Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Ja jag har tidigare idag, som den analytiska person jag är, varit inne och kollat. Och såg allt mellan slagrute och antroposofi, fenomen som jag själv på nära håll stött på entusiaster inför. För min del så vill jag lägga fram förslaget "Genusvetenskapliga institutionen" i Umeå. Även om de inte är ensamma, och det är en återkommande förvillelse genom åren. Som det här från Umeå: “Vad betyder det egentligen att vara kvinna eller man idag? Är det till exempel fortfarande “normalt” att kvinnor ska ta mindre plats än män? Varför är mäns våld mot kvinnor så vanligt? Och hur kommer det sig att könens betydelser har varierat så genom historien och i olika slags samhällen, samtidigt som vissa betydelser verkar vara ganska oföränderliga? Som att kvinnors arbete fortfarande betalas sämre än mäns; och att mäns överordning över kvinnor ännu lever kvar i många sammanhang, som bolagsstyrelser, i hemmet och i politiken. Det är sådana frågor som genusvetenskap undersöker. När du läser genusvetenskap i Umeå är det framför allt maktförhållandena mellan könen som står i fokus, och hur de kompliceras av andra maktdimensioner i samhället som sexualitet och etnisk tillhörighet.”

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?