| Inlägg #61: Postat: 2012-09-01 12:42:00 | |
|
Jocke utsourzad |
59 Janne, OK KANSKE du har lite rätt där. Kan det ha funnits historiska anledningar, varningar?
Å andra sidan, kvinnor talar mer skit om män, än vice versa. Finns anledningar där med, kvinnan som socialt kitt osv. Men idag har det definitiv gått för långt, särskilt i media. Allt offentligt skitsnack om manligt kön genom vissa feministkvinnor är vedervärdigt. Har du funderat någon gång över det Janne? Ha det gott själv! |
| Inlägg #62: Postat: 2012-09-01 14:44:00 | |
|
Janne B |
Mr Kandidaten Romney berättar att han nu alltid omgett sig med hälften kvinnor i alla ledande sammanhang som han kunnat påverka. Är detta sant så lär Obama få det svårt på spurten... Amerikanarna har en obehaglig förmåga att inte lyss till vad svenska opinionsinstitut säger ;-
|
| Inlägg #63: Postat: 2012-09-01 14:48:00 | |
|
Janne B |
MEN USA valet kommer ju inte att avgöras av sådant strunt utan vilken av herrarna som har den vackraste o mest talföra frun.
|
| Inlägg #64: Postat: 2012-09-01 15:24:00 | |
|
Leif-Arne |
#63 Inte alls, men att Obama sjungit blues med BB King och Buddy Guy är ett mycket tungt skäl. Men visst är Mrs Obama är riktigt grann...
|
| Inlägg #65: Postat: 2012-09-01 15:56:00 | |
|
Bizon |
Harmoni, visst kan jag tänka mej att den "svenska" mentaliteten blir mindre dominerande om den blandas upp med en hel del andra från när och fjärran. Men det blir ju i så fall den nya svenska mentaliteten - eller hur. Du menar dej vilja behålla din egen mentalitet vilken naturligtvis ingen kan ta ifrån dej - men samtidigt tror jag du är så vaken att inse att det uppväxande släktet i alla tider har avvikit i mer eller mindre hög grad fån tidigare generationer. Skulle vi förneka oss - och falla offer för islam är det ju en proces vi redan gått igenom fast den gången la vi oss för den importerade kristendomen - du måste väl ändå hålla med om att mellanöstern har så mycket större kreativitet beträffande religionsmakeri än vi och våra förfäder. Och som du påpekar - nu bara drygt tusen år sedan den gamla judisktkristna kreationen trängt undan Ask och Embla så har dom förfärdigat en ny med världsherraväldeambitioner. Medan vi gladeligt officiellt förnekar vår mentalitet, men knyter handen i fickan för vi vill ju inte vara politiskt inkorekta - vi vill ju framstå som ett öppet och förstående folk som inte drivs av några fördomar av rasistisk karaktär. Vad har du för idé då det gäller vänstervridna svenskar? Jag har för mej att om svenskarna i gemen är något så är det borgare och bönder. Vänsterns inflytande är och har varit tämligen marginellt. Du menar att "den svenska mentaliteten måste få segra över de inskränkta kommunisterna i landet och därför ser jag en ren svensk mentalitet som inte har grumlats av ruskiga irrläror som kommunism och nazism",,, Jaha,,, jo,,, men har du någon idé om hur dessa rena svenskkulturbärare har kommit att anamma dessa kommunistiska irrläror och i förekommande fall dito nyliberalism? Vad i vår rena svenska mentalitet gör oss så inkompetent instabila i vår övertro på att just vår mentalitet skulle vara något att blint hålla fast vid i en allt mer internationaliserad värld? Du menar att det främsta kulturvärdet som vi aldrig får göra avkall på är att förfäkta den rena svenska mentaliteten som sedan urminnes tider ständigt fallit till föga för strömningar i världen som på något vis lovat större framgång än de gamla - ja,, Mr Harmoni, då måste du väl vara nöjd nu då - eller? Att de flesta folk är indoktrinerade av sina respektive makthavare kan jag ju hålla med om, och det är även sant att det inte gäller alla - vilket vi ska vara glada för då det innebär ett litet hopp om att de som klarat sej ska öppna oss andras ögon. Så använder du ett intressant utrop "gud ske lov" - vilken gud är det som du lovar? Är det den svenska modellens kompromissvilliga följsamhet som gladeligt bjuder in de gudar som behagar knacka på dörren - eller är det bara en tom fras som till intet förpliktigar då du ju i lönndom håller två fingrar i kors i fickan? Är du en religiös nationalist, eller en mental regionalist - eller är dina utfall mot ditt så kallade folks sneda dumhet och brist på bättre vetande allvarligt menat - eller är det bara den svenskmentala kverulansmodellen som du företräder - jag bara undrar? |
| Inlägg #66: Postat: 2012-09-01 15:57:00 | |
|
Leif-Arne |
Vad gäller bruket att tilldela personen, sådana som man känner eller rentav sådana man inte känner alls, tillmälen i form av adjektiv som ställer vederbörandes sexuella vandel i fråga, sådant är slidder och sladder.
