Valt inlägg:
Ja du Pia #343
Kallad är väl det minsta problemet i sammanhanget - snarare då att du inte tycks ha någon självinsikt - å ena sidan beskriver du som dej själv den narcissistiska arketypen och å andra sidan slår du ifrån dej då du får höra vad den heter - du är snarare barn av din tid - den narcissistiska eran är ännu ej förbi.
Mr Harmoni #345
Nej överens i din mening är vi tydligt nog inte - befolkningarnas nationalistiska mentalitet är mest en fråga om ett tunnare och ofta ändrat lager kulturfernissa. Det är detta som gör att kulturer vid ett ytligt betraktande ser lite olika ut - men skrapar du lite på ytan så ser du människan och det oavsett hon är svart eller vit.
Nej det är inte cynism att jag anser att Sveriges kultur inte är mycket att hurra för - det är bara det att inte funnit något att vara stolt över i den kultur jag vuxit upp i.
Däremot känner jag en bestämd vämjelse över folk som hävdar sin nationella särarts kvaliteter utan att verkligen visa vari dessa består.
Huruvida sverige skulle ha varit det mest civiliserade samhället i världen på 80-talet vet jag inget om, men vet du vilka urvalskriterierna var?
Och nej - jag vill inte förringa något kulturellt värde som skulle vara värt att framhålla som unikt för någon kultur - men då ska det vara något specifikt som du inte kan återfinna i andra kulturer eller i det att bara vara människa.
Att du inte gillar folk som ser ner på "vårt" folk, har jag viss förståelse för - det finns inte någon orsak till det då alla utan undantag är som dom är - dvs människor.
Att du heller inte tycker om folk som fördömer sina egna landsmän får du nog trots allt förklara närmare - känner du det kränkt som svensk av berättigad kritik mot den falska sverigebilden som våra politiker notoriskt försöker föra sin befolkning bakom ljuset med? Kanske dags att du tar och ser dej om i världen lite så kanske även du kan genomskåda överhöghetens uppblåsta luftslott.
Nej om det vore så väl att vi vore "det mest utsatta folket i världen för att anamma vad storebror tycker och tänker" så skulle den fajten enklare kunna tas på hemmaplan, men du ska veta att kulturimperialismen har fått globalt fotfäste - och du kanske kan gissa var den har sitt ursprung?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?