Varför tar krigen aldrig slut?

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2012-08-28 08:41:00
Jan Olsson
Svar till,Varför tar krigen aldrig slut...
Därför att den odomesticerade människan är ett djur,och uppför sig som ett också!
Kannibalism på hög nivå!
Rätt så enkel ekvation,eller hur?

Mvh!
Inlägg #2: Postat: 2012-08-28 08:59:00
Leif Erlingsson
Att den människa som inte tvingats in i lydnadskultur skulle vara ett djur är grunden i lydnadskulturernas själva legitimitet.  Men är det sant?
Inlägg #3: Postat: 2012-08-28 10:31:00
Carl Olof
En mycket bra text, enligt mig.
Inlägg #4: Postat: 2012-08-28 10:44:00
Janne B
NUMERA är det mkt sälsynt med krig över gränserna mellan två väpnade nationer. Men otaliga och långa småkrig pågår på en rad håll världen över. Jag är inte så uppdaterad att jag vill göra en uppräkning!Men det är stort elände i östra Kongo där miljoner är drabbade av ett fåtals begär efter makt och mineraler./ Det finns inga militära hot mellan staterna i Europa. Därför är pågående debatt om nya JASplan för två miljarder per styck obegriplig. Om man inte ser det som främst ett industriprojekt! // Varför känner sig Syriens befolkning svikna och övergivna. Jo för ingen stat vill ha ett nytt "över gränsen krig". Många stater levererar vapen, kanske rentav till båda sidor. Men ingen vill längre ha 1900-talets stora krig nationer emellan!
Inlägg #5: Postat: 2012-08-28 11:36:00
Bizon
Ja vad är sant och vad är inte sant det är frågan.
Det som är sant är i alla fall att det inte är den empatiska människan som styr världen, startar krigen, eller utför dåden - det är dårarna, egoisterna, och rufflande strebrar.
De flesta som en gång gått in i politiken som "goda" idealister och förblir vid sin övertygelse har stoppats på sin väg mot hierarkins övre regioner - för att du ska kunna nå maktpyramidens topp får du inte störas av att ha blod på dina händer.
Uppenbarligen låter sej inte makthavarna världen över störas av att spillt blod klibbar mellan deras fingrar - nej varför skulle dom det då maktens berusning omöjliggör någon som helst kontakt med andras verklighet och en död är en död som sällan är värd att beklaga.

Men att det skulle finnas en tvivelaktig skara politiker som på egen hand startar krig varhelst de känner för det är knappast den strategi som råder - offren är mycket nogsamt selekterade om det inte handlar om rena överloppshandlingar typ folkfrustrationer som kan pyra förståndet ur en hel folkgrupps sinnen tills bara en liten utlösande gnista släpper lös amoken - som i Rowanda och i Jugoslavien.

I Irak och Afghanistan samt i Vietnam har det sett annorlunda ut - så även i bla Libyen där det varit direkta ideologiska motsättningar som gått stick i stäv mot diverse stormakters försörjnings strategiska intressen.

Att Svenska Freds skulle framstå som naiva kan jag inte hålla med om bara för att världen inte redan nu är en övervägande fredlig plats att leva på - verkligheten är för jävlig, men är det skäl nog att inte försöka ändra på den till något som den mänskliga arten skulle kunna vara stolt över - i stället som nu de flesta faktiskt gör, larvar på i sina plöjda fåror utan visioner om något bättre.

Och så detta att den odomesticerade människan skulle vara ett djur och generellt uppför sej som ett sådant är en felvisande förenkling som låter bra i vissa öron, men som är ett falskt påstående.
Sant är att vi är djur och precis som andra djur äter vi, smälter den föda vi satt i oss och skiter ut den då de användbaraste näringsämnena sugits upp av våra kroppar.
Men där upphör de generella likheterna med andra djur som har sina respektive artegna beteenden så som människan har sitt.

Människan styrs av en kombination av hjon- och flock-mentalitet som Leif benämner som "lydnadskultur" vilken i sin tur sprider sej uppåt till allt mindre lager i lydnadskulturens pyramidala uppbyggnad av chefer och överchefer.

Över jordens yta föreligger ett antal sådana pyramider och underpyramider - vissa paralleller till myrstackar, men mer som en lustifikation då myrsamhällen styrs av hormoner och andra signalsubstanser - medan mänskliga kulturer styrs med våld, klassindelning kastväsendeindoktrinering samt leda- och väl-befinnandefaktorer med direkt inverkan på folkviljans tendenser i fråga om att önska eller aktivt sträva efter förändring - eller i vad mån den tidigare nämnda frustrationen tenderar till att nå kritiskt ohanterliga nivåer - här spelar drogindustrin i övrigt in.

