| Inlägg #1: Postat: 2012-09-05 11:19:00 | |
|
Leif E Ström |
Det hade räckt med den sista utgången: "de sociologiska förklaringsmodellerna är minst lika viktiga, men måste alltid kombineras med kunskapen om hur vi människor fungerar biologiskt och att vi är unika individer med olika egenskaper". Hur gammal författaren är för undertecknad okänt, men jag befarar att varken han eller jag mött några "riktiga genetiska nazister" under vår levnadstid. Att inbilla sig eller andra efter 75 år, att folkmassorna i Nürnberg, hade de genetiska egenskaper som fick högerarmen att åka upp är en ovetenskap, för åtminstone mig.
|
| Inlägg #2: Postat: 2012-09-05 12:51:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
|
| Inlägg #3: Postat: 2012-09-05 14:03:00 | |
|
tobias |
jag förstår inte riktigt vad någon av era kommentarer har med artikeln att göra. Kan ni utveckla det?
|
| Inlägg #4: Postat: 2012-09-05 14:44:00 | |
|
Jocke utsourzad |
Undrar om det där med nazismen ändå inte är lite att "måla fan på väggen"? Men annars tycker jag det var en intressant artikel, ej åstadkommen på en kafferast som en del annat. Utan/och som gav en del funderingar...
Och om det tillåts, så drar jag snarare parallellerna till en annan totalitär ideologi, en dominerande men "rumsren" av idag. Den som "när det passar" famhäver att "könen är en social konstruktion", osv. Här en lista på litteratur som obstinerar mot detta påstående. 1The essential difference, the truth about the male and the female brain, Simon Baron Cohen, 2003 2His brain, her brain, Scientific American, maj 2005 3Varför är vi olika? Kvinna och man, svart och vit, kropp och själ, Professorn i genetik, Arne Münzing 4Biological limits of gender construction, American sociological review, vol 65, no 3 sid 443-457 5Fetal testosterone predicts sexually different childhood behavior in boys and girls, Psycological science 6Könet sitter i hjärnan, Annika Dahlström |
| Inlägg #5: Postat: 2012-09-05 15:21:00 | |
|
Peter Zoom |
Hm, den här artikeln låter rätt klok och vetenskaplig vid första anblick, men jag känner mig ändå skeptisk. Såvitt jag vet är det extremt liten genetisk variation mellan olika mänskliga individer. "Ingenstans på jorden går det att dra en genetisk gräns mellan människor. Samma genvarianter finns i alla världsdelar, även om det växlar hur vanliga de är. Och alla har vi vårt afrikanska ursprung kvar i arvsmassan", skriver t ex SvD i en artikel från 14 oktober 2007, och fortsätter längre ner i samma artikel: "Den genetiska skillnaden mellan två slumpmässigt valda människor är bara 0,1 procent: bara en av tusen av de enheter som bygger upp deras DNA skiljer sig åt...". Det rimmar inte så bra med Jeppssons ord "... det finns dock genetiska skillnader mellan folkslag och också stora skillnader inom en folkgrupp, det är något man inte kan förneka." Att det finns genetiska intellektuella skillnader individer emellan är, som jag uppfattar vetenskapen vidare, lika naturligt som att vi ser olika ut utanpå från individ till individ.
|
| Inlägg #6: Postat: 2012-09-05 15:42:00 | |
|
tobias |
Peter Zoom Det du citerar från SvD stämmer givetvis. Men man blandar ofta ihop två olika begrepp, och jag har själv gjort mig skyldig till det i min artikel vilket är klantigt av mig. Det stämmer mycket riktigt att vår DNA, eller arvsmassa som man också kallar det, den skiljer sig väldigt väldigt lite mellan människor. Men våra arvsanlag eller genvarianter eller alleler som det heter på fackspråk de skiljer sig väldigt väldigt mycket mellan olika individer.
