| Inlägg #141: Postat: 2012-07-11 13:30:00 | |
|
Jan Brunnegård |
De som fiskar i Bottenviken utanför Umeå etc säger att det är rekordmycket lax i år. De fyller båtarna. Men Myndigheten säger att det är nästan utfiskat ochh sätter nästan totalstopp på laxfisket! / Jar har många ggr läst motsvarande från Östersjön där Myndigheten ofta sätter stopp på torskfisket medan de som lever på torsk säger att det finns hur mkt som helst.//Vilka är ÅRets Förvillare en utmärkelse som utdelas av ett lärt gäng?
|
| Inlägg #142: Postat: 2012-07-11 14:59:00 | |
|
Jocke utsourzad |
141 Det är rätt ofta så här. Att vara fiskare är en kamp för tillvaron i nuet. En forskare på området ser förhoppningsvis djupare i havsfrågan, och i ett perspektiv bortom horisonten. Det finns mycket om fisk som inte längre finns, i Medelhavet, utanför Newfoundland, om hur EU dammsuger utanför Afrika, slöseriet/kastad fisk... Odlade jätteräkot kontra mangroveskogar. Och hur mycket som går åt för ett kilo odlad lax smakar utmärkt.... Ett kilo vildfisk ville odlarna i Norge få det till enligt TV-program. Men svaret lär vara 2-3 kg, förstås.
|
| Inlägg #143: Postat: 2012-07-11 15:59:00 | |
|
Leif E Ström |
# Jocke jag är kanske dig svaret skyldig under 139:an. Du kanske har uppfattat att jag jobbat med "Tjejmaffian" på DN. Jag ser inte nutidens mamma-pappa debatt som något nytt substansiellt. Däremot är som du mycket riktigt påpekar, debatten fylld av "sexistisk odemokratisk dum smörja"!
Blev intervjuad av DN:s Marianne Kärre för en omfattande tema-artikel till fars dag 19671112. Hon väntade på att broderskapet skulle ta sitt ansvar då det gällde barnens fostran och utveckling. Men till skillnad mot dagens feminister hade hon den goda smaken att även låta den matriarkala hemma-vid-makten belysas av dess kritiker. I USA visste då varenda psykolog inom försvaret att "Mom" hindrade minst 20 av grabbarna att lämna ett tillstånd som var omoget. Kärre påvisar bl.a. med "Skå-Gustafs" och Anna-Lisa Kälvestens undersökning "222 Stockholmspojkar, att bristen på pappafigurer i lekskolor, daghem, fritidshem", med dess konsekvenser borde ersättas med ett brodersamhälle redan idag och alla andra dagar. Sveket mot våra barn står ju vi för, vi är ju ensamma om att att inte framhäva vår betydelse samt undviker alla de uppoffringar som krävs. För de hjältar som ändå tog steget in i dagismiljöerna, räckte det med en pedofil för att stoppa förändringen. |
| Inlägg #144: Postat: 2012-07-11 16:40:00 | |
|
Jocke utsourzad |
143, Jodå jag har läst, både det kryptiska och det mer elegant formulerade, "rågång och implicerad." Jag har också en del egen erfarenhet på området. -78 var jag luspank, utan examen från två universitet...
AF slussade in mig i barnomsorgen, som skrek efter manfolk, av PK-skäl. Jobbade några år, men efter att ha utnyttjats som kön, diskriminerats vid tjänstetillstättning, jämo brydde sig ej och fått nog av kvinnliga gliringar i rökrummet så fort en våldtäkt kom i media, fick jag nog. |
| Inlägg #145: Postat: 2012-07-11 16:45:00 | |
|
Jocke utsourzad |
Jag hade dock fått kontakt med sedermera professorn i arbetsmiljöfrågor, Hans Leyman. Han hade några artiklar i DN om mobbning på arbetsplatser där han var internationell pionjär, står på nätet och skrev om detta i DN. Jag talade med honom i telefon, då berättade han att han för en grupp kvinnor nämnt om kvinnlig mobbning mot män i jobbet. "Jag blev utskrattad!" sa han till mig i luren. Han hade bl.a ett fall, där en gäng tjejer dragti ner brallorna på en ung kille. Denne tog livet av sig sa, mycket känsligt för vissa i vissa åldrar, men ej ej så erkänt... Liksom inte sexulla trackasserier mot män.
|
| Inlägg #146: Postat: 2012-07-11 17:00:00 | |
|
Jocke utsourzad |
Iaf så kände Leyman till mitt namn och mitt nya jobb. 8 mars -88 ringde Rapport upp mig, och frågade om de fick göra en intervju med mig med andledning av dagen och hur män behandlades i kvinnlig arbetsmiljö.
