| Inlägg #101: Postat: 2011-08-27 09:13:00 | |
|
Mats Persson |
anonymt inlägg #96 Jadå, Lasse. Det stod mycket mer på den bloggen. Men jag klippte ut det som gjorde det tydligt att det var skrivet av en rasist.
inlägg #100 Lennart, Du kan väl fråga Lasse och hans kompisar om vi skall bjuda våra äpplen på folk som kommer från Afrika och Asien eller om det är viktigare att "våra egna" får äta sig proppmätta först? |
| Inlägg #102: Postat: 2011-08-27 10:01:00 | |
|
Jocke S-43 |
93 Jag hoppar över de mer infantila länkarna från två olika håll och svarar dig. Du vet lika bra som jag Persson, att vi
1Måste prioritera. Du är knappast själv beredd att avstå personligen från "hälften av dina äpplen" vilket är en metafor som åtminstone du bör ha begripit dvs sänka din standard till hälften för att någon "lite mer solbränd" När Berlusconi sa så blev han åthutad! Med rätta. direkt från ett fattigt land skall bli granne till dig och i en lika stor villa. 2 Du bör därför begripa att hela världens u-lands och flyktingproblematik inte alls är så enkel. 3 Du bör också ha begripit även om du bara bor i Sjöbo, att det uppstått skadliga spänningar i det svenska samhället, på grund av en slarvig invandrarpolitik. Där man klumpat dessa i vissa orter, avstått från att ge info och ställa vissa basala krav. Och att det faktiskt uppstått subkulturer som inte är till nytta för invandrarna heller. Själv har jag levt med både invandrare och i muslimska länder samt u-länder sedan -60-talet. Och studerat både religionshistoria, med Islam, samt socialantropologi på universitetsnivå. Samt betraktar mig som världsmedborgare. Det handlar om realpolitik, inte om mer eller mindre välvilliga attityder, svart-vita lösa ord utan krav på egna förpliktelser. |
| Inlägg #103: Postat: 2011-08-27 11:50:00 | |
|
Mats Persson |
inlägg #102 Jag är helt enig med Dig i det Du skriver, Jocke. Kan för övrigt konstatera att det inte känns helt ovant. Visst finns det utvecklingspotential i svensk migrationspolitik och det skall vi åtgärda. Vi kan också diskutera hur mycket vi mäktar med för att kunna på olika sätt bistå medmänniskor som har det mycket, mycket värre än utsatta människor i Sverige. Men det jag inte accepterar, och som jag därför återkommande agerar emot här och eljest, är rasism. Denna pest förekommer förvisso på de flesta ställen och sammanhang i världen men där bör vi i Sverige kunna vara ett föredöme. Jag vill inte i Sverige se den debattnivå som förekommer i Holland eller Danmark. På den punkten är jag kanske lite nationalistisk?
Berlusconi använde samma uttryck i ett annat syfte. Min tanke var att hudfärg inte är en grund för att värdera en medmänniska - oavsett om det beror på tillfällig solbränna eller på en genetiskt betingad varmare hudfärg. |
| Inlägg #104: Postat: 2011-08-27 14:34:00 | |
|
Jocke S-43 |
103 OK Mats, jag menar att man skall inte ropa på vargen på en gång låt vargen leva förresten, så läng de är så få! som skett tidigare. Och nästa tvinga in folk i rasistrollen/facket! Du har nog varit med när kritik mot politiken avfärdades som rasism. Och ännu försöker man bortförklara kulturkrockar som uppstår genom dålig info med rasism. "Vi fina svenskar skall inte vara så och kritisera", ännu mer rasism i så fall! Som du ju själv är inne på!
Apropå Italien. Att påstå att maffia finns där, inhemsk, det är väl inte rasism? Att påstå att gangsters i Chikago på 20-talet var italiensk eller siciliansk styrd, var det rasism? Det måste bli bättre koll, mer info, vissa små grupper saknar respekt för Sverige och svenskar. Jag ser skillnaderna när jag kommer hit på somrarna. Det är fel mot både svenskar och invandrare. Här har du en annan form av rasism, mycket mer utbredd, och godkänd! Läs gärna artikeln, åtminstone citaten av Reinfeldt, Juholt och DN:s ledare! "Svensk statsfeminism - legitim könsrasism!" 4.3* av 32 röstande. Länk: sourze.se |
| Inlägg #105: Postat: 2011-08-28 08:43:00 | |
|
Lennart Asp |
#101: Mats, jag tror Lasse i Gatan har noterat din fråga. Jag vill inte gärna lägga ord i folks mun. Men jag har inget emot din utvidgning av min liknelse! :
|
| Inlägg #106: Postat: 2011-08-28 14:58:00 | |
|
Lasse i Gatan |
#100/och #101/ Två PK-päron som diskuterar äpplen, intressant. En förutsättning är väl att det finns äpplen att dela ut och hittills verkar det vara obegränsat med äpplen i förrådet. Men det kommer säkerligen i en snar framtid att förrådet blir tomt om den förda invandringspolitiken får fortsätta. Det går bra att glappa med käften här på Sourze och tala om vad andra ska ställa upp med, som har både jobb och villa. Ni ska veta att det redan nu finns stora grupperingar i Sverige som varken har jobb eller några tillgångar över huvud taget. Många som lever på marginalen, inte minst den stora gruppen av fattigpensionärer.