Du har ju t ex ca 50 av dina arvsanlag från din mor och de andra 50 från din far. Alla gener finns i flera olika genvarianter. Genen/generna som styr ögonfärg finns i några olika varianter t ex. Egentligen är det mer komplicerat än så, för man kan ha exakt samma genanlag för något men del av genen som styr hur ofta/mycket genen läses av kan variera från person till person. Kort sagt så är själva DNA:t en slags behållare eller informationsbärare för våra gener. Behållaren skiljer sig knappt alls mellan olika människor, men innehållet i behållaren är väldigt varierat. Även om de allra flesta gener styr hur kroppen ska fungera på en väldigt grundläggande nivå, och vissa gener knappt har några olika varianter, så finns det några gener som producerar exempelvis signalsubstanser i hjärnan och de påverkar i sin tur vår personlighet till viss del. Men även gener som styr t ex ämnesomsättningen kan ha en indirekt effekt på vår personlighet. |
| Inlägg #7: Postat: 2012-09-05 15:45:00 | |
|
Leif E Ström |
#3, Att kommentaren inte innehåller bedömningar av hela artikel kan inte tydligare beskrivas. Men om du vill ha det i klartext, så får vetenskapen biträda. De genomer som ger upphov till karakteristika egenskaper, har så små skillnader sinsemellan, att vetenskapen anser det försumbart; slut på vetenskapen.
Din rubrik "Genetik och politik hör i hop", om det nu är så som du påstår är inte felet politikernas, utan individers egoistiska synsätt att skapa samhällen som måste efterfråga den egenskap som inte behövs. Läs Sartre, han har redogjort för hur samhällen är på väg mot undergång, genom att vi inte vill samarbeta med de 98 procent gemensamma egenskaper vi har, utan fokuserar oss på de restrerande 2 procenten. Sverige behöver inte en miljon författare, men är på god väg. |
| Inlägg #8: Postat: 2012-09-05 15:53:00 | |
|
tobias |
Jocke: Jag tror inte vi delar samma syn på feminismen, men jag kan ändå hålla med om att man i vissa ideologiska rörelser tror enbart på sociologiska förklaringsmodeller och förnekar alla fakta som faktiskt finns och pekar på att det generellt sett finns många skillnader mellan könen. En liten klick av feminister verkar tro att män och kvinnor egentligen är exakt likadana förutom könsorganen. Men jag har fått uppfattningen om att de är en minoritet. Jag tror de flesta feminister anser att det finns en skillnad mellan könen, men menar jämlika löner och jämlikhet inför lagen, etc är viktigt, och det håller jag absolut med om.
Som jag ser det så går inte jämlikhet ut på att vi ska intala oss om att vi är exakt likadana. Det tror jag är farligt tillomed. För mig handlar jämlikhet om att acceptera att vi är olika, men att ingen ska vare sig behandlas mer negativt eller mer positivt bara för att de råkar vara födda till ett visst kön eller med en viss egenskap. |
| Inlägg #9: Postat: 2012-09-05 16:02:00 | |
|
tobias |
Leif E Ström: Du har fel när det gäller att variationerna är små att de inte har någon påverkan på våra karakteristiska egenskaper. Läs mitt svar till Thomas Zoom för en utveckling av det.
Jag förstår inte riktigt din kommentar i andra stycket. Samhället efterfrågar absolut efter de egenskaper som behövs anser jag, men samhället tar sällan hänsyn till hur människor verkligen fungera utan dikterar ofta hur de "borde" fungera. Man kan inte skylla allt på politikerna och det har jag inte gjort, men jag ansera att kunskapen om genetik och dess påverkan på oss som personer är alldeles för liten bland folk i allmänhet och politiker. Att flera personer i kommentarsfältet bekräftar den felaktiga bild som råder att det nästan inte finns någon som helst skillnad mellan människor tycker jag är ett ganska tydligt tecken på att kunskapen om genetik är låg. Sartre har fel om han påstår att vi har 98 gemensamma egenskaper. Men han visste nog inte mycket om genetik heller, så han är förlåten. |
| Inlägg #10: Postat: 2012-09-05 16:09:00 | |
|
tobias |
Ursäkta att jag missar lite ord och bokstäver här o var, men jag verkar ha en dåliga gener för dopamin-produktionen, vilket gör mig otålig och lite impulsiv enligt dagens psykologiska och molekylärbiologiska vetenskap åtminstone, vilket i sin tur lätt leder till att jag gör slarvfel.