Jag skulle visas upp som "förtryckt man" kändes det som, och vägrade. Trots erbjudande om förvrängd röst och bild bakifrån. Jag hade f.ö. aldrig tillåtit något förtryck, varken min bakgrund eller min person ligger åt det hållet. Men däremot hade jag blivt utnyttjad som kön, och det blev en del bråk när jag sa ifrån. Min sista kvinnliga chef kallade mig "är du inte riktigt klok", när jag påpekade det orimliga att jag skulle ut i pulkasnön med tio ungar, medan tre kvinnor "förberedde lucnhen" i köket. Så jag larmade soc-ledningen, inget resultat, chefen ljög. Det allvarliga idag, som jag tagit upp flera gånger, är den grava diskrimineringen mot pappor i vårdnadsfrågor, genom bl.a. soc. Och vilken späs på av regeringen och dess högsta ledning. |
| Inlägg #147: Postat: 2012-07-11 17:05:00 | |
|
jan Bruinnegård |
På 1990 talet så dök det ofta upp påståenden om sexuella trakasserier och uppvaktningar på olika arbetsplatser Olika ministrar och riksdagsmän uttalade sig med skärpa. Speciellt några damer i sossarnas Kvinnoförbund var skarpa/ Så kom det fram att det hade bytts partners på högsta nivå många ggr, sedan blev det rätt tyst. På min arbetsplats, en socialbyrå, satte damerna upp en skylt VARFÖR ÄR DET DET INGA SOM SEXTRAKASSERAR OSS?
|
| Inlägg #148: Postat: 2012-07-11 17:27:00 | |
|
Jocke utsourzad |
Här är om Hans Leyman, född i Tysklans som Heinz, dog -99. "Han räknas som pionjär i forskningen om vuxenmobbing" står det.
Länk: sv.wikipedia.org Han tipsade alltså Claes Elfsberg, tror jag det var, på Rapport. Idag hade jag ställt upp på en intervju. MYCKET viktigt att män inte håller käften och tappar rösträtten i debatten. När det gäller mobbing på just kvinnliga arbetsplatser finns det en hel del om detta, ingen vacker läsning det heller. För den som följt med debatten från början, inte minst i DN, framstår diverse feministers grova offentliga utfall mot manligt kön som en del av detta, skönmålat som "jämställdhetsdebatt", och av maktskäl sanktionerat från högsta ort... |
| Inlägg #149: Postat: 2012-07-11 21:54:00 | |
|
KÅM |
Alliansenpsykopaternas och de kriminellas intresseorganistaion "Den del av Bilprovningen som i veckan privatiserades kontrolleras i framtiden av ett holdingbolag på Cypern - ett välkänt skatteparadis. Bilprovningens vd Benny Örnerfors undviker att svara på om han kände till ägarförhållandena inför affären. Köparen Opus vd Magnus Greko menar att upplägget ger framtida flexibilitet."
Länk: svd.se |
| Inlägg #150: Postat: 2012-07-11 22:48:00 | |
|
Leif E Ström |
Vill gärna spika upp ett nytt klotterplank, som påvisar en allomfattande populistisk slapphet utan motstycke i Stockholms Stads moderna historia.
Under de närmaste fem åren skall politikerna U Hamilton finansiera cykeltrafiken med otroliga 18 miljarder kronor. Den summan motsvarar 3,5 procent av hela den spanska åtstramningen för att ta sig ur nuvarande kris. 18 miljarder kronor finns inte vare sig riktade eller avsatta för den kommande finansieringen. Den nya infrastrukturen skall framför allt inte bekostas av brukarna. Enligt Trafikkontoret 2010, cyklade 120000 personer dagligen på länets alla vägar sommartid. SL hade 2009, knappt 2,5 miljoner påstigningar/dag och för detta fick verksamheten knappt 5 miljarder i Landstingsbidrag. Södra sidan av Stockholm Stad är den överlägset mest befolkade delen av staden och har därmed de flesta skattebetalarna. Det finns en ekonomisk barriär mellan norra och södra staden vilket tydliggörs i undermåligt vägunderhåll, samt uteblivna spårdrivna alternativ. Så gott som alla södra stadsdelarna, behöver upprustning i första hand och speciella cykelvägar finansierade av bilisterna i andra hand. I stället för ett gäng demokratiföraktande ja-sägare i Stadshuset, behövs en politikerstyrd E-demokrati som skulle stoppa galenskaperna med ett folkstyrt system, på sekunden. Det gäller som politiker att även odla den mentala miljön för dess medborgare. |
| Inlägg #151: Postat: 2012-07-12 12:07:00 | |
|
Jocke utsourzad |
150 18 miljarder, verkligen? Tycker man skall kraftigt bygga ut tunnelbanan. Har lite ideer på linjer, hur göra den mer attraktiv också. En cirkellinje t.ex. från Fridhemsplan runt hela innestan?
