Vem förvillar vem?

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2012-07-17 17:17:00
Jan Brunnegård
Årets förvillare är en negativ utmärkelse som sedan 1987 utdelas årligen av föreningen Vetenskap och Folkbildning VoF.1 Priset ges till en person eller organisation som motverkat vetenskap. Föreningen delar även ut Årets folkbildare till den som under året arbetat för populariseringen av vetenskap.

Till årets förvillare kan den utses som i Sverige under året, frivilligt eller av grov oaktsamhet, bidragit till att skapa förvirring och oklarhet om vetenskapens metoder och resultat.../Slut citat från Wikipedia.

Har Du sett till någon förvillare här vid denna rena Källa?
Inlägg #2: Postat: 2012-07-17 18:07:00
Leif Erlingsson
Föreningen Vetenskap och Folkbildning VoF är en pseudovetenskaplig förening som låtsas syssla med vetenskap.  De är stora förvillare.  Deras största förvillarnummer är just de där utmärkelserna.  Sannolikt är de den förening som ensamt åsamkat Sverige störst vetenskaplig skada.
Inlägg #3: Postat: 2012-07-17 20:05:00
Sasser
Årets förvillare finns ju i en alternativ variant med samma namn på adressen Länk: aretsforvillare.nu I och med det nya priset kan även maktstrukturer i samhället bli utsedda till Årets Förvillare och folket både nominerar och röstar fram vinnare. Helt demokratiskt alltså. När VoF tar fram Årets förvillare sitter deras ÅF-grupp i ett stängt rum och funderar ut vinnare dvs inte alls demokratiskt.

De två prisen balanserar varandra i det stora hela och med tiden kommer det att finnas så många som fått priset inom alla läger att priset förlorar sin betydelse och förtrollning. Jag kan se det i min kristallkula.
Inlägg #4: Postat: 2012-07-17 20:08:00
Sasser
I förvillarnomineringarna för 2011 finns bla SVT, Strålskyddsmyndigheten, en representant från KI, vaccinationshetsare på hög nivå och opinionsbildare med som nominerade. Det är fritt fram att rösta nu: Länk: aretsforvillare.nu
Inlägg #5: Postat: 2012-07-17 21:05:00
Jan Brunnegård
Sasser Du har gjort viktiga tillägg : jag har noga läst den långa listan på namn från VoF....
Inlägg #6: Postat: 2012-07-17 21:06:00
Per E
I stället för att anamma vad Leif E skriver: Jag rekommenderar alla läsare att gå in på www.vof.se och själva bilda sig en uppfattning om vad föreniongen Vetenskap och Folkbildning är.
Inlägg #7: Postat: 2012-07-17 21:12:00
Per E
... och här ska komma rätt adress till Vetenskap och Folkbildning vof.se Länk: vof.se
Inlägg #8: Postat: 2012-07-17 21:20:00
Jocke utsourzad
Ja jag har tidigare idag, som den analytiska person jag är, varit inne och kollat. Och såg allt mellan slagrute och antroposofi, fenomen som jag själv på nära håll stött på entusiaster inför.
För min del så vill jag lägga fram förslaget "Genusvetenskapliga institutionen" i Umeå. Även om de inte är ensamma, och det är en återkommande förvillelse genom åren. Som det här från Umeå:
“Vad betyder det egentligen att vara kvinna eller man idag? Är det till exempel fortfarande “normalt” att kvinnor ska ta mindre plats än män? Varför är mäns våld mot kvinnor så vanligt? Och hur kommer det sig att könens betydelser har varierat så genom historien och i olika slags samhällen, samtidigt som vissa betydelser verkar vara ganska oföränderliga? Som att kvinnors arbete fortfarande betalas sämre än mäns; och att mäns överordning över kvinnor ännu lever kvar i många sammanhang, som bolagsstyrelser, i hemmet och i politiken. Det är sådana frågor som genusvetenskap undersöker. När du läser genusvetenskap i Umeå är det framför allt maktförhållandena mellan könen som står i fokus, och hur de kompliceras av andra maktdimensioner i samhället som sexualitet och etnisk tillhörighet.”
Inlägg #9: Postat: 2012-07-17 21:25:00
Jocke utsourzad
Möjligen är länken dit www.ucgs.umu.se
Tror nog att Leif E kanske instämmer här i valet, om än ej i prisutdelaren. Hur det ställer sig med signaturen Per E ställer man sig dock frågande till...
Vill också påpeka att i Norge så har man lagt ner den enskida s.k. genusforskningen/vetenskapen, antagligen efter TV-programmen där i 7 delar under namnet "Hjernevask". Da capo!
Genusvetenskap, decenniers förvillare!
Inlägg #10: Postat: 2012-07-17 21:28:00
Jocke utsourzad
Tydligen funkar inte länken längre. Den är från förra året, eller så har dom upphört...
Inlägg #11: Postat: 2012-07-17 21:31:00
Jocke utsourzad
Jo här kan man läsa citatet och förkovra sig vidare...
Länk: ucgs.umu.se
Inlägg #12: Postat: 2012-07-17 22:13:00
jan Brunnegård
Söker man på VoF gänget så ser man namnen på fem ordförande och ca fem personer till som står bakom rörelsen, de ger ut en tidning "Folkvett" osv. "Christer Fågelsång" är med. // Den alternativa org har inga namn på företrädare att visa upp vilket jag tycker är en svår brist. Men visst kan den vara till nytta ändå, men det bör ju bevisas.
Inlägg #13: Postat: 2012-07-17 22:21:00
jan Brunnegård
Om man har att välja på att lita och tro på Leif E eller föreningen Vetenskap och Folkbildning så är valet lätt. VoF kan ha ngn tveksam utnämning. Den andra föreningen har massor av Nomineringar på gång nu, men demokratiska Val är en annan sak.Hur ska man kolla att en viss person inte röstar från 5-10 datorer??Det där med Val i datortider är inte lätt - det vet t ex USA!
Inlägg #14: Postat: 2012-07-17 22:43:00
Leif Erlingsson
Jan Brunnegård, du inledde med att fråga vem som förvillar vem.  Av inlägg nummer tretton framgår att det är Jan Brunnegård som förvillar Jan Brunnegård.  För du väljer fortfarande mellan olika auktoriteter.
Inlägg #15: Postat: 2012-07-17 22:48:00
Per E
#9: Jocke - om du utvecklar det inlägget länken fungerar inte så ska jag nog kunna svara på det du ställer dig frågande till.
Och beträffande det "alternativa förvillelsepriset": Jag tycker det känns väldigt konstigt att genom nån sorts folkomröstning avgöra vem som har förvillat mest! Positiva utmärkelser kan kanske avgöras på det sättet, men inte negativa.
Inlägg #16: Postat: 2012-07-17 23:29:00
Leif Erlingsson
Fristående fortsättning på mitt förra inlägg i tråden:Den vetenskapliga sanningen kan varken bestämmas demokratiskt eller av en kommitté.  Det VoF sysslar med är att grötmyndigt pådyvla andra sina fördomar under förespegling att detta skulle vara vetenskap.  VoF avfärdar allt de inte gillar, oavsett om de har någon kompetens på området eller om det avfärdade redan visat sig fungera eller ej.  De går alltså ofta utanför sina egna ämnen, och när de gör det så har de enligt rådande vetenskapligt synsätt inte mer auktoritet än tjejen i kassan.  De bryter även mot annat - deras tidning "sågade" en gång en vetenskaplig hypotes som min bror inom hans eget forskningsområde ställt upp i en bok om denna hypotes utan att ens meddela min bror om detta.  Och när brodern ändå långt senare fick kännedom om artikeln och författade en replik så fick han aldrig replikplats i den tryckta tidningen.  Därmed är VoF pseudovetenskapare, och det är ingen åsikt, det är ett fakta.Det om VoF.  Men det här får mig att tänka på att majoriteterna alltid är emot det som är nytt inom såväl vetenskap som politik, och när det nya är rätt så innebär det att majoriteten alltid har fel.  En person med en ny och bättre idé har helt enkelt aldrig några likar som skulle kunna bedöma denna idé rättvist.  Fysikern Miles Mathis påpekar detta i ett citat jag redan gjort här på Sourze, se vidare inlägg #13 i "Informationskriget närmar sig" tråden, 2012-06-29 03:49  Länk: sourze.se .  Kanske måste påpeka att en filosofisk sanning bara behöver påpekas inför de som kan tänka själva.  Den bevisar sig själv!  Ingen omröstning eller kommitté behövs alltså för att förstå att det Miles Mathis påpekade är sant, det räcker med att man pekar på det.
Inlägg #17: Postat: 2012-07-18 00:20:00
Sasser
Per Edman från VoFs styrelse, du skrev:
"Och beträffande det "alternativa förvillelsepriset": Jag tycker det känns väldigt konstigt att genom nån sorts folkomröstning avgöra vem som har förvillat mest! Positiva utmärkelser kan kanske avgöras på det sättet, men inte negativa."