|
| Inlägg #11: Postat: 2012-09-05 16:59:00 | |
|
Jocke utsourzad |
8 Tyvärr, med 35 års erfarenhet av en fjäskig könsdebatt och populist makt!politiken, det stämmer inte länk följer från Svd idaG Lagen är INTE lika för könen, de finns sexköpslag och det finns kvinnofridslag, straffrabatt för kvinnliga brottlsighet. Och fokus är ständigt riktad mot kvinnliga problem, en del fiktiva. Mansproblem syns ej som du själv medgett. På vissa håll går kvinnorna förbi i löner i USA, i Sverige diskrimineras pojkar i betygen, och 62 av studenterna är idag kvinnor. Stora grupper män är på väg bli, och är, en underklass. Osv osv...
|
| Inlägg #12: Postat: 2012-09-05 17:04:00 | |
|
Jocke utsourzad |
Så här skrev Daniel Kederstedt i SvD igår, om VD:ar i USA
“Ni läsare män vars hjärna redan nu kokar över att någon klankar ner på gubbväldet och gör er redo för att tanka in skit i kommentarsfältet nedan gör er helst icke besvär. Att närmast exkludera ett helt kön bara på grund av just kön är trångsynt så det förslår.“ "Gubbväldet" alltså, för män som jobbat hårt och skapat företagen. Och EU vill nu lagstifta om kvotering så att bolagsstyrelser måste ha minst 40 procent kvinnor. Sverige är motståndare till förslaget. Utgången är oviss. Läs mer om det här. Men så här skriver Marika Formgren, numera ledarskribent på Smålands-Posten tidigare på Corren, som har en helt annan syn än Daniel Kederstedt på SvD. Helt annan. Skillnaden är att Marika använder sin hjärna istället för att flyta med PK-strömmen. Här är ett citat: “Att jämställdhetstanken förvridits till oigenkännlighet blir tydligt om man jämför med klassiska feminister som slogs för rättmätiga krav på lika rättigheter. Kvoteringsivrarna slåss för bortskämda curlingkrav på en egen vip-kö för kvinnor.” |
| Inlägg #13: Postat: 2012-09-05 17:09:00 | |
|
Leif E Ström |
Om Sartre har fel eller ej, får stå för dig. Nobelpristagaren är i så fall inte den första som fått sina teser reviderade, men då oftast av forskare. De egenskaper som samhället efterfrågor finns hos de flesta, men är mer eller mindre utvecklade hos olika individer. Jag kan hålla med dig om att det finns skillnader t.o.m. stora sådana, vilket då baseras på utbildning, värderingar och social ställning. Jag har varit yrkeslärare, och bara det att eleven får komma in i en pedagogisk miljö skapar signalsubstanser som framkommit av miljö, inte arv.
Då det gäller samhälle och politik, kan du lika gärna påstå att du kan flyga, som att politikerna kan skapa ett fungerande samhälle där alla får garanterad utkomst genom att odla sina specialegenskaper. Tobias, avslutar med att du har inga dåliga gener, du är en tillgång för varje samhälle, men vi själva bör utvecklas så att vi behövs. Tycker inte du att de redan nu lägger sig i för mycket? |
| Inlägg #14: Postat: 2012-09-05 18:00:00 | |
|
Mr Harmoni |
Det hade varit på sin plats att markera vilka mentala skillnader det är mellan de olika folkslagen, trots liknande gener. I sak beror det på vilka miljöer vi växer upp i och vilka lagar och religion som gäller i respektive land. Ariska rasen som isf. skulle handla om turkar som debatterades på någon hemsida. Det finns faktiskt en kartläggning om världens befolkningar och deras utveckling fysiskt som psykiskt med deras IQ och klara skillnader finns, inte tu tal om något annat och ändå har vi människor ungefärligt lika gen-sammansättning.
