Ikeas blunder och den stora jakten på naket

Den här tråden diskuterar artikeln Ikeas blunder och den stora jakten på naket.
Inlägg #1: Postat: 2012-10-02 18:13:00
Jan Olsson
Mycket text om ett litet problem!
Man får väl ta seden dit man kommer!
IKEA kan nog inte påskynda utvecklingen i Saudiarabien!
Det får dom nog utveckla själv,kvinnorna,tar lång tid,många generationer!
Inlägg #2: Postat: 2012-10-02 18:21:00
Jocke utsourzad
Tycker artikeln blev en ständig rundgång, som aldrig hittade ut. Ungefär som Dick Wase, fast kanske lite tvärtom.
"Kvinnlig frigörelse" låter vänta på sig, till dess att kvinnan förmår frigöra sig från sig själv, sin egen könsroll, och bli människa i första hand.
Knappast någon man säger "vi män", även om även mannen behöver frigöra sig, bl.a. från sin påtvingade skuld till kvinnan genom media och statsfeminism.
Eller skall mannen, som feminister i media och politiker kräver, låta bli att utnyttja¨sina manliga attribut, styrka, dynamik och viss genialitet?
Patriarkat, manssamhälle, gubbvälde osv, ständigt omtjatat i jämställdhetsdebatten? Urskuldat till kvinnor genom klappar, kvotering osv.
Medan kvinnan skall få framhäva sin sexualitet utan några aber eller hänsyn ens för sig själv? Och bekvämt efter som det kan skyllas på mannen, sexobjektet förvandlas enkelt och bekvämt till ett sexobjekt, utan förmåga till eget ansvar, som vi ser ytterst i sexköpslagen.
Och det är "samma strukturer här som där". När arabkvinnor tvingas? klä på sig. Så är det arabmannens fel.
När västkvinnor tvingas? klä av sig. Så är det västmannens fel.
Det samverkande internationella "patriarkatet" ligger alltid bakom och "tvingar"!!
Nej jag menar att feminismen är idag sin egen självgenererande kvinnofälla och gigantiska könsroll att frigöra sig ifrån genom eget ansvarstagande. Till att börja med!
F.ö. har mannen sina egna problem att ta itu med, det handlar inte bara om er kvinnor även om få av båda könen vill inse detta faktum, inkl din artikel!
Inlägg #3: Postat: 2012-10-02 18:23:00
Jocke utsourzad
"sexsubjektet förvandlas enkelt och bekvämt till sexobjekt", så skall texten vara!
Inlägg #4: Postat: 2012-10-03 13:38:00
Malin Michea
#2 Vi har nog alla våra problem att ta hand om, oavsett kön. Men jag har svårt att se hur du läser in en beskyllning mot männen i min artikel - nämner jag ens män överhuvudtaget? Jag kan inte minnas att jag gjorde det.

Strukturen som bidrar till problem som dessa skulle jag säga upprätthålls lika mycket av kvinnor som män.
Inlägg #5: Postat: 2012-10-03 13:58:00
Jocke utsourzad
4 Visst, kan hålla med, vi har båda våra problem. Synd att mannen i debatt och politik setts som ett problem, medan kvinnan setts som en som har problem, och det problemet har oftast varit mannen.
Nu skall ju Sabuni ta upp det här, och männen skall få vara med på ett hörn av jämställdhet, efter 35 år, men även hon vinklar och svajar i intervjuer.
Nej, du nämner kanske inte mannen, och det var ju det jag också delvis anmärkte på, det handlar inte om könen, det handlar om kvinnan.
Men mannen finns alltid med mellan raderna, även hos dig, synen på kvinnor som du nämner flera gånger, den förutses väl komma från mannen, "patriarkatet" eller?
Fast det är väl bra om du ser kvinnors egen delaktighet och delansvar som här ovan? Så långt har inte politikerna nått än, definitivt inte i Sverige. Sexköpslagen...
Inlägg #6: Postat: 2012-10-09 16:30:00
Pia I
#1 Det är ju självklart att man får ta seden dit man kommer. Det tar tid att"utveckla" som det heter. Sitter just nu i Indien och kollar på tv. Där är kvinnorna väldigt kvinnliga och männen väldigt manliga. Det är deras stil. I Indien sätter man mamma och pappa först. Utan dem hade jag inte varit i livet resonerar dom. I Indien har man gudar som representerar olika saker. Det skrattar många åt i Sverige, men man blir snäll av sånt. I alla fall tycker jag det.
Inlägg #7: Postat: 2012-10-09 16:32:00
Pia I
Om kvinnor är kvinnliga, behöver det inte betyda att de inte har makt. Man har den makten man tar sig. I Sverige vill alla göra olika. Det tycker jag är katastrof. Blir ingen samstämmighet.
Inlägg #8: Postat: 2012-10-09 16:49:00
Pia I
Kvinnans profil i Sverige har gått över styr tycker jag. De mänskliga aspekterna finns inte med längre. Det är bara jag,jag, jag hela tiden...som att det gäller att synas och höras hela tiden, som barn som vill ha uppmärksamhet.