Förklara gärna varför VoFs gäng skulle vara bättre på att utse Årets förvillare?

Förresten, många har länge undrat varför VoF aldrig utser bedrägeriindustrier tex läkemedelsbolag som förvillare. Ett gäng av dessa miljardföretag har de senaste åren dömts till miljardbelopp i böter för mutor och olaglig försäljning av skadliga "läkemedel". Ref: Länk: vaccin.me

Varför ger ni inte dessa megabedragare förvillarpriset? Istället hoppar ni med förkärlek på enstaka ensamma individer i samhället, oftast kvinnor, och männen får oftare än kvinnorna ert Folkbildningspris. Statistik: Länk: vetenskap-folkbildning.nu

Förklara gärna hur ni tänker.
Inlägg #18: Postat: 2012-07-18 04:54:00
Per E
Jag är inte Per Edman, sitter inte i VoFs styrelse, är ej medlem i organisationen. Är bara en helt vanlig person som tycker att Sourzes läsare själva ska bilda sig en uppfattning, oberoende av vad vissa självutnämnda "auktoriteter" på den här sajten skriver. Jag vidhåller den åsikten.
Inlägg #19: Postat: 2012-07-18 07:49:00
Jan Brunnegård
Leif e skriver ovan// när det nya är rätt så innebär det att majoriteten alltid har fel. // Problemet med Leif är han vet i förväg vad som är rätt oavsett vad andra tycker eller vet. Leif ingår i en elit högt över våra andra huvuden. Sådana rörelser har ju dykt upp då och då...
Inlägg #20: Postat: 2012-07-18 08:34:00
Lars K
Ad #19 och lite #16 Ett annat problem är att "det nya" inte alltid är rätt. De flesta som kallar sig "nytänkare" är varken Einstein eller Newton utan helt enkelt okunniga. Och i vissa fall - rena tokstollar.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...