Muammar Gaddafi är död

Den här tråden diskuterar artikeln Muammar Gaddafi är död.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2011-10-21 08:31:00
Dag Nilsson
Tack Vikingsson! Enligt min blygsamma mening har du rätt i vartenda ord. Folk mest är totalt förda bakom ljuset.

Den dag den största diktaturens tjänare - bl.a. torterarduon Bush och Cheney - dras inför rätta, då kan USA vinna något av ett förtroende. Innan dess kan jag bara konstatera att man på mellanösternvis lurar oss sila mygg och svälja kameler.

Demokrati betyder en enda sak för USA - öppna ert land för våra dollarinvesteringar annars öppnar vi det med våld!
Inlägg #2: Postat: 2011-10-21 12:24:00
Per W
Jaså, är han skendöd?
Inlägg #3: Postat: 2011-10-21 14:12:00
Inga-lill Ek Söderström
Jag gillar det där med skendöd.. hoppas? för världens bästa att han verkligen är död M. Gaddafi eller vad sjutton han nu hette.. jag känner mig inte riktigt säker på det..Det har alltid funnits despoter som inbillar sig att just de, är den nya Messias som ska frälsa världen ännu har inte den rätta dykt upp.. Mest lyckosökare intresserade av oljan mm. utan någon som helst avsikt att förbättra förhållandena för landets befolkning, vilken utsatts för ett oerhört lidande genom åren! Jag hoppas för deras skull att det nu äntligen ska bli fred i landet.. ILS/
Inlägg #4: Postat: 2011-10-21 17:54:00
Frisinnad
SKENDÖDEN breder ut sig hos SJ o Banverket o Trafikverket mm
Inlägg #5: Postat: 2011-10-21 21:28:00
Stefan D
Inlägg #6: Postat: 2011-10-22 11:44:00
Leif Erlingsson
Muammar Gaddafi dödade skoningslöst sina fiender, och ordnade tribunaler på lärosätena som hängde oliktänkande, men han har ändå min respekt för att ha stått upp emot världens mäktigaste krigsmakt.Med tanke på att han försökte bygga ett enat Afrika i strid mot världens mäktigaste imperium, kanske undanröjandet av inre fiender om inte acceptabelt ändå blir begripligt.Man behöver inte hålla med, för att ändå begripa.  Det viktigaste är att vi förstår varför ledare gör som de gör.  Den som bara demoniserar förstår ingenting.
Inlägg #7: Postat: 2011-10-22 12:12:00
Jan Olsson
Leif Erlingsson tillhör de mest förstående på denna jord! - Vad vore vi utan Erlingssons kloka tankar? - Platt intet! - Ingen länk till Muammar?
Inlägg #8: Postat: 2011-10-22 12:49:00
Humanisten
6 Lite märkligt resonemang, där man inte vet vad som är hönan eller ägget hos Kadaffi. Kanske passade bra att motivera sig med "Afrikas enande och kamp mot USA", där väl inte mycket åstadkoms praktiskt för att få bete sig diktatoriskt, som man ville?
Samma sak med Stalin och Pol Pot, och även med Mao och deras MÖJLIGEN från början goda avsikter.
Det är slutresultatet som räknas, där förtryck, tortyr och mördande väger väsentligt tyngre än fagra ord utan innehåll!
Inlägg #9: Postat: 2011-10-22 13:49:00
Leif Erlingsson
"Humanisten", det var "djupt".  Du menar alltså att han var ond för att han var ond.  Då förstår vi allt vi behöver förstå om vi är fundamentalister eller robotar.
Inlägg #10: Postat: 2011-10-22 14:14:00
Humanisten
9 Leif Erlingsson: "Humanisten", det var "djupt". Du menar alltså att han var ond för att han var ond. Då förstår vi allt vi behöver förstå om vi är fundamentalister eller robotar."

Jag skriver ju tvärtom, om du läser innantill, att de som utfört destruktiva gärningar i politikens namn, möjligen kan ha haft goda avsikter från början, eller hur? Om de sedan är eller har blivit "onda eller sjuka" eller haft dåliga rådgivare osv är en alltför långtgående diskussion här.

