Inlägg #41: Postat: 2012-03-30 20:29:00
|
Janne B |
Då har jag läst de två länkarna men är ledsen för att jag saknar all teknisk fysisk utbildning men jag har alltid varit högintresserad av motorer mm./ Ja bilderna visar mycket väl hur två kolvar samtidigt gick upp till gemensam kammare på min TWN. Däremot synes inte dessa maskiner ha tillverkats under Kriget. /Jag minns JAWA maskiner från ca 1955. De hade en Y formar vevstake med två kolvar på som liksom vippade lite i förhållande till v varandra. De hade ett speciellt ljud och påstods dra lite bränsle./ Jag har berättat för många om min TWN och många har inte trott mig. "Ett tändstift för två cylindrar, omöjligt". Ha en god kväll.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2012-03-30 20:32:00
|
Janne B |
GunnarL / Fin berättelse. Ofattbart att Huskvarna kunde göra ngt så dumt som en hhuggkoppling BLÄ ....
|
|
Inlägg #43: Postat: 2012-03-30 20:35:00
|
Janne B |
SAAB o DKW hade samtidigt trecylindriga tvåtaktsmotorer som funka fint o rätt starkt.Från början rök de väl mkt men så lärde man sig att slå i mindre olja./ Så fanns det bilar med bakvända motorer,växellådan satt alltså framför motorn. Det har funnit mkt kul ghrejer.../ Nu skulle j jag vilja skriva en riktig artikel om misslyckade hybrider...om jag får ork.
|
|
Inlägg #44: Postat: 2012-03-30 22:09:00
|
GunnarL |
42/ Tack för det Janne B! Hur som helst väcker den här artikeln en massa goda minnen hos mig. Man minns barndomens femtiotal och en hel del personer som körde omkring på sina Novolette eller i rykande tvåtaktiga SAAB-bilar - eller för den delen DKW också. Nu är alla dessa människor borta men i tanken finns de ju kvar, och en sån här artikel får en att minnas - både personer och miljöer. Så tack Lundwall för en fin artikel!
|
|
Inlägg #45: Postat: 2012-03-30 22:18:00
|
Leif-Arne Undvall |
En del har beskrivit motorljud som musik. Här en som verkligen gör musik av motorljud. Olle Hemmingsson spelar tillsammans med en Volvo Viktor ?. Olle bor i Hallen, söder om Storsjön i Jämtland. Länk: youtube.com
|
|
Inlägg #46: Postat: 2012-03-30 22:26:00
|
Leif-Arne Undvall |
|
|
Inlägg #47: Postat: 2012-03-30 22:28:00
|
Jan Brunnegård |
GunnarL 44 / Visst är det så att vi förbinder bilar etc med vissa människor och tvärtom. I min nuvarande livssituation sparar jag på goda minnen.// För mig o Undvall kan det också övergå i musik.Jag har haft över 20 bilar och minns mycket om dem - öäven musiken. Från hundkoja till extra stor Cittra DS förlängd.
|
|
Inlägg #48: Postat: 2012-03-30 22:30:00
|
Jan Brunnegård |
Citroen gjorde under ca 10 år en BX serie med lite olika extranamn. Jag hade en sådan i kanske 2 år och den var en medelväg mellan det stora o lilla för detta märke. Helt skön att köra men dyr att äga. Kan ibland se de få som är kvar på Blocket....
|
|
Inlägg #49: Postat: 2012-03-30 22:40:00
|
Lennart Lundwall |
GunnarL: Det blir nog mer motornostalgi om jag känner mitt ostyriga klaviatur rätt. Sånt är kul/LL
|
|
Inlägg #50: Postat: 2012-03-30 22:42:00
|
Leif-Arne Undvall |
|
|
Inlägg #51: Postat: 2012-03-30 22:47:00
|
CMO |
Min favorit Länk: youtube.com
Dubbelverkande tvåtakts-diesel, 22000 hästar
Min moppe var f.ö en Rex Comet Cross med sachsmotor. Trimmad med "fem-halva" och "drevad".
|
|
Inlägg #52: Postat: 2012-03-30 23:11:00
|
GunnarL |
Det var ju lite roligt med alla dessa minnen om diverse fordon som vi har haft genom livet. Jag kom på att jag faktiskt hade ytterligare en moped - fast det var under mina år i Lund. Det var en Monarped fanns det någon sådan?tror jag och den var enväxlad och en sån som man måste trampa igång. Dess historia är egentligen bättre än själva mopeden. Den tillhörde min morbror som hade seglat på de sju haven och sett samtliga världsdelar. När han blev i 45-årsåldern så hängde han emellertid upp sin hatt och bosatte sig i Smedby strax utanför Kalmar och blev maskinchef på Ölandsfärjorna. I tjugo år körde han dagligen på sin Monarped till jobbet och när han gick i pension så fick jag den. Jag hade den i fyra veckor i Lund och sen blev den stulen. Men den var till nytta - för tvärt emot vad man tror så är Lund en stad med ganska stora nivåskillnader.