Man kan inte översätta den bilden av unga tjejer eller kvinnor. Det finns ingen nyckel till hur en kvinna ska vara. Men det finns en outtalad. Var så säkra. Lika mycket som det finns en nyckel till hur män ska vara.

Jag gillar fina män, snälla, som vårdar sig själva och respekterar kvinnan och livet och människorna däri.

Om allt ska vara så krasst, om sexuella spänningen försvinner mellan könen, om kvinnan tycker att hon lika gärna kan använda sexleksaker, då finns det ingen tjusning mellan könen längre, ingen spänning, bara tävling och kvinnan lär aldrig känna sin kropp.Här säger man att äktenskapet är för alltid, man skiljer sig inte. Då kan det hända att man lär känna varandra också, under de åren då de flesta i andra världsdelar skiljer sig. Indien är magiskt. Härom dagen sa en indisk man till mig helt spontant" vad vacker du är!" Tack sa jag och tog det som en komplimang, vilket det var och väl menat.
Någrayngre tjejer här, snäste så fort de såg en karl. har man humor kan man lösa många problem här i livet.
Inlägg #9: Postat: 2012-10-09 18:13:00
Jocke utsourzad
6-8 Mmm Pia I. Det som slog mig när jag vara i Indien, var att även äldre män hade sådan skönhet. Med skägg och långt hår, har jag för mig det var ju 43 år sedan, inte kulmagade flintisar vilket man kanske inte kan hjälpa förstås som här.
Men tänk, idag kan man skicka en artikel till dig direkt från dagens DN, vilken belyser en del som du tar upp. Den totala förvirringen i den kvinliga rörelsens spjutspets, som ju dessvärre är feminismen i detta land.
Kristina Hultman: "Ödesdigert misstag när feminismen skrotar jämställdheten!" Som aldrig funnits där menar jag
Länk: dn.se
Inlägg #10: Postat: 2012-10-09 21:23:00
Pia I
#9 Ja, jag ses nog som en bakåtsträvare, men jag menar att vi borde ha ett mönster i det här samhället som människor tror på. Respekt för det mänskliga värdet. En manual som alla tror på. Då skulle skolan lyckas bättre kanske, om man vet vad man håller på med och inte hela tiden bara babblar runt runt. Jag tycker visst en kvinna kan utföra olika yrken, om det känns nödvändigt för henne, men men det ska inte bli en trend att tillhöra olika grupper för kvinnor, som det blivit nu, då det är på modet för unga tjejer att ha sex med varandra, bara som en kul grej tex.Föräldrar har ingen makt och barnen väljer själva vad de vill ställa upp på, men kräver desto mer. Många barn i Sverige, har ingen respekt för sina föräldrar , som inte vet hur man skapar respekt. I Sverige vill man inte ha något att tro på, man klagar i stället. Alla tror på olika saker och inget blir gjort. Kvinnan har ingen roll.

Världens ekonomi har gått i konkurs pga. att allt är möjligt, tror man. Köp, köp och köp! Skit i andra värden!Huvudsaken att det finns köpcentra, större och större. Tycker man kunde göra om alla köpcentra till bostäder för folk hyresrätteroch dra in på inflyttningen till storstäderna. Här finns nog folk ändå. Stasa på Norrland i stället och andra landskap och orter.Då har man jobb för lång tid framåt. Ge tillbaka respekten för de äldre och vårda ungdomen , som ska ta över. Alla problem har färgat ungdomen och gjort dem deprimerade för den äldre generationen inte vet vad de vill.
Inlägg #11: Postat: 2012-10-12 14:11:00
Mickey
Pavay césar, ceux qui ne liront pas te saluent !
Laddar...