Däremot skriver jag också att deras destruktiva gärningar väger väsentligt tyngre än deras fagra tal, inte ovanligt hos politiker av all slag. Så måste man bedöma historiskt anser jag iaf. Utan att glömma bort miljön bakom.
Och ditt fagra tal över Kadaffi kan inte heller ändra på detta faktum.
Av dig stämplade "robotar och fundamentalister" är väl f.ö. inte sämre/ondare än diktatorereller? som Kadaffi?
Inlägg #11: Postat: 2011-10-22 14:43:00
Leif Erlingsson
"Humanisten", även om det är sant det du skriver om att metoderna man använder inte ursäktas av de mål man harå skriver du faktiskt om att han motiverade sig med att ena Afrika för att få bete sig diktatoriskt 2011-10-22 12:49.  Vilket jag korrekt summerar som att du menar att han var ond för att han var ond.  Du lägger sedan till en brasklapp om att han med emfas på möjligen skulle haft goda avsikter från början.  Din tveksamhet inför denna möjlighet är så stor att du strax skulle glömt bort den, om jag inte visat på ett annat sätt att förstå det hela på.  Och du kl 14:14 nu lyfter fram den.
Inlägg #12: Postat: 2011-10-22 14:43:00
Leif Erlingsson
"Humanisten", även om det är sant det du skriver om att metoderna man använder inte ursäktas av de mål man har så skriver du faktiskt om att han motiverade sig med att ena Afrika för att få bete sig diktatoriskt 2011-10-22 12:49.  Vilket jag korrekt summerar som att du menar att han var ond för att han var ond.  Du lägger sedan till en brasklapp om att han med emfas på möjligen skulle haft goda avsikter från början.  Din tveksamhet inför denna möjlighet är så stor att du strax skulle glömt bort den, om jag inte visat på ett annat sätt att förstå det hela på.  Och du kl 14:14 nu lyfter fram den.
Inlägg #13: Postat: 2011-10-22 15:28:00
K
QADDAFIS LIVSVERK

..nu kontrolleras Libyen av Al-Qaeda.

Snyggt jobbat Reinfeldt och alla andra i regering, riksdag, försvarsdepartement - och FL01/FL02!

Länk: kristofferhell.org
Inlägg #14: Postat: 2011-10-22 17:32:00
Leif_Bengtsson
Ibland finns det information i klartext och av legitima regimer accepterade
källor. Några viktiga finns faktiskt enkelt att tillgå här
Länk: kristofferhell.org

Det tråkiga i sammanhanget är att den mesta och viktigaste information om
världshändelser är på främmande språk. Engelska är sedan 50 år tillbaka
obligatoriskt i skolan men mycket få svenskar skulle komma på iden att läsa
en faktatext på detta språk.
Just detta förhållande gillar de makthavare som styr politikerna.
Inlägg #15: Postat: 2011-10-22 17:38:00
Humanisten
11/12 Jag skrev "kanske", som en hypotes för att möta ditt påstående om hans mål gällande Afrika och USA. Hur det fungerat i tid, eller orsak verkan här, har nog varken du eller jag någon klar uppfattning om. Antagligen hade inte Kadaffi det själv, för så fungerar ofta makten.
Faktum kvarstår, och det väsentliga är väl ändå även i fallet Kadaffi, att destruktiva handlingar väger mer än påstått vackra ideal i rättvisans vågskål.
Och om Hitler, samma. Kyssa kvinnor på hand, klappa barn och byggga motorvägar och hunsas av Polen!? räcker inte riktigt till med facit på hand.
Skönt när vi är av med den sista despoten, som dessutom ger oss andra män oförtjänt dåligt rykte.
Inlägg #16: Postat: 2011-10-22 18:02:00
Leif Erlingsson
En vettig analys: Länk: oskorei.motpol.nu
Inlägg #17: Postat: 2011-10-22 18:28:00
Dippen
#6 Leif "Messias" Erlingsson "men han har ändå min respekt för att ha stått upp emot världens mäktigaste krigsmakt." Varför blir jag inte förvånad? Visste du inte att han var Sionist? Jo men, han bara låtsades vara muslim,den dolda agendan var ett enat judiskt Afrika, fritt från Islam.
Inlägg #18: Postat: 2011-10-23 09:13:00
bohuslanningen
Notera datumet - Länk: atimes.com
Inlägg #19: Postat: 2011-10-23 09:30:00
Leif Erlingsson
Ellen Hodgson Brown vet vad hon talar om, det är hon som har författat "Bankerna och skuldnätet" Länk: anarchos.se
Inlägg #20: Postat: 2011-10-23 09:33:00
Leif Erlingsson
Intressanta uppgifter i hennes 14 april artikel, om att FN:s människorättsgren stod i begrepp att ge Libyen massor av beröm för deras mänskliga rättigheter.  Men det har väl NATOs al-Qaida trupper nu saboterat, kantänka...
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...