Valt inlägg:
#5, Bizon, jag håller med dig till fullo i detta:
"Det som är sant är i alla fall att det inte är den empatiska människan som styr världen, startar krigen, eller utför dåden - det är dårarna, egoisterna, och rufflande strebrar.".
Frågan är varför just de senare människorna tillåts styra, nu liksom tidigare.
De måste vara skickliga manipulatörer.
Kan man dra slutsatsen att man rentav gynnas av att ha blod på sina händer, när man ansöker om tillträde till "maktpyramidens topp"?
I såfall skulle ju en viss norsk terrorist kunna gynnas av sitt illdåd, om han slipper ut ur fängelset.
Fast kanske är "spelet" så konstruerat att man inte får vara alltför uppenbart barbarisk?
Jodå, det är alltid de tvivelaktiga politikerna, bakom sina skrivbord och skottsäkra fönster, som startar krig.
När senast startade folket krig?
Självklart är offren selekterade. Man startar väl inte krig mot en som är starkare?
I Irak och Afghanistan samt i Vietnam har det sett annorlunda ut - så även i bla Libyen där det varit direkta ideologiska motsättningar som gått stick i stäv mot diverse stormakters försörjnings strategiska intressen."
Ok, så du håller inte med om att "Svenska Freds" är naiva.
Det är din åsikt men den organisationen strävar tyvärr efter ett aldrig så lovvärt men likväl ouppnåeligt mål.
Detta, eftersom makthavarna uppenbarligen inte bryr sig om fred.
När såg du senast en världsfred värd namnet?
Världen är en övervägande krigisk plats och just "Palestina-konlifkten" tycker jag illustrerar det, med all icke-önskvärd tydlighet.
Den tar ju liksom aldrig slut, eller hur?
Ingen genuin vilja finns från något håll att avsluta den.
Frågan är om den konflikten inte skulle erhålla något slags tvivelaktigt "Guinness World Record".
Jag tillhör dem som inte accepterar att: "verkligheten är för jävlig", d.v.s. jag håller med dig i din beskrivning av verkligheten men accepterar inte att det är så.
Jag köper inte att det måste vara på det viset.
Du har en poäng i att det är bra med visioner men uppenbarligen gör "Svenska Freds" något fel. Den organisationen saknar en växel, i likhet med andra fredsorgan.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?