto gästar. OBS det finns undantag

Bort med åsiktsmonopolet och propagandamedias självpåtagna rätt att diktera vad som ska anses vara godkänt tyckande - byt ut de politiker vars agenda inte är rumsren nog att visas upp i liuset - och peta ner skribenter ett pinnhål som i likhet med Åsa Linderborg inte förstår vad yttrande- och press-frihet bör användas till - nämligen då att föra upp den allmänna folkmeningen till debatt - inte att likt nån guru som uppenbarligen fått nått om bakfoten gödsla sina egna tvivelaktiga agendor över folks huvuden.

Klart att folk blir förbannade - därmed inte sagt att mordhot och sexism skulle vara förlåtliga medel att uttrycka den därav framkallade frustrationen på - men med lite självrannsakan skulle Linderborg kanske kunna förstå att människor som inte har långt när så gedigen utbildning som hon och ändå inget förstått, också kan göra sina övertramp.

Men vi får väl se om demokraturen så småningom börjar ge vika för verklig demokrati - något som i så fall Linderborg inte kan mena sej ha bidragit till hur gärna hon nu än skulle vilja.
Inlägg #22: Postat: 2012-12-20 21:36:00
X-man
Bizon du vet inte så rätt din analys är och jag skulle vilja att du sparade den och att använda framledes, för jag tror att behovet är stort att den tas upp igen, därför att vissa här inte förstå allvaret med Sveriges situation? Som du också belyser vilka det är som förstör vårt land med att föra en politik som går ut på "Sköt dig själv och skit i andra" och detta är som ett slag i ansiktet på svenska folket!
Inlägg #23: Postat: 2012-12-20 21:48:00
Jocke utsourzad
21 Det här är ett mönster som går igen sedan länge. Samma snyftande kvinnor, som lierar sig med utnyttjar "antirasism" och "HBT" eller vad som passar för tillfället.
För att angripa främst manskönet och det som de anses representera. Bara för att i nästa minut njuta av massamhällets frukter för särkilt kvinnors välmåga.
Här Maria Sveland, som hade 5 artiklar i DN kultur, om män som tog upp mansfrågan, och som faktiskt kritiserade manshatarpjäsen om Solanas. Men som då blev kallade "antifeminister" och därför jämfördes med Brevik och 30-talet.
"Hatet som gör mig politiskt deprimerad"
Länk: dn.se
Inlägg #24: Postat: 2012-12-20 21:53:00
Jocke utsourzad
Citat Sveland, DN "Kroppen reagerar först, ett ordlöst fladder i bröstkorgen, värken i magen och så plötsligt framträder bilden allt tydligare och obehagligare.

En bok kommer med posten, ”De hatade” av Magnus Linton. Det är en liten bok utgiven på bokförlaget Atlas men med ett innehåll som får mitt hjärta att bulta upprört och gör mig sömnlös flera kvällar i rad."
Snyft, stackare! Jag har själv varit med om liknande förrädiska strategi, på föräldramöte.
Inlägg #25: Postat: 2012-12-20 22:04:00
Jocke utsourzad
sveland i DN: "Linton skriver om faran med att betrakta Breiviks tankar om förrädarna som en enslings verk. Många delar Breiviks föreställning om att det finns ett antal sanningar som inte får sägas på grund av makten.

”Det Breivik kallar ’kulturmarxism’ heter i den mer etablerade världen ’politisk korrekthet’, men grundtanken är densamma; vissa sanningar får inte sägas och det sprängstoff som aldrig kommer till ytan handlar alltid – för både extremister och högeretablissemang – om feminism och mångfald, den politiska korrekthetens två kärnor.”
Inlägg #26: Postat: 2012-12-20 22:12:00
Jocke utsourzad
"Vi, jag, visste ju att Breiviks främs­ta mål var att döda Gro Harlem Brundtland, att hans kvinnohat var lika starkt starkare? som hans hat mot muslimer och invandrare.

Just hatet mot det så kallat politiskt korrekta, eller kulturmarxismen, är ett genomgående tema bland antifeministiska bloggare ... för de extremister de faktiskt är, tvärtom bjuds de in till tv-soffor och debatter och erbjuds utrymme på olika forum.

Under hösten har attackerna mot feminismen varit regelbundna och mer aggressiva och hatfyllda än någonsin, något som nättidningen Feministiskt Perspektiv som enda medium uppmärksammat genom en ambitiös kartläggning och granskning av antifeministerna. Genom att närläsa nättrådar och bloggar urskiljs vissa gemensamma nämnare, som att hatet mot muslimer, judar, svarta och homosexuella går hand i hand med kvinnohatet och antifeminismen. De tillhör samma tankekomplex, skriver Paula Melkerson Feministiskt Perspektiv 13/1 och beskriver uppsättningen ”Skärpning gubbar” som var en scenisk läsning av en högerextrem nättråd på Teater Galeasen."
Sveland i DN.
A la 1984
Inlägg #27: Postat: 2012-12-20 22:46:00
Lasse Wilhelmson
Hej på er. Det var ett tag sedan jag var på Sourze. Jag får ju inte sedan januari längre och skriva artiklar här efter det att Svenska kommittén mot antisemitism SKMA angripit Sourze för att man tillät mig att skriva. Nota bene, utan att anföra konkret kritik mot innehållet i mina välbesökta och högt värderade artiklar.