|
|
Inlägg #53: Postat: 2012-03-30 23:18:00
|
GunnarL |
47/ Janne B, Jag ligger nog också på ett tjugotal bilar genom åren. Mitt första köp var en Morris Minor för 700 kr - varefter jag nog kostade på den 5000 i reparationer för den krånglade hela tiden. Därefter följde en Volkswagen för 800 kr som aldrig kostade ett öre i reparationer men som var olidligt kall på vintern och olidligt varm på sommaren. Och så köpte man med tiden upp sig lite grann - och så kom jag in i tjänstebilseran, då man alltid hade flotta, dyra och fräscha bilar. Nu är jag tillbaka på noll igen och kör enkelt och funktionellt. En Volvo V40 och en Mitsubishi Colt är familjebilarna just nu. Dagarna efter påsk skall jag hjälpa min dotter att skaffa något vettigt. Hon kör i dag en veteranbil Saab 90, modell 1984 och nu skall vi hitta något modernare.
|
|
Inlägg #54: Postat: 2012-03-30 23:50:00
|
Leif-Arne Undvall |
Jag hade åxå en Monarped, den var 2 växlad handväxel och försedd med trampor. Jag blev svårt mobbad för denna Monarped av de som hade poppigare mopeder av märke Zündapp och Puch. Inte blev det bättre av att första bilen var en SAAB av 64 årsmodell, man fick så att säga lära sig planera omkörningarna. Paradoxalt var den en SAAB 9-3 Aero som kostade mig mitt körkort många år senare. Det fick bli dieselbil. Numer är mitt favoritfordon en räjsercyckel med tubdäck. Volvon brukas mest till helgerna för att köra men pinaler från byggvaruhuset.
|
|
Inlägg #55: Postat: 2012-03-31 08:35:00
|
Janne B |
CMO Kul att du visar upp din tekniska ådra här, en ny sida hos dig som jag inte sett förut.
|
|
Inlägg #56: Postat: 2012-03-31 08:37:00
|
Janne B |
GUNNARL Visst fanns Monarped i olika färger. Kunde fås med stänkskydd så gentlemän inte smutsade ner byxorna, halvvägs som en skoter.Sågs på gatorna i Vårgårda...
|
|
Inlägg #57: Postat: 2012-03-31 08:45:00
|
Janne B |
GunnarL 53/ Min första bil var också Morris Minor. Körde den som socialpraktikant på gatorna i Skellefteå lånad av chefen.Han sa att den kördes i Indien o borde då hålla i Skellefteå också.JUST NU är det nog bästa tänkbara marknad att köpa en modern SAAB för små pengar.
Jag tittar nästan dagligen på salubilar på Blocket, Älvsborgslän. För mig mkt roande trots rätt tom plånbok.Men jag vill ju hänga med liksom.../ Nu minns jag att jag som ung student i Umeå köpte mig en bil som hette MG Morris Garage. En lite upptrimmad stylad Morris 1300 enligt BMCs recept med dess speciella fjädring. Den var kul o imponerade på omgivningen.
|
|
Inlägg #58: Postat: 2012-03-31 08:51:00
|
Janne B |
Ja du Undvall. Vi som körde omkring med svenska mopeder blev rätt moppade förlåt mobbade, för de var ju lagliga från grunden. De tyska o österrikiska mopederna var ju gjorda för ett högre fartregister, men lite strypta här. Men det gick ju att ändra på. Polisen i Vårgårda Alingsås la ner mkt möda på att jaga dessa snabba mopeder men det hjälpte nog inte alls...Många killar hade såväl stora som små cylindrar på gång, fanns nog en svart marknad...
|
|
Inlägg #59: Postat: 2012-03-31 09:49:00
|
Leif E Ström |
#54, Leif-Arne, dina kompisar var ovetandes vilka pärla du hade mellan fötterna. Om det var en Monarped med Pilotmotorn så var den en variant av Rexmotorn, och tillverkades hos Rex Motorenweke i Tyskland. Min kompis som jobbade hos Bosse Rindar, på den tiden Sveriges största återförsäljare av BMW motorcyklar, han visste hur man trimmade för att köra södra Stockholms snabbaste moppe. Trots att den hade kalldragna stålrör med ut- och invändiga förstärkningar i ramen, så kunde man se att motorkraften hade vridit ramen så kraftigt att spårskillnaden mellan fram- och bakhjulet, diffade på mer än 10 cm. Jag minns hans kaxiga stil när han for fram, då framgaffeln i original var extremt hög och han framförde vidundret sittandes som han hade damsadel bägge benen på samma sida. Motorn satt även på Kroon och Örnen.
|
|
Inlägg #60: Postat: 2012-03-31 10:41:00
|
Jan Boss Brunnegård |
Leif, vilken underbar berättelse.Med lite saker som jag inte visste om./ För yngre personer måste vi väl ockso kort berätta att det fanns på 1950 talet livsfarliga leksaker som hette BMW Isetta, FULDA Mobil och Messersmith. De första lita klena men Messersmithen såg ut som ett jaktplan som tappart vingarna och gick därefter. Hade först en klen motor och sedan en allrt för stark motor. Kunde komma upp i 120 km i timmen sas det. Modellen ska ha råkat ut för flera svåra olyckor då de små hjulen gick ner i hål i asfalten etc.Jag tror att det fanns ca 10 olika märken på dessa småbilar som nog reg som motorcykelbilar. NOLL säkerhetskaross. De som hade enda dörren rakt fram var svåra att ta sig ur vid en krock.// Ja så hade vi trehjulig Shopper som med dåtidens språk kallades Invalidmoped, den gick så långsamt så där blev nog inte många olyckor./ God lördag som är kall men ganska klar.
|
|