Att Hässelbylinjen skall gå omvägen över Odenplan är ju heltokigt! Helst nya linjer ovan jord och en cafevagn i varje set? Märkligt att vi hade råd med alla dessa linjer för 30-50 år sedan. Men inte idag?! |
| Inlägg #152: Postat: 2012-07-12 13:59:00 | |
|
Janne B |
TIGERATTACK I KÖPENHAMN. Nog ser det ut som avancerat självmord och inget annat.Han måste ta sig över tre hinder för att rovdjuren skulle komma åt honom. De försvarade bara sin domän/revir. Det har inte sagts att de åt upp kroppen....
|
| Inlägg #153: Postat: 2012-07-12 17:01:00 | |
|
Jocke utsourzad |
Här är ett mycket intressant förslag för att få fart på elbilen i våra städer, och Sverige som föregångsland. Skapa en ny klass, beskatta inte vanliga bilen när den inte går. Bara till semester och dylikt. Länk: newsmill.se
|
| Inlägg #154: Postat: 2012-07-12 17:26:00 | |
|
observant |
Om den svenska demokraturen...
Länk: newsmill.se |
| Inlägg #155: Postat: 2012-07-12 17:37:00 | |
|
Janne B |
Tack Jocke 153 för denna länk. Ska läsa det mesta , funderat på elbil etc sedan 1973.....Funderar nu på att köpa en begnad Prius, det är att gå halvvägs för en fattig man.
|
| Inlägg #156: Postat: 2012-07-12 17:38:00 | |
|
Janne B |
154 Demokratur skriver man för att förtala demokratin....
|
| Inlägg #157: Postat: 2012-07-12 18:26:00 | |
|
Leif E Ström |
# 153, Jocke ett mycket lovärt initiativ. Men det förvånar mej att han går förbi standardiseringen av mopeder i Sverige. Där redogjordes skatteklassen omedelbums. Sen undrar jag om Sture Åström har insett fördelningen mellan yrkesfordon och ren privatbilism. Jag har bara erfarenhet från Stockholm just nu, och i princip är det fåtal färder med privatbil för att enbart åka till stán. Innerstadstrafiken består i mångt av att hämta eller lämna gods för både privat- och givetvis yrkestrafik.
De fast boende i innerstan står för de frekventa resorna med privatbil. 60 bagis/tim och uppåt i P-avgift, håller förortsborna till de kommunala färdmedlen. Den stora frågan är om stadsmänniskorna vill kosta på sig en dyr el-bil för att bara köra runt inom tullarna. Den ändå större är hur man skall kompensera alla dessa skatter, avgifter, pålagor tull och P-avgifter som idag försörjer i stort sett de flesta sektorer i samhället. Inte att förglömma de bilrelaterade sjukhuskostnader, vilka är på ytterligare 32 av försäkringskostnaderna som "Skattekostnad för trafik". Dessa pengar är inte öronmärkta för just försäkringstagaren, utan gynnar även cyklisten som körde på dig. |
| Inlägg #158: Postat: 2012-07-12 18:59:00 | |
|
Jocke utsourzad |
"cyklisten som körde på dig". Har jag nämnt om det? Blev faktiskt påkörd av en när jag stod parkerad i stan, han full fart. Han hade änglavakt, och ölburk i handen i.....n! senare upptäckte jag en lätt skada på bilen.
Men visst åker folk ut och in til stan från förorter, det är ju smockfullt i infarter, allt värre. |
| Inlägg #159: Postat: 2012-07-12 19:29:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Leif 157 gör en rad nödvändiga frågeställninger....bra!
|
| Inlägg #160: Postat: 2012-07-12 20:45:00 | |
|
Purser på Titanic |
Personligen anser jag att däckstolarna gott kan vara i fler färger, och att de kan stå lite glesare.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.