Hur som helst, har nu i denna artikel författaren upprepat mina frågor till Åsa Lindeborg.

Vad svarar ni själva på dessa?
Inlägg #28: Postat: 2012-12-20 23:02:00
Jocke utsourzad
Hej Lasse. Åsa L imponerar ej. Men hur många judar tror du dog i lägren, i miljoner? Och vad grundar du det på?
Inlägg #29: Postat: 2012-12-20 23:08:00
X-man
Bortsett att det var många som dogmen det var 100 miljoner som fick sätta livet till för att förhindra nassarnas framfart och många dog säkert i alla helvetets kval!
Inlägg #30: Postat: 2012-12-20 23:17:00
Lasse Wilhelmson
# 28 och # 29 Det är bara att läsa vad jag skrivit i frågorna, om ni ids.

Vad svarar ni själva på mina frågor till Åsa som avslutar artikeln till denna diskussion?
Inlägg #31: Postat: 2012-12-20 23:22:00
Jocke utsourzad
29/30 Tycker det är bättre att vara något så när tydlig i just denna fråga här och nu måste jag säga!
Inlägg #32: Postat: 2012-12-20 23:29:00
X-man
Lasse W det är som vanligt den som rotar i sanningen och finner anmärkningsvärda saker som endast kan tillhöra sekten som är emot yttrandefriheten. Att anklaga dess välgörare för yttrandefriheten ska helst sättas på bål som är en klar bild av Åsa Lindeborg, en modern häxjakt på oliktänkande individer är vad det politiskt korrekta innehåller, men det börjar att ljusna alltmer, tack vare dig med många fler!
Inlägg #33: Postat: 2012-12-20 23:35:00
Lasse Wilhelmson
# 31 Varför det? Jag är ingen historiker utan har bara ifrågasatt det heliga talet 6 miljoner och att "Förintelsen" blivit en religiös dogm som används för att att motivera nya krig i stället för tvärt om.

Vad tycker du om de avslutande frågornas i artikel som ligger till grund för denna diskussion?
Inlägg #34: Postat: 2012-12-21 00:18:00
Bizon
Lasse 33
Jag har alltid känt hopplös förtvivlan över mänskliga beteenden av typ massutrotning av människor av vilket skäl det vara må, etnisk rensning och så vidare eller utrotning och rovdrift av bison, varg, elefanter eller gorillor samt skogar och fisken i haven.
Vi vet i dag rätt mycket om mänskligt beteende, och vår historia ger en allt annat än smickrande bild av människan.

För mej spelar siffran mindre roll - om det var en miljon eller sexton - om det var judar, homosexuella eller zigenare är heller inte viktigt - det viktiga är att det var människor som fått för sej att utrota människor.

Samma sak i Rowanda, i forna jugoslavien - så även i central och sydamerika där indianbefolkningen än i dag är hårt ansatta av de fortfarande expanderande europeerna - för att inte tala om Australien och New Zeeland.

Vi förfasar oss ofta över mördarsniglar som äter upp sin egen art, eller mördarmyror, mördarbin och mördargetingar - men vad dessa udda arter har för sej är ett intet i jämförelse med vad människan presterar i fråga om onödigt och korkat dödande av våra egen art dagligen och stundligen.

I fråga om människan finns inget hopp - det troligaste är att vi även fortsättningsvis kommer att löpa amok när tiden har härsknat till.

