TV-eliten sågar manskanal

Den här tråden diskuterar artikeln TV-eliten sågar manskanal.
Inlägg #1: Postat: 2011-09-13 10:57:00
Jan Olsson
Bra rutet,Tuvstarr!! -
Inlägg #2: Postat: 2011-09-13 11:09:00
Pia I
Tack Jan! :-
Inlägg #3: Postat: 2011-09-13 14:26:00
Thomas L. Aabo
BRA PIA! Vi män får ju inte säga ifrån för då är vi bara "en del av patriarkatet!"
Vilket patriarkatet är ett ord som är rena snömoset och inte speglar den verklighet som vi lever i. Vem bestämmer i de svenska hemmen?!
Inlägg #4: Postat: 2011-09-13 16:07:00
Jocke S-43
Tja Pia, stundatals visar du upp en medvetenhet i den här frågan. Tycker jag, en medvetenhet som är rätt ovanlig även hos svenska män, de vilka gnäller om "hat mot feminism"! dessvärre. Därför har misandrin som du nämnet, också kunnat forsätta och "utvecklas", genom manlig och kvinnlig, passivitet som även Doris Lessing har påpekat, i England redan för tio år sedan!

Så här säger t.ex. Jenny Strömstedt, krönikör på Expressen, om Ulf Brunnbergs idé:
”Jag säger: Kör hårt, Brunnberg! Kör upp de traditionella geggiga hjulspåren och ta med dig grottmännen till en mörk kanalplats där ni kan utöva era nischade tittarritualer på egna villkor. ”

Vad menar Strömstedt med att kalla manskanalen för ”kanalplats” kan man undra, och att fokuset skulle ligga på stenåldern. Och vad är det för ritualer Jenny Strömstedt pratar om?

Vidare skriver hon: ”Ulf Brunnberg vill som bekant ha en manskanal. Ingen menskanal utan en som riktar sig till människor med, ja ni förstår vad jag menar,..."

Visst förstår vi, men knappast varför!
Att män skulle ev. få ha en exklusiv hörna i TV-media, och egna åsikter utanför PK-feministlinjen, verkar väldigt hotfullt för vissa.
Inlägg #5: Postat: 2011-09-13 16:25:00
Jocke S-43
Doris Lessing, 2001!: “Jag blir alltmer chockad över det ogenomtänkta och automatiska baktalandet av män som numera sitter så djupt i vår kultur att det knappt ens märks.”...
“Vi har många underbara, smarta, kraftfulla kvinnor överallt, men vad händer med männen? Varför var detta tvunget att hända på männens bekostnad?..."
“Jag var i ett klassrum med nio- och tioåringar, flickor och pojkar, medan en ung kvinna höll på att berätta för barnen att anledningen till att vi har krig är mäns våldsamma natur. Man kunde se de små flickorna, uppblåsta av självgodhet och självbelåtenhet, medan de små pojkarna satt där ihopsjunkna och närmast bad om ursäkt för sin existens, i tron att detta skulle bli ett återkommande mönster i deras liv.”...
“Den här typen av händelse pågår i skolor överallt och ingen säger något....."
“Det har blivit en typ av religion som du inte kan kritisera för då är du en förrädare av den stora saken, vilket jag inte är..."
“Det är dags att vi börjar fråga oss vilka dessa kvinnor är, kvinnorna som hela tiden baktalar män. Den mest ointelligenta, outbildade och otrevliga kvinna kan attackera den mest trevliga, vänliga och intelligenta man och ingen protesterar."
Men med Reinfeldt, Juholt, DN, SVD och SVT och andra manliga könsmarionetter i spetsen för Sverige, så bara fortsätter det...
Inlägg #6: Postat: 2011-09-13 16:44:00
Jocke S-43
Här är dock en man som tillåts sjunga ut lite i kolumn i SVD nyligen: Roland Poirier Martinsson

"Vi borde prata om feminismen!
Idén att relationen mellan män och kvinnor bygger på maktkamp; att könen är lika med sociala konstruktioner; att olikheter mellan könen per definition är av ondo; att kvinnor i västerländska demokratier på ett väsentligt sätt tvingas till sämre liv; att politiken har en skyldighet att ändra vårt sätt att tänka – nå, ingen tror på det där längre. Under en period spred sig dessa föreställningar, men vem hör framstående politiker prata könsmaktsordning idag? Vilka samhällsomstörtande framtidsprogram drivs av partierna? Vilka av de stora ledarsidorna kräver skarpa förslag?"

