Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#56 Harmoni, visst kan jag tänka mej att den "svenska" mentaliteten blir mindre dominerande om den blandas upp med en hel del andra från när och fjärran. Men det blir ju i så fall den nya svenska mentaliteten - eller hur. Du menar dej vilja behålla din egen mentalitet vilken naturligtvis ingen kan ta ifrån dej - men samtidigt tror jag du är så vaken att inse att det uppväxande släktet i alla tider har avvikit i mer eller mindre hög grad fån tidigare generationer. Skulle vi förneka oss - och falla offer för islam är det ju en proces vi redan gått igenom fast den gången la vi oss för den importerade kristendomen - du måste väl ändå hålla med om att mellanöstern har så mycket större kreativitet beträffande religionsmakeri än vi och våra förfäder. Och som du påpekar - nu bara drygt tusen år sedan den gamla judisktkristna kreationen trängt undan Ask och Embla så har dom förfärdigat en ny med världsherraväldeambitioner. Medan vi gladeligt officiellt förnekar vår mentalitet, men knyter handen i fickan för vi vill ju inte vara politiskt inkorekta - vi vill ju framstå som ett öppet och förstående folk som inte drivs av några fördomar av rasistisk karaktär. Vad har du för idé då det gäller vänstervridna svenskar? Jag har för mej att om svenskarna i gemen är något så är det borgare och bönder. Vänsterns inflytande är och har varit tämligen marginellt. Du menar att "den svenska mentaliteten måste få segra över de inskränkta kommunisterna i landet och därför ser jag en ren svensk mentalitet som inte har grumlats av ruskiga irrläror som kommunism och nazism",,, Jaha,,, jo,,, men har du någon idé om hur dessa rena svenskkulturbärare har kommit att anamma dessa kommunistiska irrläror och i förekommande fall dito nyliberalism? Vad i vår rena svenska mentalitet gör oss så inkompetent instabila i vår övertro på att just vår mentalitet skulle vara något att blint hålla fast vid i en allt mer internationaliserad värld? Du menar att det främsta kulturvärdet som vi aldrig får göra avkall på är att förfäkta den rena svenska mentaliteten som sedan urminnes tider ständigt fallit till föga för strömningar i världen som på något vis lovat större framgång än de gamla - ja,, Mr Harmoni, då måste du väl vara nöjd nu då - eller? Att de flesta folk är indoktrinerade av sina respektive makthavare kan jag ju hålla med om, och det är även sant att det inte gäller alla - vilket vi ska vara glada för då det innebär ett litet hopp om att de som klarat sej ska öppna oss andras ögon. Så använder du ett intressant utrop "gud ske lov" - vilken gud är det som du lovar? Är det den svenska modellens kompromissvilliga följsamhet som gladeligt bjuder in de gudar som behagar knacka på dörren - eller är det bara en tom fras som till intet förpliktigar då du ju i lönndom håller två fingrar i kors i fickan? Är du en religiös nationalist, eller en mental regionalist - eller är dina utfall mot ditt så kallade folks sneda dumhet och brist på bättre vetande allvarligt menat - eller är det bara den svenskmentala kverulansmodellen som du företräder - jag bara undrar?

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?