Men vi måste försöka se orsaken till det som sker - tänk dej att tyskland under svåra ekonomiska omständigheter härbärgerade ca tio miljoner människor - hur många det blir per tysk på den tiden är inte oviktigt - hur många så kallade hitkomna det ska gå på var svenst innan vi står inför liknande problem vet jag inte heller, men någonting säjer mej att vi måste vara försiktigare med vilken situation vi bjuder in människor till - avseende då bostäder, arbete och skolgång - och förståss vem som ska stå för fiolerna.
Inlägg #35: Postat: 2012-12-21 00:29:00
Jocke utsourzad
33 Då får vi/du väl utgå från historikernas 6 miljoner? Varför förnekar du eller ifrågasätter du dem, om du inte har egna siffror?
Och ordet "heliga talet" låter inte bra, inte hos mig som ändå är mycket kritisk till Israel och den risk deras politik utgör.
Att förintelsen är en "religiös dogm" går ej heller att hindra. Däremot att de förtrycker palestinier borde/måste gå att sätta stopp för. Det gäller därföra att prioritera och verka mest vederhäftig tror jag.
Men Åsa L ljuger som den feminist hon är.
Skall läsa artikeln i morgon.
Inlägg #36: Postat: 2012-12-21 01:23:00
Leif Erlingsson
En fråga till Jocke, är det OK att fängsla historiker som kommer fram till andra siffror?
Inlägg #37: Postat: 2012-12-21 04:15:00
Bizon
Hej på dej själv Lasse Wilhelmson
Att jag inte sett till dej på länge här på Sourze har jag faktiskt funderat lite på - du var ju rätt aktiv här ett tag.
Har ju själv varit lite smått sporadisk då jag varit på resande fot en del, men att din frånvaro skulle bero på någon sorts banlysning anade jag inte.
Det känns faktiskt inte bra - då ju din medverkan här åtminstonne av mej uppfattades som mycket seriös och resonerande - även om vi inte alltid förfäktade samma mening.

Den där kommittén mot antisemitism SKMA som angripit Sourze på grund av dej och sourze därför avböjt din medverkan här förefaller ha en repressiv makt som inte hör hemma i en demokrati med yttrande och tankefrihet.

Nu vet jag ju att någon sådan demokrati inte råder i detta land, men det irriterar dock i lika hög grad att påminnas om det.

Vad har sourze för moral egentligen? Hur kan denna nättidning gå med på sådant - vad är det för värden i fråga om yttrandefrihet och öppen debatt som den står upp för då en sådan organisation som SKMA kan förmå sourze utan att anföra konkret kritik mot ditt skrivande att utesluta dej?

Dessa frågor bör sourze ledning svara på direkt!
Inlägg #38: Postat: 2012-12-21 04:51:00
Bizon
Lasse 33
Frågorna du undrar om VI/ i detta fall jag ville ha svar på
är således;

Anser du att judeutrotningen* som hände under andra världskriget är en historisk händelse, som det är legitimt att forska om, diskutera och revidera på samma sätt som vi gör med andra historiska händelser?

MITT SVAR - JA. Ja därför att människan har en historiskt sett väldokumenterad förmåga att så snart hom kan försköna eller förfalska sanningen - en sanning som det oftast är nödvändigt att skrapa fram så snart som möjligt om vi nu vill veta den verkliga sanningen och inte bara hålla till godo med förfalskningen.

FRÅGA;
Om svaret är ja på den frågan: Hur kommer det sig då att många av de som gjort så, dömts till fängelsestraff i flera länder i Västvärlden?

MITT SVAR;
De som innehar makten i våra samhällen är rädda för sanningen, och vill därför strypa allt som kan ifrågasätta en sanning som kan sätta dom själva i dålig dager.

FRÅGA; Känner du till om det finns några andra historiska händelser i vår tid där folk fängslats för att de har en annan uppfattning än den gängse?

MITT SVAR;
Jag känner bara till att så kallade "Visel blower" emellanåt råkar ut för förvisning och oetisk behandling, men direkt fängelse har jag inte hört talas om.

Om nu Åsa Linderborg skulle vara "yttrandefrihetsfundamentalist" borde hon inte anse att åsikter skall kunna bestraffas! Åsikter som inte underbyggs av den faktiska sanningen kan endast ändras genom att den verkliga sanningen synliggörs - alltså ett grannlaga forskningspedagogiskt ansvar som borde få allt nödvändigt stöd för sin uppgift.

I samband med det sistnämnda har jag en fråga - är det någon som tror att det i denna förljugna värld tror att den verkliga sanningen allmänt sett är önskvärd eller i synnerhet av den exekutiva makten som har det många gånger visat sej med sina giriga labbar gräver i allehanda syltburkar vars etiketter skrivits med miljontals lidande människors blod.

*Nu var det ju knappast bara judar som utrotades - något som oftast kommer i skymundan.
Inlägg #39: Postat: 2012-12-21 09:21:00
Jocke utsourzad
36 Leif E:"En fråga till Jocke, är det OK att fängsla historiker som kommer fram till andra siffror?"
Nej det tycker jag självklart inte. Tycker dessutom att siffrorna borde redovisas någorlunda någonstans. Men de kanske finns, har ej själv sett dem.
De som helt förnekar förintelsen får nog skylla sig själva om de blir attackerade.
Och där ljuger ju å andra sidan Åsa L om Lasse W. Alllvarligt!
Hon får också delvis skylla sig själv.
Men hon är ju feminist, de ljuger konstant om någon inte insett detta.
Inlägg #40: Postat: 2012-12-21 09:34:00
StaffanRoger
Åsa Lindeborg, kulturchef på Aftonbladet, är en av Sveriges modigaste journalister.
Det är vidrigt att läsa alla som ursäktar dem som hotar henne.
Showing page 2 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...