Och på slutet undrar han vad allt detta har kostat...Som undertecknad gjort flera gånger: Pengar, människor, skilmässor, social och ekologisk miljö och förslösade resurser...

Länk: svd.se
Inlägg #7: Postat: 2011-09-13 16:47:00
Per W
Gärna en "male channel" men med boxning, motorsport och historie- och vetenskapsprogram ?????
Finns väl redan på Discovery, Eurosport, History Channel och alla femton sportkanaler och SVT och TV4.
Inlägg #8: Postat: 2011-09-13 17:58:00
Leif E Ström
Du har lyckats belysa problematiken mellan hänsyn och värderingar på ett lysande sätt. Denna medieproducerande gängmentalitet som allestädes tränger sig på, skulle inte fungera en sekund mellan enbart två jämlika individer i en sluten debatt. Därtill är argumenten alldeles för politiskt falska.

Om du och läsarna vill vara med om en kulturkrock, så har jag redan debatterat i ämnet Brunnberg med en ytterst känd SAP:are Enn Kokk, Birgitta Dahls make som kastade sig in i debatten efter Ulf Brunnbergs sommarpratande.

Kortfatttat ansåg Kokk, Brunnberg som en girigbuk och att P1:s sommar i inte fick bemannas med männsikor som behövde en programledare som motvikt.

