| Inlägg #341: Postat: 2012-08-16 10:00:00 | |
|
Bizon |
Janne B #336
"Vi ärvde ett Sverige av våra fäder och kommer att överlämna ett helt annat till våra efterkommande. Det gäller alla aspekter". Ja helt klart var och förblir de inomnationella förutsättningarna olika och ibland även oförenliga. Invandrarnas kulturöar växer fram här i landet medan svensken knotar eller manifesterar sitt gillande allt beroende på vilken folksjälig strömning som gripit den vilsne stackars själen som ingen ryggrad har - ett svenskdrag som gått i arv sedan länge i baltutlämning, tysktransporter och falsk neutralitetsflagg. Nej den svenska folksjälen ger jag inte mycket för ur den aspekten att vara något att stå efter. Får se vad Mr Harmoni kan skrapa ihop - han har det inte så lätt på den punkten så lång tid det tar. Pia har det lättare med sin palt och narcissistiska approach. |
| Inlägg #342: Postat: 2012-08-16 10:19:00 | |
|
Bizon |
#340 Ja Pia - kultur är något som ändras vartefter.
Tror inte att många missar det faktumet, men visst finns det undantag. Att vi inte kan missunna folk att känna sig som den dom är eller tror sej vara är förvisso sant - men man behöver ju därför inte aplodera det som så uppenbart är tokigt - ta som exempel den så kallade hederskulturen. Men tänk efter riktigt noga nu Pia - tror du inte att de som är fostrade under den till stor del finner den rätt och riktig? Att tro att kulturbegreppet är så harmlöst att det endast hänger samman med en geografisk födelseposition är ju förståss tokigt, men det du säjer om att vi alla är världsmedborgare skulle kunna vara nått. Men detta förstår jag inte citat//världen är bra på att kriga, missbruka och göra så många fel mot människor//sc. Har jag missat nått Pia då jag är så inpiskat övertygad om att det inte är världen utan människan som krigar, missbrukar och gör andra människor illa? |
| Inlägg #343: Postat: 2012-08-16 11:24:00 | |
|
Pia I |
#342-- Det är svårt att tillfredställa din smakriktning Bizon, man blir kallad än det ena än det andra i dina kommentarer- just nu är jag narcissistisk! Man skulle ju kunna bli förbannad på dig, men du har ju rätt att säga din mening, liksom alla här! Ingen undantagen! "Världen" betyder alltså vi som bor i den.
Hederskulturen är inget svenskt begrepp, även om det förekommit liknande metoder här också tidigare. Män blir ju som galna i bland och mördar av svartsjuka, även om de inte tjänar något på det. Äganderätt , kallas det visst! Skönt att man tagit avstånd från sånt´skit! Skulle jag gifta mig igen vilket inte är särskilt troligt inte blir det med någon besserwisser, utan med en snäll, helt vanlig man, utan en massa konstiga ideér. Och speciellt inte med någon som överromantiserar kärleken. Det är extra jobbigt! |
| Inlägg #344: Postat: 2012-08-16 11:25:00 | |
|
Pia I |
PS Tomtebolycka- är inget för mig! DS
|
| Inlägg #345: Postat: 2012-08-16 12:56:00 | |
|
Mr Harmoni |
#332 Bizon, gott, vi är överens om att befolkningarnas mentalitet är olika i land efter land och därför har vi olika sorts kulturer, snarlika vissa länder emellan men även stora skillnader finns. Du är lite cynisk på sätt och vis när du anser att Sveriges kultur inte är mycket att hurra för och jag tror tvärtom, varför denna massinvandring till vår del av länders kulturer, du som jag vet" att i början av 1980 talet blev Sverige och svenskarna utsedda till det mest Civilserade samhället i världen och det mäste bero på oss och vår mentalitet och att vi har ett högt kulturellt värde som du vill förringa. Jag har inte mycket till övers för folk som ser ner på vårt folk, lika lite har jag något till övers för folk som fördömer sina egna landsmän oavsett vilken nationellt ursprung de har. Betänk varje land har sin överhöghet som nästan kräver vad vi ska tycka och tänka och Sverige är inte något undantag, vi kanske är det mest utsatta folket i världen för att anamma vad storebror tycker och tänker.
