Valt inlägg:
Peter Zoom Det du citerar från SvD stämmer givetvis. Men man blandar ofta ihop två olika begrepp, och jag har själv gjort mig skyldig till det i min artikel vilket är klantigt av mig. Det stämmer mycket riktigt att vår DNA, eller arvsmassa som man också kallar det, den skiljer sig väldigt väldigt lite mellan människor. Men våra arvsanlag eller genvarianter eller alleler som det heter på fackspråk de skiljer sig väldigt väldigt mycket mellan olika individer.
Du har ju t ex ca 50 av dina arvsanlag från din mor och de andra 50 från din far. Alla gener finns i flera olika genvarianter. Genen/generna som styr ögonfärg finns i några olika varianter t ex. Egentligen är det mer komplicerat än så, för man kan ha exakt samma genanlag för något men del av genen som styr hur ofta/mycket genen läses av kan variera från person till person.
Kort sagt så är själva DNA:t en slags behållare eller informationsbärare för våra gener. Behållaren skiljer sig knappt alls mellan olika människor, men innehållet i behållaren är väldigt varierat. Även om de allra flesta gener styr hur kroppen ska fungera på en väldigt grundläggande nivå, och vissa gener knappt har några olika varianter, så finns det några gener som producerar exempelvis signalsubstanser i hjärnan och de påverkar i sin tur vår personlighet till viss del. Men även gener som styr t ex ämnesomsättningen kan ha en indirekt effekt på vår personlighet.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?