|
| Inlägg #107: Postat: 2011-08-28 15:21:00 | |
|
Mats Persson |
Lasse, Du HADE iofs kunnat föröka läsa övriga inlägg, till exempel 103. Men det är ballare att hitta på fantasifulla invektiv till övriga debattörer. Jag antar att nästa inlägg i vanlig ordning kommer att vara späckat med allahenda "faktalänkar" till Dina rassekompisars bloggar? Pröva att överraska en gång Lasse!
|
| Inlägg #108: Postat: 2011-08-28 15:29:00 | |
|
Jan Olsson |
Ja.Lasse i Gatan,skulle man kunna få ett äpple.ett stort rött & vackert,att steka i kakelugnen! - Anledning,beskattningsbar förvärvsinkomst,18800 - Kommunal inkomstskatt 5828 - Det skulle smakat med ett stekt äpple,som i forna dagar! - Mvh.
|
| Inlägg #109: Postat: 2011-08-28 17:10:00 | |
|
Mats Persson |
Jan, jag är inte säker på om jag förstår Ditt inläg nummro 108 rätt. Om jag förstått saken rätt var Du myndig när man debaterade och röstade om ATP, det pensionssystem som i så fall helt styr Din pension idag. Tyckte Du då att det var en bra reform eller agerade Du då för att något annat system skulle införts?
|
| Inlägg #110: Postat: 2011-08-28 17:15:00 | |
|
Lasse i Gatan |
#108/ Jan/ När det är dags för val blir vi pensionärer en väldigt intressant grupp för politikerna, då lovas det höjda pensioner sänkta skatter m.m. när valet är över finns det inga pengar, på grund av olika andra åtgärder som helt plötsligt blivit viktigare att genomföra. Den här märkliga proceduren upprepas vart fjärde år.
|
| Inlägg #111: Postat: 2011-08-28 17:32:00 | |
|
Jan Olsson |
#109 - Mats Persson,Allmän tjänste pension,ATP är nog bra för dem som haft någon tjänst att tala om! - Men,jag byter ej bort den tjänst jag inte fick,mot den frihet jag haft! - Men ett litet äpple då? - I micron kanske? - Eller är det förmätet? -Mvh.
|
| Inlägg #112: Postat: 2011-08-28 17:40:00 | |
|
Lasse i Gatan |
#107/ Mats/ Har läst #103/ Där du skriver./
Citat:”Visst finns det utvecklingspotential i svensk migrationspolitik och det skall vi åtgärda.” /Vilka då vi? /Citat:” Vi kan också diskutera hur mycket vi mäktar med för att kunna på olika sätt bistå medmänniskor som har det mycket, mycket värre än utsatta människor i Sverige.” / Du menar att de redan utsatta i Sverige ska ha det ännu jävligare på bekostnad av alla snyltgäster som kommer hit? Hur kan du påstå att kritiken mot invandringen är en rasistisk handling. Du är ju lika sänkt som din Sourze-polare Lennart Asp, när det gäller att tänka logiskt. Ni två skulle kunna slå ihop er fyra hjärnceller och öppna en flyktingförläggning,där det finns grova pengar att tjäna. |
| Inlägg #113: Postat: 2011-08-28 19:41:00 | |
|
Mats Persson |
inlägg #111 Det är riktigt, Jan, tjänstepension betalas av arbetsgivaren om så är avtalat. Nu talade jag om ATP som står för Allmän Tilläggspension, är skattefinansierad, allmän och infördes 1960. Hela den allmänna pensionen består av ATP för den som är född före 1938.
Det är bra, Lasse. Läs inge, bemöt inte, angrip istället debatörernas person. Min ambition är inte att omvända sådana som Dig utan att visa andra att det finns alternativa, humana sätt att resonera, som jag alltså tycker är bättre. Men det erkännandet skall jag ge Dig, Lasse, Det arbetet gör Du betydligt bättre än jag hade kunnat göra. |
| Inlägg #114: Postat: 2011-08-28 19:55:00 | |
|
Jocke S-43 |
113 Att Lasse i gatan generellt dömer ut invandrare som "snyltare", dömer ju honom själv. Accepterat att placeras i facket LIG?
Säkert finns sådana, även bland svenskar, själv skall jag försöka sänka min skatt på pension, från lämplig plats! Då blir Striner tokig! Men Mats, apropå läsa, du har väl inte missat min länkade artikel? Navet i den artikeln, är tre exakta återgivningar av citat från Reinfeldt, Juholt och DN:s ledare! Skulle vara intressant att höra vad du som offentligt anställd med ansvar för våra skattemedel, tycker om deras påståenden! Värre än Lasse i gatans? Eller? Länk: sourze.se |
| Inlägg #115: Postat: 2011-08-28 21:43:00 | |
|
Mats Persson |
Lycka till, Jocke. Om Du kan erhålla ett behagligare klimat med ett lägre skatteuttag är Du bara att gratulera. Har ett par semesterdagar kvar så jag skall hinna ta del av länken. Lovar!
Dock skall jag erkänna att jag iofs tar del av skattemedel i form av ett relativt blygsamt arvode men ägnar mig åt information och utbildning. Således inte myndighetsutövning och är inte den som i högre grad kan ta ansvar för våra gemensamma medel. Jag antar för övrigt att Du noterat att en boendebaserad pension Garantipension kan man ta med sig till alla EU/EES-länder och en inkomstbaserad tar man ograverad med sig var som helst i världen. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.