Dessbättre så baseras rättsskipningen i Sverige, Storbritannien och andra rättsstater inte på skvaller eller kvällstidningsjournalistik. Finns en rättsordning så skall den följas, oavsett om det är en medialt profilerad person eller inte. |
| Inlägg #67: Postat: 2012-09-01 17:48:00 | |
|
Janne B |
64 L-A Grannare kan ingen vara i denna skara. I synnerhet som hon också har pengar nog att klä sig häftigt!
|
| Inlägg #68: Postat: 2012-09-01 19:12:00 | |
|
Leif-Arne |
#67 Med ett sådant glitter hemma i sovrummet så tror jag Obama inte hittar på att starta upp något nytt krig. Han har ju dessutom fullt med att avsluta de han ärvde.
|
| Inlägg #69: Postat: 2012-09-01 19:25:00 | |
|
Bizon |
Leif-Arne #66
Slidder eller sladder kan ju alltid diskuteras, men nu handlar det alltså om så pass mediala damer att dom torgfört sin sexuella vandel så pass offentligt att var och en får bilda sej sin egen uppfattning efter eget skön. Men håll dej gärna till vad som sagts och vad som gäller respektive rättsinstans domestik. Storbritannien har inget alls med det svenska rättsväsendets anklagelser mot Assange i sex-saken att göra - endast frågan om utlämning på svensk begäran - nu hade även någon Rysk rättsexpert uttalat sej, och menat att mot bakgrund av redan kända fakta någon rättsriktig utlämning inte kunde göras. Jag antar då att det handlar om det uppenbara hotet att Assange skulle kunna lämnas vidare. "Finns en rättsordning så skall den följas", ja men även med hänsyn till de skyddsintressen som kan vara aktuella i respektive fall - och i Assanges fall finns det all erfarenhetsgrundad anledning att skydda Assange från politiskt motiverat övergrepp avseende skydd av journalistisk yttrandefrihet avseende kritisk granskning av stormakt. Det handlar alltså om att skydda honom från svenska myndigheters sannolikt planerade brott mot mänskliga rättigheter och av den orsaken hålla förhören på för svenska myndigheter skyddad mark. Enligt vad som tillkännagavs på nyheterna för nån vecka sedan erbjöd Assange svensk utredare att håla förhör med honom på den ambassad han befinner sej. Så i stället för att rapla upp din stelbenta föreställning om svensk rättssäkerhet så skulle du kanske vilja vara vänlig att tala om varför inte ett sådant förhör görs snarast möjligt så att en förundersökning kan klargöra om det finns anledning för svensk åklagare att ta upp fallet i svensk domstol - och då ska usas eventuella önskemål hållas utanför den juridiken. |
| Inlägg #70: Postat: 2012-09-01 19:56:00 | |
|
Leif-Arne |
..."skydda honom från svenska myndigheters sannolikt planerade brott mot mänskliga rättigheter".. Håhå jaja, hur argumentera med någon som äger en kristallkula??
Om man rent hypotetisk utgår från den konspirationsteori som säger att Sverige och CIA kokat ihop en framtida utlämning så fort JA kommer till Sverige. Frågan är då; varför skulle just Sverige vara mer ihopkokade med CIA än Storbritannien som traditionellt är dess närmaste allierade? Antigen utgår man från att CIA:s inflytande är, minst, lika starkt i Storbritannien som i Sverige, varför skulle då CIA vänta med att begära JA utlämnad till han befinner sig i Sverige? Ergo: hade CIA velat ha JA utlämnad hade en sådan begäran inkommit till det land där han under en relativt lång tid satt i husarrest och som man har nära samarbete med. Om så fallet att Sverige, men inte Storbritannien, konspirerat, då har det brittiska rättsväsendet, i laga oordning prövat rimligheten och funnit att begäran om att få JA utlämnad rimlig. Bollen ligger just nu hos den Ecuadorianska ambassaden. Svenska rättsvårdande myndigheter har inget annat än att avvakta:, antingen så promenerar JA ut, grips och utlämnas till Sverige. Förhörs, varefter förundersökningen läggs ned eller åtal väcks. Eller så behagar JA förbli på ambassaden. En ungersk biskop satt visst 16 på den amerikanska. I vilket fall, det enda svenska myndigheter kan göra nu är att avvakta |
| Inlägg #71: Postat: 2012-09-01 19:59:00 | |
|
Leif-Arne |
Vad gäller Assanges betydelse för Wikileaks, genom att sätta sitt ego framför Wikileaks har Assange reducerat sagda site till en rätt tandlös företeelse numer.
|
| Inlägg #72: Postat: 2012-09-01 20:40:00 | |
|
Jocke utsourzad |
71 Visst hade det sett mycket snyggare ut, om Assange hade riskerat sitt liv för Wikileaks framtid? Mycket snyggare, ett rejält drama med chans till avslutande hädanfärd utanför hänsyn till ev. personlig oskuld och annat trams!
