| Inlägg #61: Postat: 2011-08-24 14:42:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
Läs Uno Röndals "Skåneland utan förskoning". Där får ni se vad svenskarna gjorde mot skåningarna.
|
| Inlägg #62: Postat: 2011-08-24 14:50:00 | |
|
Lennart Asp |
#60: Instämmer att det var som nazisternas folkmordspolitik, Thomas! men nu hoppar väl Israelkramarna in i debatten och hävdar att judarna har monopol på förintelse?. Vi pratade om den närmaste perioden fram tills fredslutet 1658. Med min "plundring" ville jag påminna om att Sveriges "Göring", Carl Gustaf Wrangel, 1657 utlämnade fästningsstaden Frederiksodde till plundring åt sina soldater...
|
| Inlägg #63: Postat: 2011-08-24 14:56:00 | |
|
Lennart Asp |
#58: Leif, intressant om din morfar, men mitt efternamn har ingen som helst anknytning till Aspudden. Men det var lite roligt att i barndomen att presentera sig som "Asp i Aspudden". Det var inget överklassliv hemma eller i mina granntrakter på den tiden. Nuförtiden är det dock mycket mer välmående befolkning. Även många kulturkändisar bor i trakterna på lagom avstånd till Södermalm. Asp är ett soldatnamn som min farfars Carl Petter Jonsson fick 1834 då han blev "approberad" till soldat i Östergötland. Du är inte släkt med släktforskaren Rolf Ström , som bär namn efter soldaten Gustaf Ström?
|
| Inlägg #64: Postat: 2011-08-24 14:59:00 | |
|
Lennart Asp |
Nu skiftar du fokus från vårt hatälskade Amerikat till en begränsad utvandring till Damark och Tyskland. Den som togs upp i "Pelle Erövraren". Mycket bra film förresten. Ja, vad kan jag säga, har inte ifrågasatt att utvandrare till USA, eller för den delen Danmark eller Tyskland slitit och släpat, eller för den delen dagens "invandrare" till till exempel Sverige slitit och släpat kanske mest mot fördomar, stämplade intill fjärde generationen som "invandrare" eller som "invandrarbarn". Du har säkert rätt att det intet fanns några rötägg bland dessa invandrare till Danmark och Tyskland ...
|
| Inlägg #65: Postat: 2011-08-24 15:01:00 | |
|
Lennart Asp |
#58: Vad gäller den betydligt större invandringen till USA eller till Europa från världen runt är som du själv säger antalet mycket större och dessutom mer utspridd över tiden. Den statistiska sannolikheten för antalet rötägg ökar därmed.
Det hedrar dig att du tror att alla svenska utvandrare till Amerika alltid haft rent mjöl i påsen. Jag utgår från att du tror lika gott om alla de invandrare som kommer till Sverige? Jag har nog en mer krass syn och tror att människor är människor med både fel och brister både HÄR och DÄR. Har även jobbat som nämndeman. Det fanns en hel del brottsmisstänkta med konstiga efternamn, både bland "nya" svenskar och de som hunnit blivit "gamla" svenskar. Detta faktum kan man dra olika slutsatser av. En del av mina kolleger lite längre höger ut än mig fick ju sin världsbild bekräftad. Jag trodde och tror fortfarande på sociala faktorer, som den viktigaste orsaken till både vitskallars och svartskallars brottslighet. |
| Inlägg #66: Postat: 2011-08-24 15:02:00 | |
|
Lennart Asp |
#58: Mina "åsikter på svenskarnas verksamhet i sänghalmnen" gällde nutid inte dåtid, och var förstås inte menat seriöst, utan bara som en ironisk replik till Lasse i Gatans länk, med konspirationsteorin att alla muslimerna medvetet planerar att ta över Europa genom sin betydligt större befolkningsökning än de infödda renrasiga ? europeérna. Men du kanske tog Lasse i Gatans länk på allvar?
|
| Inlägg #67: Postat: 2011-08-24 15:21:00 | |
|
Lennart Asp |
#58: "Lägg märke till att fram till 1875 fanns överhuvudtaget ingen invandring i Sverige". Verkligen? Vad jag vet har människor mer eller mindre frivilligt vandrat in och ut till olika platser under hela mänsklighetens historia, även till och från vår lilla avkrok i världen, mer eller mindre, alltsedan det gigantiska istidstäcket sakta drog sig tillbaka mot norr från vår älskade fosterjord. Tydligen härstammar de flesta "etniska" svenskar från invandrare från det som nu är norra Tyskland. Våra första förfäder var alltså invandrare! Kanske något att reflektera över för SD kanske? Vill minnas från skolans historielektioner att det till exempel fanns ganska många tyskar i Sverige sedan medeltiden. 1500-talets stockholmska var visst ganska utblandat med inte alltför rådbråkad eller obegripligt tysk rotvälska, lärde jag mig på tyskalektionerna ...