Länk: enn.kokk.se
Inlägg #9: Postat: 2011-09-13 17:59:00
Pia I
Det finns olika kanaler som passar män, men vad jag reagerar mot är att det är tillåtet att säga vad som helst till män, tycker vissa kvinnor. Det tycker jag är fel. Kvinnor är lika beroende av män, som män är av kvinnor. Dessutom är inte män lika bråkrelaterade som vi kvinnor är. Män tänker annorlunda än kvinnor, må vara att sex är ett hett ämne bland män och förorsakar problem kvinnor emellan som svartsjuka och tävlingar mm. men det är något annat som fattas numera - tjusningen och respekten för varandra som man och kvinna. Män får inte vara män och kvinnor överdriver sin kvinnlighetoch nu kommer många att bli jätteförbannade på migKvinnor vet inte vad de själva vill. De vill var sexbomber, på samma gång som de föraktar män. Inte alla naturligtvis, men tillräckligt många. Livet borde vara så att vi respekterar varandra och att kvinnor inte vill vara män, för det kan vi inte!Män har väldigt många fina egenskaper, men i kampen mellan könen spricker det på att vi har ingen hjälp som kan styra oss rätt med goda råd av erfarenhet. De äldre räknas inte längre. De är bara till besvär.För mig är det uppochnervända världen.
Inlägg #10: Postat: 2011-09-13 18:07:00
Pia I
# 8 Det lilla jag lyssnat på sommarpratarna har jag märkt att många har entoniga och monotona röster, så jag har stängt av. Kanske Ulf Brunnberg bidrog med lite drag i sommar, vet ej, för jag lyssnade inte, men han är ju högröstad- och det är somliga människor.Doris Lessing är en fantastisk författare!
Inlägg #11: Postat: 2011-09-13 20:02:00
Jocke S-43
9 Ja jag kan instämma i vad du säger här Pia. Män och kvinnor är till för varandra, att vara båda ödmjuka, och hjälpa varandra. Visst kan de konkurrera, men då skall det vara justa metoder.
Inlägg #12: Postat: 2011-09-13 20:14:00
Jocke S-43
8 Intressant Ström. Jag var rätt nära bekant med Birgitta Dahl när jag läste en termin i Uppsala, för decennier sedan. Innan könsdebatten spårade ur faktiskt. Kokk har säkert lärt sig sedan den kom igång i...
När det gäller Brunnberg, så bör han ha rätt att föra fram det här, men hej och hå sånt liv i PK media Sverige!
Utan att jag själv tycker han övertygade så värst i programmet dock. Själv anser jag det vore MYCKET bättre om SVT och radio blev mer könsneutrala. Det är fruktansvärt mycket pinsam kvinna, feminism och genusstyrning där. Flera kvinnor i TV-soffan, gissa hur diskussionen styrs! Man känner långt i förväg, det är helt sanslöst så enkelspårig svensk debatt har blivit.
Inlägg #13: Postat: 2011-09-13 21:54:00
Jocke S-43
Så här tycker Åsa Erlandsson på Aftonbladet Wendela, vad det nu är för nåt, om hur mans-TV kan se ut:
"Ulf Brunnberg har tröttnat på ”all feminism som vräks ut”.
Det är dags att skapa en fristad för män:
Male Channel – tablå 19.30 Våra värsta år
20.00 Hitlers okända vapen, dokumentär
21.00 Ice Road Truckers
21.30 Hitlers okända pansarbest, dokumentär
22.30 Dragracing
23.00 Hitlers okända kommandosoldat, dokumentär
00.00 MMA World Cup
00.30 Hitlers okända monsterstridsvagn, dokumentär
02.00 ”Kvinnor som mördar”, dokumentär"
Mest Hitler alltså. Då undrar man ju lite, är det "hat mot feminism" som Brunnbeerg vill frammana? Eller är det misandri som Åsa Erlandsson här försöker plantera in i AB-läsarnas medvetande?
"Svensk jämställdhetsdebatt" anno 2011...
Inlägg #14: Postat: 2011-09-13 22:06:00
Pia I
Jag är ju rätt så rädd för att säga vad jag tycker efter respons jag fått på mina skriverier, men jag kan inte låta bli att tycka det är sorgligt, när jag läser det du skrivit ovan. Hitler---det är ju oerhört sårande. Man kan undra vad dessa kvinnor vill ha. När de pratar om sina män, som i Vendela, låter det på ett annat sätt. Om man ska var ärlig, så rår ingen för om de blev kvinna eller man, svart eller vit- det är samma sak. I levande livet möter vi människor. En del tycker vi är idioter och andra riktigt trevliga. Det är väl normalt till vardagslag. Men man borde freda könen från påhopp, hån och illa behandling. Vanliga, jordnära människor gör nog det, men vad media sprider ut gör ingen lycklig och påverkar många negativt. Det finns de som tror att verkligheten ser ut som i media. Det gör den ju inte alls.
Inlägg #15: Postat: 2011-09-14 15:07:00
Thomas L. Aabo
I Danmark dog feminismen, grupp åtta rörelsen, för mer än tjugo år sedan.
Varför fortsätter man i Sverige att älta detta?
Inlägg #16: Postat: 2011-09-14 19:29:00
Jocke S-43
15 Ja du Aabo, bra fråga som man säger.
Det finns nog ett par tre här på sourze som skulle vilja ge ett svar, men som är lika tysta som de vill att vi kritiska skall vara. Men det är inte danska jämo:
Länk: politiken.dk
Hon, Lykke Friis har gått ut i media och sagt att jämställdhetsdiskussionen måste inkludera män och mansfrågor. "Den internationella kvinnodagen den 8 mars ska inte längre vara en kvinnlig kampdag", säger hon, "den ska vara till för mäns och kvinnor kamp för lika rättigheter." ”Jämställdhet är inte bara en fråga om att kvinnor ska prata med kvinnor om kvinnor”, säger den danska jämställdhetsministern.
Lykke Friis ska även tillsätta en manspanel som ska redogöra för hur de anser att män diskrimineras i samhället. Har visst redaan skett
Jag tror vi får hjälpa den svenska feminismen på traven, att forslas till den politiska historiens sophög, där den hör hemma. För ordentlig sanering av diverse skadliga restprodukter och kanske någon form av framtida återvinning?
Laddar...