|
| Inlägg #15: Postat: 2012-09-05 18:27:00 | |
|
Leif E Ström |
#14, Mr Harmoni om du inte bokat in något före julafton kan du få hjälp av länken till svaret på dina frågeställningar. Ulf Eringsson har en diger dokumentation på din och min statistiska intelligens. Men som sagt den kräver omdöme, tid och ganska mycket tankeverksamt för att inte hamna fel. Här är länken: Länk: atlantisinireland.com
|
| Inlägg #16: Postat: 2012-09-05 18:34:00 | |
|
Dippen |
Kvotering är helt i strid med äganderätten, ett jävla skit men nu har tanklösa feminister baxat EU ända hit.
|
| Inlägg #17: Postat: 2012-09-05 18:44:00 | |
|
Dippen |
Det hävdas ibland att kvinnor döms lindrigare än män. Men det finns ingen forskning som stödjer påståendet.Bara vart tionde mord utförs av en kvinna. De dödar sina barn och stuvas av lätt insedda skäl snabbt in på psykklinik. Eller så har de levt i missbrukarrelationer, blivit misshandlade år ut och år in och dödar i vanmakt eller självförsvar, faktorer som påverkar straffet. Kriminologerna har knappt hört talas om en sådan som tyskan i Arboga. Hon dömdes till lagens strängaste straff.
|
| Inlägg #18: Postat: 2012-09-05 18:50:00 | |
|
Dippen |
#11 "de finns sexköpslag och det finns kvinnofridslag, straffrabatt för kvinnliga brottlsighet." Lagen står på mannens sida Länk: svd.se
|
| Inlägg #19: Postat: 2012-09-05 20:11:00 | |
|
Jocke utsourzad |
16 Dippen: "Kvotering är helt i strid med äganderätten, ett jävla skit men nu har tanklösa feminister baxat EU ända hit."
Ett litet steg för mänsklighetnen, ett stort för dippen, på rätt väg! Här Elisabeth Höglund om straffrabatt. 1 man i barnporrhärva fick 1 år, kvinnorna villkorligt "Motivation"? Höglund: “I domen säger tingsrätten att mannen ”utnyttjat kvinnornas dåliga psykiska tillstånd och längtan efter mänsklig närhet efter personliga kriser”. Detta är naturligtvis bullshit och enbart ett sätt att förringa de brott som kvinnorna gjort sig skyldiga till. Barnporr kan väl aldrig ursäktas, även om en kvinna just gått igenom en skilsmässa. Kvinnorna är i högsta grad ansvariga för sina brott. Det går inte att skylla på att en man lurat dem. Men detta är typiskt för rättsstaten Sverige. Kvinnor som begår brott anses inte behöva ta fullt ansvar för sina handlingar. De har i stället manipulerats av män. Därför ska de dömas till lägre straff än män." Forskning Dippen? Var är forskningen om kvinnovåld? Även den finns, men negligeras, liksom mäns utsatthet. |
| Inlägg #20: Postat: 2012-09-05 20:26:00 | |
|
Jocke utsourzad |
Länk: dn.se
"Sexköpande kvinnor har aldrig lagförts i Sverige". Ändå är det enligt vissa undersökningar mer kvinnor än män som köper sex. Att sälja sex för kvinnor är lagligt, att köpa det för män är olagligt. Men kvinnor kan de facto både sälja och köpa sex, utan konsekvenser vinklad könsdiskriminerande statsfeminism! |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.