Valt inlägg:
#4, Janne B, om det nu råkar vara sällsynt, som du menar, vilket väl inte stämmer exempel: krigen och f.d.-krigen i Israel, Syrien, Kuwait, Irak, Afghanistan, Balkan..., så undrar jag hur du definierar "mkt sällsynt".
Krig sker ju hela tiden, världen över!
Jag är även nyfiken på hur du definierar "småkrig".
Finns det ett "lagom-krig"?
Nej, det kanske är bra för européer att det inte, enl. dig finns några "militära hot mellan staterna i Europa" men tänk om grekerna skulle börja kriga med tyskarna?
Läs: om de styrande i respektive länder skulle välja krig, som ultimat lösning på problemen, vilka de nu må vara; folken själva väljer som bekant ingenting alls, utöver att välja in de hundradels promille av befolkningen, som tänks representera densamma i ett parlament
Tanken ter sig inte alltför långsökt.
Jag håller med dig om att debatten om JAS-plan är obegriplig, OM man bortser att affären främst handlar om: P E N G A R.
Det kan dock inte bortses från.
Du skrev själv: "industriprojekt" > pengar.
Ja, varför känner sig Syriens befolkning sviken och övergiven singular?
Min förklaring är att Ryssland säljer vapen till Syrien och är emot intervention.
Rysslands hållning i frågan blev även föremål för diskussion i FN:s säkerhetsråd, om jag inte missminner mig något.
Ok, nu förstår jag delvis hur du definierar "stora" och "små" krig.
Du jämför dagens krig med de två världskrigen?
Även de "små" krigen räcker till och blir över, när det gäller döda, sårade och tårar.
När det gäller "stora" krig, enl. vad du kanske menar, så sägs ju även "Tredje världskriget" stå bakom dörren.
Det börjar väl inte, som en blixt från en klarblå himmel, antar jag.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?