|
| Inlägg #68: Postat: 2011-08-24 15:25:00 | |
|
Lennart Asp |
#58: "Artisten" :? Nåt fel att jobba med kultur? Allting är väl kultur egentligen. Just nu jobbar jag mest med hederskulturen att ta hand om min särbos 101 år gamla dementa mamma från "sydöstra Turkiet". De "riktiga" svenskarna hade visst också förr i tiden en sådan hederskultur att ta hand om sina äldre? Verkar som om "Vi" svenskar har en del att lära av "De" som har fräckheten att vandra in till oss ...
|
| Inlägg #69: Postat: 2011-08-24 16:33:00 | |
|
Leif E Ström |
#5x58, Lennart varför jag tog till med "artisten" beror på att din retorik är i det närmaste måleriskt känslosam då det gäller invandring. De flesta använder bara svart pensel, andra bara den rosa. Blir aldrig bra om vi i framtiden skall lösa de negativa effekter som processen skapat. Det positiva får heller inte stå oemotsagt, utan kritiseras av falanger som i grunden bara vill framträda som destruktiva. Kan du påminna dig om våra public service medier någon gång under de senaste åren haft en partsammansatt debattpanel för ämnet, där fakta och underlag haft en värdegrund för alla parter. Har mången gång funnit trådar som varit intressanta
både med eller utan eget engagemang, men då den goda viljan och kunskapen brustit övergått till totalt voodoo. |
| Inlägg #70: Postat: 2011-08-24 16:49:00 | |
|
Lennart Asp |
#59: Lasse, jag tror inte att du själv skulle vilja vara beroende av socialbidrag. Jag har varit nere på botten. Det är ingen dans på rosor kan jag försäkra av egen, tillfällig!, erfarenhet. Samma sak gäller många ungdomar och äldre som hellre vill ha ett jobb, trots deras konstiga efternamn och trots att de bor i ett invandrargetto. Problemet är mer fördomar från arbetsgivare än brist på jobb ... "Den stora skillnaden" mellan "1869 års USA" och "2011 års Sverige" är , är missriktad välvilja och byråkratins tröga kvarnar, som genom att behandla initiativrika och arbetsvilliga invandrade människor som barn passiviserar dem. Det verkar som att det var lite friare vindar i Amerikat. Och kanske även fördomsfriare vindar?
|
| Inlägg #71: Postat: 2011-08-24 16:50:00 | |
|
Leif E Ström |
#4x58, Lennart "vad jag vet så har det alltid förekommit...".
Om du läst mina rader, så kan du uttyda att spannet jag beskriver är mellan 18- och 1900-talet. Kurvan som visar vår invandring är spikrak ända fram till 1875. Det är det avvikande som du inte inte vill ta åt dig då du hamnar bl.a. på 1500-talet. Vi får nog träffas vid Trekanten nån gång och ta ett snack om dina släktingar från norra Tyskland också. Enligt biskopen och historikern Jordanes som levde på 500-talet, så härstammmar t.o.m. juterna från oss svear. |
| Inlägg #72: Postat: 2011-08-24 17:43:00 | |
|
Leif E Ström |
#3,4x58 Lennart, här klämmer jag in två svar på din frågor. Släkten Ström är numera så stor att jag undrar om inte bara den kunnat reducera bristen på arbetskraft under 1900-talet om bara större morötter för sänghalmsnöjet premierats. Rolf Ström är en utsocknes -hans släkt kommer från Östergötland.
|
| Inlägg #73: Postat: 2011-08-24 18:00:00 | |
|
Leif E Ström |
#2x58 Lennart om kultur tycker jag väldigt mycket. Har t.o.m. tyckt till i både Sourze och Newsmill.Länk: sourze.se Som född på samma södergata som min farmor, har jag sett genuin arbetarkultur förändras till en caffe latte kultur som bara godkänner akronomen "Sofo". Har du funderat över hur kulturdepartementet kan utöva denna makt utan att ha någon representation av majoritetens finansiärer? Då förbiser jag idrottsorganisationerna.