|
| Inlägg #346: Postat: 2012-08-16 13:55:00 | |
|
Bizon |
Ja du Pia #343
Kallad är väl det minsta problemet i sammanhanget - snarare då att du inte tycks ha någon självinsikt - å ena sidan beskriver du som dej själv den narcissistiska arketypen och å andra sidan slår du ifrån dej då du får höra vad den heter - du är snarare barn av din tid - den narcissistiska eran är ännu ej förbi. Mr Harmoni #345 Nej överens i din mening är vi tydligt nog inte - befolkningarnas nationalistiska mentalitet är mest en fråga om ett tunnare och ofta ändrat lager kulturfernissa. Det är detta som gör att kulturer vid ett ytligt betraktande ser lite olika ut - men skrapar du lite på ytan så ser du människan och det oavsett hon är svart eller vit. Nej det är inte cynism att jag anser att Sveriges kultur inte är mycket att hurra för - det är bara det att inte funnit något att vara stolt över i den kultur jag vuxit upp i. Däremot känner jag en bestämd vämjelse över folk som hävdar sin nationella särarts kvaliteter utan att verkligen visa vari dessa består. Huruvida sverige skulle ha varit det mest civiliserade samhället i världen på 80-talet vet jag inget om, men vet du vilka urvalskriterierna var? Och nej - jag vill inte förringa något kulturellt värde som skulle vara värt att framhålla som unikt för någon kultur - men då ska det vara något specifikt som du inte kan återfinna i andra kulturer eller i det att bara vara människa. Att du inte gillar folk som ser ner på "vårt" folk, har jag viss förståelse för - det finns inte någon orsak till det då alla utan undantag är som dom är - dvs människor. Att du heller inte tycker om folk som fördömer sina egna landsmän får du nog trots allt förklara närmare - känner du det kränkt som svensk av berättigad kritik mot den falska sverigebilden som våra politiker notoriskt försöker föra sin befolkning bakom ljuset med? Kanske dags att du tar och ser dej om i världen lite så kanske även du kan genomskåda överhöghetens uppblåsta luftslott. Nej om det vore så väl att vi vore "det mest utsatta folket i världen för att anamma vad storebror tycker och tänker" så skulle den fajten enklare kunna tas på hemmaplan, men du ska veta att kulturimperialismen har fått globalt fotfäste - och du kanske kan gissa var den har sitt ursprung? |
| Inlägg #347: Postat: 2012-08-16 15:00:00 | |
|
Pia I |
#346---Hoppas du finner vad du söker Bizon. Du verkar inte lycklig. Alla är värda att få känna lycka i livet. Men det finns ingen garanti. Enkelhet är det svåraste.
|
| Inlägg #348: Postat: 2012-08-17 00:26:00 | |
|
Bizon |
Mr Harmoni har visst insomnat - men Pia är på - tack för din välvilja Pia, men kan man säja "Alla är värda att få känna lycka i livet" och mena det bokstavligt?
Var till exempel Hitler värd att få känna lycka? Eller Sadam, Osama BL, eller Breivik osv. Skulle man i så fall mena att dom liksom Judas Iskariot en gång lyckats med sitt uppdrag och därför ha orsak att känna sej lyckliga eller lyckade? Kan det vara så att även dessa som axlat den mantel i historien som förberetts för förverkligande sedan urminnes tider - dessa vad man tycker "psykopater" passar alldeles för bara för att bara vara en slump. Men annars skulle jag nog uttrycka mej lite försiktigare vad gäller lyckokonsekvensen av människors liv och handlingar. |
| Inlägg #349: Postat: 2012-08-17 02:18:00 | |
|
Mr Harmoni |
#346 Bizon Det är bara att beklaga dig som har haft det så svårt i livet och därför är du så bitter, nej jag kan inte hålla med dig i ditt resonemang det låter som du rabblar upp en innantill läxa, som man hör till leda av olika belackare. Är det bara i andra länder som har renodlat folk? Du bör nog lyssna på dina egna påståenden och förstå, att trots allt är det ytterst få förmodar jag som kan hålla med dig.
|
| Inlägg #350: Postat: 2012-08-17 09:15:00 | |
|
Bizon |
I inlägg #349 kan man om man gitter läsa - förutom uttalanden som Mr H inte har den minsta aning om även en del andra oklarheter.
Vad är dessa "olika belackare" för diffus samling - och vad är det dom belackar? Trots att du av någon anledning har ett förnam bestående av endast två bokstäver och som drar associationen åt ett ganska vanligt anglosaxiskt bruk att tillkännage könstillhörighet på, så är det inte mer stake i dina kommentarer än att du gömmer svansen mellan skinkorna och famlar efter stöd från vad du förmodar det flertal som tycker som du. Ha,ha,,, du framställer underförstått dej själv dansande små grodorna i blågul fylledräkt ivrigt viftande med likaledes blågula pappersflaggor ända tills du traditionsenligt faller stupfull omkull i dina egna och andras rasrena och nationalistiska spyor - lycka till med den baksmällan. Får jag fråga - är orsaken till att du inte svarar på mina direkta frågor att du är för feg för att i mer klargörande ordalag våga stå för dina åsikter? Om inte - ser jag fram emot de svar jag efterfrågat. |
| Inlägg #351: Postat: 2012-08-17 10:24:00 | |
|
Mr Harmoni |
#350 Bizon Förlåt frågan, men vad är det som har gjort dig till ett allsmäktig orakel, som har alltid rätt och alla andra har fel, vilken planet är du född på, du kan knappast vara en jordmänniska som fantiserar så upp i det blå. Har du kollat upp din härstamning, på vilken planet du har dina rötter. Detta sagt i all vänlighet så att inte några missförstånd ska uppstå.