Så länge psykiatrin med sina preparat och metoder kan hålla ev. känsliga individer från drastiska överspel eller självmord flyter även deras liv på i acceptabla konsumtionsbanor, och så länge de materierelaterande trygghetsnarkomanerna kan invaggas i tron att allt är som det ska om det finns saker att köpa knotar även dessa relativt villigt på i EKONOMINS LEDBAND - vilket är den faktiska maktfaktorn i dagens marknadsliberalt organiserade ekonomin.
Inlägg #6: Postat: 2012-08-28 12:20:00
Leif Erlingsson
Jag skrev tidigareAtt den människa som inte tvingats in i lydnadskultur skulle vara ett djur är grunden i lydnadskulturernas själva legitimitet.  Men är det sant?Ola Alexander Frisk, "Så knullar staten Din själ - Del 2 - Sektion II", s. 54:        Således, för den som bygger eller underhåller en statisk värld, där pöbeln ska styras med belöningar och bestraffningar, måste det finnas en förståelse för hur belöningarna och bestraffningarna ska utformas.  Och framför allt, måste ju pöbeln hållas kvar i föreställningen, att de är som korkade djur, som bara kan bli triggade av belöningar och bestraffningar.  Därför måste allt som är i närheten av förståelse, för pöbeln, undvikas som pesten.  Förståelse förstör ju inbillningen att människan är begränsad till belöningar och bestraffningar.  Verklig förståelse blir som ett gift för den som vill hålla människor som lydnadsberoende idioter.  Samtidigt är det så, att den som har greppat att förståelse är det värdefulla - blir kortsiktiga belöningar eller bestraffningar larviga obetydligheter.  Det medför att; för alla dem som är tränade till att se hela livet som en serie av belöningar och bestraffningar, blir den som är obekymrad om deras hela verklighet en obegriplig figur.Boken kan hämtas digitalt från:  Länk: staten.co.nr  Länk: staten.co.nr .
Inlägg #7: Postat: 2012-08-28 15:21:00
Thomas L. Aabo
"...Jag tänkte nu beröra ett aktuellt exempel. Varför anses det så mycket värre att en enstaka terrorist, som Anders Behring Breivik, tar eget initiativ och väljer att utföra ett dåd mot dels Norges huvudstad och dels ett 70-tal människor, än att en nation/supermakt väljer att starta krig i Irak och Afghanistan? ..."
Vilken oerhörd naiv, och värdsfrånvänd syn på världen. Dessutom totalt oseriöst att jämföra ett ruttet äpple med de två rättfärdiga krigen för demokrati och folks frihet!
Inlägg #8: Postat: 2012-08-28 16:01:00
Bizon
Leif #6
Ja för de drillade kadaverdisciplinerade som "minsann gjort rätt för sej hela livet" blir den som är obekymrad om normativa dekret och moraliska förväntningar inte bara en obegriplig figur utan även en farlig och hotfull sådan och detta av det enkla skälet att den obekymrade genom sitt vara utmanar de föreställningar som ligger till grund för de "rättas" världsbild.
Inlägg #9: Postat: 2012-08-28 16:19:00
Leif Erlingsson
Dessutom totalt oseriöst att jämföra ett ruttet äpple med de två rättfärdiga krigen för demokrati och folks frihet!Tack för komiken.  Behövde verkligen ett förlösande skratt, och du gav mig det.
Inlägg #10: Postat: 2012-08-28 18:27:00
Leif Erlingsson
Bizon #8Så sant.  Det är därför de försöker sätta munkavle på "de obegripliga".  Men om vi håller oss i olika trådar, där vissa trådar är för de som trivs bäst med att lyda, och andra trådar är för oss som trivs bäst med att försöka förstå, och vi respekterar att hålla oss borta från varandras trådar, då kanske det kan funka?
Inlägg #11: Postat: 2012-08-28 20:20:00
Bizon
Men Leif 10 - nyfikenheten måste också premieras - lite tålamod tror jag inte skadar med tanke på de möjliga pedagogiska vinsterna. I slutänden kan det aldrig bli fred mellan människor om vi ständigt ska vaka över varandras överträdelser - bättre då att bjuda in och ta en rejäl diskussion - i långa loppet tror jag vi alla vinner på det.
Inlägg #12: Postat: 2012-08-28 20:38:00
Leif Erlingsson
Förvisso.  Det kan ju också tänkas att en lydig kan bli olydigare, med tiden.  :
Inlägg #13: Postat: 2012-08-28 20:58:00
Mr Harmoni
Varför tar aldrig krigen slut? Vi kan gå till oss själva hur många kommer vi bra överens med och resten är det lite si och så med. Ta bara exemplet Sveriges folk som är uppdelat i två läger, var finns sammanhållningen någonstans för det goda samhället?
Inlägg #14: Postat: 2012-08-29 04:04:00
Bizon
Mr Harmoni #13
Visst kan ta oss en titt på oss själva - och då ser vi i svenskt samhälleligt normaltillstånd att de flesta kommer hyggligt överens - men även att vi ibland måste tillgripa kompromisser för att lösa en del problematik.
Att sveriges folk skulle vara uppdelat i två läger har jag inte riktigt hängt med på - men om det är så så kanske sammanhållningen finns inom respektive läger. Förresten vilka två läger är det du avser?
Inlägg #15: Postat: 2012-08-29 04:22:00
Mr Harmoni
#14 bizon kom nyss till Nyköping och fick för mig att titta in på Sourze. Att vi folket är uppdelade i två läger syftar jag på, att de som tycker att vårt land är bra och sedan har du dem som tycker att vi borde ändra en hel del i samhället och av den kategorin tillhör jag, att något måste göras för den sociala rättvisans skull och det som kallas demokrati, vad den har för funktion i nuvarande form är värt en diskussion om, möjligt att det finns kvar några demokratiska grundläggande frågor, men de är förbaskat svårt att finna dem i praktiken.
Inlägg #16: Postat: 2012-08-29 09:28:00
Bizon
#15
Ja då klarnar det Mr Harmoni. Visst kan vi då tala om två grupperingar - de liknöjda och de som vill mer än vad som nu åstadkommits.
Ett stort problem är att bland de senare ingen enhetlig linje går att utkristallisera. Det blir mest små intressegrupper som då dom figurerar i makttoppen kan få gehör för någon hjärtefråga, medan folket i stort tröttnat på politiken då den de facto är odemokratisk även i modern mening.
Den representativa demokratin förutsätter tydligen ett politikerfrälse med helt egna spelregler och fördelar som inte andra har vilket är en följd av den maktfullkomliga position en vanlig dödlig känner då den tagit sej till toppen.