Men kanske han även har en ide om murkenheten i svenskt rättsväsende? Vissa är nog trots allt mer lämpade, eller har iaf ambitioner för globala aktioner. Andra mer för lokala diton, som t.ex. kalkbrott på hemön? Inte oviktigt det heller! |
| Inlägg #73: Postat: 2012-09-01 20:41:00 | |
|
Mr harmoni |
#65 bizon tyvärr tycker jag att du är fixerad av mångkulturen och naivt ser alla människor som likadana, då är du inne på samma linje som Mona Sahlin och vad då kommentera med dig om mentalitet som är vårt främsta kulturella arv som svenskfientliga krafter helst vill utplåna, den aspekten känns inte bra när du nedvärderar detta kulturarv eller är du ute efter att göra jordens befolkning likriktad och alla blir bra på att gå i ledband?
|
| Inlägg #74: Postat: 2012-09-01 21:37:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Det är här det blir väldigt tydligt hur "Mr harmoni" och min egen inställning skiljer sig åt, så jag passar på att påpeka det här. Det jag ser är hur vi har olika kultur och religion, men oavsett: Nästa gång föds du som muslim, om det är dem du tycker mest illa om, så då är det bättre att vi genomskådar hela skiten här och nu. Störst möjlighet till det har vi nog just i Sverige.
|
| Inlägg #75: Postat: 2012-09-01 23:10:00 | |
|
Mr harmoni |
#74 Leif Erlingsson, vem talar du för i sak bizon eller dig själv eller rent ut sagt du förstår inte vad jag menar. bizon ser svensk kultur som något värdelöst som jag inte vill hålla med honom om. Ditt påstående om muslimerna får du nog förklara dig närmare om, för du menar väl inte att det är bra att muslimerna tar över ruljansen för att vi kan bli födda till muslim nästa gång? Vilken spekulation du gör dig skyldig till, bevisa sanningshalten i ditt påstående är du snäll.
|
| Inlägg #76: Postat: 2012-09-01 23:15:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Jag förklarade mitt synsätt. Jag försäkrar att det är så jag tänker och känner. Ersätt muslim med jude om du vill, jag förklarade bara en tanke med ett exempel. Känner inget behov av att försöka bevisa att jag "tänkt rätt". För mig räcker det att jag visat hur just jag tänker.
|
| Inlägg #77: Postat: 2012-09-01 23:18:00 | |
|
Leif Erlingsson |
PS: Alla kulturer kommer att behöva ändra på sig, om vi ska få ett bra samhälle.
|
| Inlägg #78: Postat: 2012-09-01 23:45:00 | |
|
Mr harmoni |
#76 Leif Erlingsson, personligen är jag inte någon tankeläsare, men då kan det vara på sin plats om du har belägg för att du tänker rätt, likadan fråga kan man ställa till bizon. Tankar och värderingar har ju sin källa bizon hänvisar aldrig till någon länk som kan styrka hans påstående, du Leif överdriver länkandet så att man undrar ibland om det är dina personliga åsikter du delger oss eller är det länkarna vi ska rätta oss efter. Om jag är av den åsikten att vår mentalitet är vårt främsta kulturarv som i sin tur har byggt våra strukturer, så tycker inte bizon detsamma och anser att vi ska ta vara på främmande människor mentalitet för att stärka vår egen. Men du kanske är av samma mening?
|
| Inlägg #79: Postat: 2012-09-02 00:05:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Vår mentalitet är ju inte direkt något att yvas över - svenskarna är hukandets horder, som inte vill ta ansvar för något. Jag vill skapa en ny kultur, där den gamla sparas på museum.Byggt våra strukturer, skriver du. Ja, men totalt oförmögna till minsta vision. Fast i strukturerna.
|
| Inlägg #80: Postat: 2012-09-02 01:01:00 | |
|
GunnarL |
79/ Tack Erlingsson! Du vill skapa en ny kultur. Det känns betryggande. Jag ser fram emot det - även om jag själv inte känner mig särskilt "hukande" och framför allt inte känner att jag tillhör någon "hjord". Men det är ju berömvärt att du tar det här initiativet. Frågan är ju hur du skall genomföra kulturomvandlingen rent praktiskt?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.