|
| Inlägg #352: Postat: 2012-08-17 11:36:00 | |
|
Leif-Arne |
#351 ArHo syntax och samma gamla "Blut und Boden" svammel. Varför öht byta nick?
|
| Inlägg #353: Postat: 2012-08-17 12:04:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Jag litar alltid på Leif-Arnes bedömningar i dessa frågor. Han har ett ytterst känsligt språksinne plus mkt god utbildning etc. Det har jag sett i flera år!
|
| Inlägg #354: Postat: 2012-08-17 12:11:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Jag kollade för eget behov// Syntax kommer från grekiska "syn" – tillsammans och "taxis" – ordning.
Satslära eller syntax betyder alltså i grunden hur man ordnar orden tillsammans till en begriplig kommunikation. I satsläran har man delat in satsen i olika satsdelar, för att man lättare skall kunna skilja dem åt och se hur de fungerar.// MKT mera hittar man om man söker på satslära, grammatik etc. |
| Inlägg #355: Postat: 2012-08-17 12:17:00 | |
|
Bizon |
Förstår att ditt sinne för logik har sina brister - vad är det som gör att du uppfattar mej som ett allsmäktig orakel, osv. som har sådana brister i mitt oraklande att jag vill ha svar från dej? Fast på en punkt vill jag ge dej rätt - jag är ett barn av Universum som börjar förstå varför människan har den sorgliga ovanan att ställa till det för sej. På den punkten råder inga missförstånd. Inte heller beträffande orsaken till att du undviker att svara på direkt och tämligen klart formulerade frågor. |
| Inlägg #356: Postat: 2012-08-17 12:46:00 | |
|
Mr Harmoni |
#351 Du ger dimmiga påståenden och hänvisar inte till någon källa som gör att jag anser att dina griller är just griller som du vill att jag ska acceptera. När jag skrev om att vår mentalitet styr och har styrt vår kultur och dess utveckling, så fick jag svaret att du inte förstod vad jag menade och då kändes det inte intressant längre att gå i polemik med dig, du hade redan gjort bort dig.
|
| Inlägg #357: Postat: 2012-08-17 13:36:00 | |
|
Pia I |
KULTUR är något man inte kan diskutera bort. Det är ett stort ämne.
|
| Inlägg #358: Postat: 2012-08-17 13:48:00 | |
|
Mr Harmoni |
#357 Pia."KULTUR är något man inte kan diskutera bort. Det är ett stort ämne." Jag håller med dig, var och en har sin syn på vad som är kultur eller inte och vad som är sant eller inte står skrivet i stjärnorna.
Inte för bizon har har alla riktlinjer klappat och klart för sig, därför har jag inte lust längre att diskutera kulturfrågor med honom när han har den västen på sig att veta bäst. |
| Inlägg #359: Postat: 2012-08-17 14:05:00 | |
|
Jan Brunnegård |
ALL KULTUR har en gång börjat med jordbrukskultur. Ett väl utvecklat jordbruk ger överskott som kan användas till andra kulturaktiviteter. I lyckade jordbruksbygder fordom böhövde inte alla syssla med jordbruk. Då uppstod hantverkare, konstnärer, musiker, poeter osv. Den kultur som står jorden när är sällan dyr och skapar inga milijonärer.Men de ger ett andligt välstånd som alla har nytta av.Nästan alla religioner har behov av de yrken jag nämnt. Det ger status och en del inkomster. Så har jag länge tänkt...
|
| Inlägg #360: Postat: 2012-08-17 14:18:00 | |
|
Lennart Asp |
358: Försök inte kränga av dig västen, "Mr Harmoni"! Det är Du som har "västen på sig att veta bäst" , men jag förstår att västen börjar känns lite trång. Rädd att bli igenkänd? "Mr Harmoni" kanske är bekant med "andry ström" som skickade följande epistel till mig den 26/7 med likartat nonsensdillande om att "svenskarna är ett diskriminerat folk" ...
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.