|
| Inlägg #74: Postat: 2011-08-24 18:19:00 | |
|
Leif E Ström |
#1x58 Lennart, puh, tyckandet om svenskar och invandrare är givetvis djupare, och mera genomtänkt då det gäller den folkgrupp man själv tillhör. På individnivå kan det vara just det motsatta genom att man som du lever i hop med en person som har annan etnisk bakgrund. Nu kommer jag förmodligen trampa igenom isen då jag påstår följande: det måste vara betydligt svårare att få en helhetsbeskrivning från en person som beskriver ett land och dess kultur med hundratals etniska grupperingar med skilda språk och bakgrunder. Något som är paradoxalt i sammanhanget är det att Polen förmodligen är Europas mest homogena stat. Ett resultat från krig och utrensningar som inte polackerna själva är skyldiga till. Alles!
|
| Inlägg #75: Postat: 2011-08-25 00:01:00 | |
|
Lennart Asp |
#69: Jaha, då förstår jag vad du menar med dina filosofiska antydningar om "artisten"! Men vem målar med den svarta penseln? Lasse i Gatan? Den rosa penseln har inte hört av sig ännu! : Och du målar förstås med den grå penseln? Kanske ändå med mer svart färg än vit färg i din pensel? I alla fall att döma av att du verkar mycket intresserad av att ifrågasätta mina synpunkter, men inte speciellt intresserad av att gå i polemik med Lasse i Gatan. Min pensels färg? Den är nog också grå, men med mer vit än svart färg i ...
|
| Inlägg #76: Postat: 2011-08-25 00:37:00 | |
|
Lennart Asp |
#71: Du uttryckte dig otydligt även här, som om det inte skulle förekommit någon invandring före 1875. Jag har inga problem med avvikelser i invandringsstatisiken. Jag ifrågasätter bara att 1875 års avvikelse nödvändtigtvis varit enbart negativ för Sverige. Vad tycker Du? Angående eventuell Anbytardag vid Trekanten tror jag istiden är lite för långt bort i tiden för att ha någon meningsfull utbyte av anor om. Hundratals år tillbaka är okej, men 12-13 000 år tillbaka är svårare att reda ut och tar nog mer än en dag. Blir lite väl stora släktkartor också att veckla ut. : Det räcker med att komma tillbaka till 1580-talet som jag gjort för att det ska bli svåröverblickbart .... Jordanes gotiska sammelsurium får du försöka reda ut med med Thomas. Jag tror att han har åsikter i frågan om danerna och Jordanes teori om dessas eventuella ursprung från svearna ...
|
| Inlägg #77: Postat: 2011-08-25 01:06:00 | |
|
Lennart Asp |
#72: Fyndig formulering. om "morötter"!: Rolf Ström hör inte heller till min släkt. Däremot hade både Rolfs och mina förfäder oturen att de som östgötska livgrenadjärer tvingades ta aktiv del i Gustav IV Adolfs misslyckade och oheroiska krig i Pommern 1805-1807, som ofta "glöms" bort när den ärorika svenska militärhistorien ska skrivas. Våra förfäders "belöning" blev att hamna i fransk fångenskap under flera år och vandra ner till Frankrike för att gräva kanaler för grodätarna ...
|
| Inlägg #78: Postat: 2011-08-25 01:12:00 | |
|
Lennart Asp |
#73: Håller med dig i din skepsis mot cafeernas caffe latte kultur. Men all ny utländsk mat har ju altid varit intressant för svenska folket, utom nya utländska människor förstås! :
|
| Inlägg #79: Postat: 2011-08-25 01:28:00 | |
|
Lennart Asp |
#74: "Etnisk" bakgrund ? Jag blir nog mer "måleriskt känslosam" då jag ser "etnisk" användas så lättvindligt som du gör. Ordet har en otäck koppling till ras, som Lasse Gatan borde trivs bättre med än du. Men ja, jag har ju fått en unik inblick sedan 1988 från svartskallarnas synvinkel på "majoritetssamhället". Kan rekommendera detta till fler. Man kan då notera många människors/myndigheters sneda blickar och annorlunda beteende om man råkar vara född till ett utomeuropeiskt utseende och har ett konstigt efternamn. Visst, "De" är lika goda kålsupare som "VI", men största problemet om vi vill lösa "problemet" med invandringen är ta itu med fördomarna från "Vi" och där har "mångkulturen" som begrepp bara befäst denna uppdelning av oss som bor i Sverige. Men det är klart för ett land som grundat Rasbiologiska Institutet är det ju oroväckande att den svenska rasen blandas ut mer och mer. :
|
| Inlägg #80: Postat: 2011-08-25 01:35:00 | |
|
Lennart Asp |
#74:Leif, vad vill du säga med exemplet Polen? Tala ur skägget karl! Nåja, när jag ser på fotot, prata på ändå! : Vill du antyda att det är positivt med ett homogent land som Polen? Eller negativt? Att det är krig och politik som har förstört vår värld ... och Polens värld?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.