Gratulationer på sextioårsdagen, mopeden!

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2012-03-30 14:05:00
Leif-Arne Undvall
#20 Det tyngst vägande skälet till svensk neutralitet är inte NATO utan Finlands förhållande till grannen i Öst. Enkelt uttryckt; Sovjet hade kunnat acceptera ett svenskt NATO medlemskap, men, då hade inte Finland kunnat hävda neutralitet utan tvingats in i östgemenskapen, med påföljd att gränsen mellan Sverige och Finland blivit en del av järnridån.
Inlägg #22: Postat: 2012-03-30 14:35:00
Leif E Ström
#21, Finland hade efter 1948 ingen neutralitet att försvara. Det 10-åriga VSB-fördraget med Sovjetunionen säger något helt annat en fri neutral nation. Att sedan Finland förbehöll sig utåt att vara neutrala, fungerade bara med Stalins goda vilja. Paasikivi som undertecknade avtalet, visste att folket måste lugnas då i princip Stalins mannar redan hade direkt inverkan på den socialdemokratiska och folkpartistiska regeringen. Då Nordiska Rådet bildades 1952, vågade inte Finland ansluta i rädslan för den goda granne i öst. Samma sak upprepades 1963, då Finland fick en plats Europarådet, men valde även den gången att inte utmana Sovjet.

Kekkonens utrikespolitik den lämnar jag över till dig Leif-Arne och de utrikespolitiska experter som inte redan kört fast.
Inlägg #23: Postat: 2012-03-30 15:14:00
Lennart Lundwall
Herrejösses, Leif har haft en Monark Blue Arrow! En 250 cc 2-cyl tvåtaktare från ILO i Tyskland. Mycket blygsam effekt, 16 hästar i en tung hoj, men med det ballaste avgasljudet i branschen sedan man kört skiten ur Rumi:s alla femtitalare.

Ljudligan leds sedan femti år av Harley. Med rakt rör förstås.

Usch så barnslig du är säger frugan. Oljud heter det.
Inlägg #24: Postat: 2012-03-30 15:19:00
Leif-Arne Undvall
.."fungerade bara med Stalins goda vilja".. Som med stor sannolikhet var beroende på om Sverige hade gått med i Nato eller inte. Att Sverige i praktiken hade stora informella åtaganden mot NATO och Finland mot WP är en annan sak, men de slapp trots allt en järnridå i Tornedalen. Vackert så.
Inlägg #25: Postat: 2012-03-30 15:23:00
Jan brunnegård
Tack för dessa givande försvarsinlägg.// När Tolgfors tillträdde han man lagt ner 60 militära enheter sa han för ngn dag sedan. Själv hade han inte lagt ner något. Men invasionsförsvaret var slut o nu hade vi ett insatsförsvar på 4000 man.Det lät nästan som ett skämt./ Men Hemvärnet hade 40 000 man tyckte jag att han sa.!
Inlägg #26: Postat: 2012-03-30 15:23:00
Thomas L. Aabo
Varenda krigsförbandövning jag varit med på kom fienden från öster - militären visste var vi hörda hemma även om politikerna mörkade detta.

fd Trosstropchef och sergeant.
Inlägg #27: Postat: 2012-03-30 15:26:00
Jan brunnegård
Mycket märkligt att Sovjet accepterade detta så uppenbara dubbelspel. Fälldin hade en försvarsminister som sa att vi visste var Sverige hörde hemma. Han fick väl avgå? Men visst ska vi vara innerligt tacksamma att Järnridån inte drogs ner vid Torne Älv.
Inlägg #28: Postat: 2012-03-30 15:31:00
Leif-Arne Undvall
#26 Inte alls, vi övade på att "den andre" mycket väl kunde tänkas göra en kringgående rörelse, och anfalla från väster.
Värnes flyplass utanför Trondheim hade länge en svensk fanjunkare från F4 på plats som ansvarade för att faciliteter för att serva och tanka svenskt flyg hölls i god ordning
Inlägg #29: Postat: 2012-03-30 15:32:00
Jan brunnegård
Lennart Lundwall // Jag är allvarligt oroad för att du kanske inte vet att jag som 18-20 åring hade en mkt märklig TWN BOSS 350 kubik a 18 hk. Det mkt närkliga med denna var att den hade två kolvar som gick upp samtidigt, till ett gemsamt förbränningsrum, med ett tändstift. Hade ett fantastiskt stort o tjusigt avgas ljuddämparsystem så den gick ytterst tyst. Men änå lite lugn diesel över det hela.// Tusentals sådana lär ha tillverkats under Hitlertiden o sändes mot Moskva.// Ja nog är det kul med motorcyklar även om jag nu kör el moppe. DÅ var jag modern o det är jag väl nu igen då....
Inlägg #30: Postat: 2012-03-30 16:07:00
Leif E Ström
Lennart, där drog du ner brallorna, men jag har dragit upp dom igen och tänker ge en simpel förklaring till framförandet av den surrande humlan.
En äldre kollega stod för ägandet. Han lät mig låna den då han skulle botanisera i det lokala kvinnliga beståndet. Ju längre tid jag var borta desto bättre tyckte han. Apropå köra för fort, som femtonåring kördes det för fort i en söderförort i Stockholm. Fordonet var en Blue Stinget vilken lämnades tillbaks utan framskärm, signalhorn och fungerande gashandtag och värre skulle det bli. I korsningen av Ringvägen Hornsgatan, blev jag av med framgaffeln och styret på en PUCH. Två färgblinda glada tyskar på en Lambretta, körde rakt in i moppen och slet av fronten. Hade de siktat lite mer i centrum hade undertecknad blivit mer stationär. I kaoset som uppstod, ville en överförfriskad medborgare undersöka om han kunde vara till någon hjälp.
Han hann aldrig, då min bästa kompis farsa körde över honom med 4:ans spårvagn. Därmed kunde han aldrig läsa vad som stod i kvällspressen dagen efter. Några som däremot var allerta var tyskarna, vilka redan dagen efter åkte hem till far min med ett förfalskat dokument som anvisade skadeståndskrav som gick att utmäta på plats. När jag kom hem från sjukhuset ville aldrig farsgubben riktigt tala om för mig hur det gick för "saxarna", och mor ville inte heller så jag tror jag vet.
Inlägg #31: Postat: 2012-03-30 16:21:00
Leif E Ström
Lennart jag skulle ha passat på med ljudligan när brallorna var nere.
Men jag kör ändå. För mig ligger toppen av ljud när jag hade en Vätö Cabin i början av 70-talet. Den hade en Gray Marine-motor med raka kopparrör, i vattenlinjen på akterspegeln skar centrumpunkten två centimeter för högt.
När klubbkamraterna gick förbi och hörde tomgången, tillhandahöll jag med pappersnäsdukar, till de som framför allt hade en Albin 25:a.
Inlägg #32: Postat: 2012-03-30 16:22:00
Lennart Lundwall
Nu var du rolig Leif ES men har fan hade dom färgblinda som vägrade att se rött mage att ställa krav? Som din snälle fader givetvis uppfyllde för att få en lugn stund trots att han hade en vild tonåring att handhava...