Vanligt folk önskar inte det nödvändiga engagemang som folkdemokrati skulle innebära. De flesta vill ha tid för sina barn och gå och påta i sina trädgårdar - men studerar du den ekonomiska och politiska eliten så ser dom till att särskilda firmor kommer och sköter trädgårdarna, spikar insynsskyddande murar och vattnar blommor. Genom RUT och ROT är det övriga skattebetalare som får betala de kalasen - inte bara så kallade personal- och representations-fester som det nu är ett sånt väsen om.

Överhet är överhet och så kommer det att förbli - i vart fall tills folk fattar vad ansvar är och förbereder sej på att ta det.
Men i det fallet måste det till en ny definition av begreppet "demos" som nu översatt är "massan"/"den största mängden" - alltså demokratiflertalets styre av fåtalet.
Jag skulle helst se en praktiskt genomförd demokrati i betydelsen "folkets styre av sej själva" - det som nu är i den representativa demokratins praktik är fåtalets styre av massan - dessutom, vilket komplicerar det hela ytterligare är att inte ens detta fåtal äger sin folkgivna styresrätt då samtliga sitter i knät på kapitalet.
Inlägg #17: Postat: 2012-08-29 09:56:00
Mr Harmoni
#16 Bizon jag delar självfallet dina åsikter och har bara detta att säga. Vem vill ha sin granne som chef, som ska bestämma över ditt liv?
Inlägg #18: Postat: 2012-08-29 11:53:00
Leif Erlingsson
#16"Ett stort problem är att bland de senare ingen enhetlig linje går att utkristallisera.  Det blir mest små intressegrupper"  - Beror enligt mig på att man saknar den större bilden.  Härska genom att söndra fungerar.  Men splittar totalt samhället tills det går sönder.  Det är på den väg vi är.  Lösningen är att fler ser mer av den större bilden.  Därför är inte minst Ola Alexander Frisks bok som jag återkommande citerar och länkar till så viktig.Boken kan hämtas digitalt från:  Länk: staten.co.nr  Länk: staten.co.nr .
Inlägg #19: Postat: 2012-08-29 12:59:00
Bizon
Mr Harmoni - jag kan tänka mej att det du nämner att//ha sin granne som chef, som ska bestämma över ditt liv?// inte är möjligt att svara ett rakt "ingen" på - då ju folk är an aning olika funtade, men jag kan även se att en så kallat plattare organisation av samhället skulle kunna lösa det problem du tar upp - alltså att frångå det pyramidala och segregerade system vi nu har.
Men detta kräver som Leif är inne på - att folk skaffar sej en sannare och mer genomgripande bild av samhällsmekanikens orsak och verkan - alltså mer och adekvat kunskap, samt är villiga att leva sitt ansvar.
Inlägg #20: Postat: 2012-08-29 17:19:00
Mr Harmoni
#19 Bizon vår politiska struktur är som ett pyramidspel den som når toppen har sitt på det torra och vi som ständigt får stå vid grunden eller man så vill, får stå för den politiska kritiken att veta bäst. Leif E har förbaskat rätt i sina utlägg, synd bara att så få förstår vad han skriver, kan bero på att det han skriver är för mastigt och hans ordval är att krångla till det i onödan. Jag skrev att var och en skulle vara mer konkreta med vad de vill ha sagt, även om jag syndar mot att inte alla gånger tala i klartext, kan väl att ha med att göra när det gäller given läsförståelse, som jag överskattar" hos de jag vill nå?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...