Jan Brunnegård: Himmel & pannkaka om du kunde visa mig din TWN BOSS 350. En parallelltwin med ETT förbränningsrum - jag blir stum... Nu ska jag googla på dessa uppgifter. 2-takt? Det verkar 4-takt banne mig.
Inlägg #33: Postat: 2012-03-30 16:50:00
Leif-Arne Undvall
Inlägg #34: Postat: 2012-03-30 17:00:00
Jan Boss Brunnegård
Plötsligt en dag då jag var 18 år 1957 så stod den där. bara måste köpa den,Jah var tekniskt mkt okunnig. Tog tid innan jag förstod det märkliga med denna maskin. Har sökt mkt på den o funnit mycket.. Undvall tackas för undsättning.Jag hade vanlig sadel, bilden har s k limpa. Plus sidvagn då. Under studier på Folkhögskola fick jag akut brist på pengar o sålde den. Den sorgligaste affär jag gjort.
Inlägg #35: Postat: 2012-03-30 17:07:00
Jan Boss Brunnegård
TWN fanns också som 250 kubik och jag har sett sådana till salu på nätet några ggr. Både renoverade och skramliga.// Innan hade jag en tysk skoter a 125 kubik NSU Prima, sensationellt nog med självstart. Även renoverade sådana har jag sett på Blocket. / Jag borde ha haft båda maskinerna kvar att visa upp i vårsolen. Avgasrören på Bossen var imponerande...
Inlägg #36: Postat: 2012-03-30 17:23:00
CMO
#29 Mycket intressant Janne. Kände inte till denna motorkonstruktion tidigare och trodde först att du pratade om en "opposed piston engine" Länk: en.wikipedia.org . Information om "split single" som din mc hade, finns här Länk: en.wikipedia.org
Inlägg #37: Postat: 2012-03-30 18:56:00
Janne B
FINT CMO Tjeckiska JAWA hade också en märklig motor. Nyhetsdax Återkommer...
Inlägg #38: Postat: 2012-03-30 18:58:00
GunnarL
Den här artikeln är ju en fin nostalgitripp - med gamla Novolette som jag minns mycket väl. Själv har jag aldrig varit motorintresserad, men när jag var 13 år tog jag rälsbuss från Emmaboda till Karlskrona och köpte av en f.d. kompis en begagnad moped för 300 kr. Det var en DKW och det som var lite ovanligt var att den var treväxlad. Alla mina kompisar körde tvåväxlde Puch österrikisk tror jag - fanns i färgerna rött och svart, men jag hade alltså en treväxlad moped, vilket gav en viss status. Jag snirklade mig sedan de drygt sju milen från Karlskrona till hemorten - körande på småvägar för att inte råka ut för polisen - och kom så småningom hem, medveten om att sju mil på moped en kylig vårdag är ganska påfrestande. Men det gick bra i alla fall och så körde jag omkring på mopeden tills jag fyllde femton. Då -när jag hade åldern inne - tröttnade jag på mopeden och började gå och cykla i stället.
Inlägg #39: Postat: 2012-03-30 19:07:00
GunnarL
28/ Det är min erfarenhet också. Vi fick oss aldrig itutat att "fienden kommer från öster" - även om alla givetvis visste att om den kom så kom den knappast från väster. Däremot var väl programmet att om det hade smällt så hade polackerna oss på sin lott. Och det hade vi ju givetvis klarat lätt. De facto hade vi ett enormt starkt invasionsförsvar utmed våra kuster. Själv var jag krigsplacerad i Skåne och det hade kostat mycket att ta sig i land där - och det var väl egentligen hela strategin. Det skulle kosta mer än det smakade.

GunnarL/ f.d. sambandsofficer och fänrik.
Inlägg #40: Postat: 2012-03-30 20:19:00
Lennart Lundwall
Njut av en DKW Hummel. 3-växlad, lätt att vässa, mjuk motorgång, bakfjädring. Den bästa mopeden, tillsammans med Zündapp. Basta.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...