|
Inlägg #461: Postat: 2011-07-09 18:33:00
|
|
Adamo |
Lennart Asp #454:
Kan det var så, hemska tanke, att hamas helt enkelt noggrant har läst Gamla Testamentet?
Men då har de själva valt ju det ”Gamla Testamentets” - öga, för öga, tand för tand - och får därmed stå för konsekvenserna av det, alltså att få tänderna avslagna…
För övrigt finns det faktiskt i koran som består av de värsta bitarna från GT...
Koran sura 5:45 Och i den fastställde vi följande; ett liv för ett liv, ett öga för ett öga, en näsa för en näsa, ett öra för ett öra, en tand för en tand, och en likvärdig skada för en likvärdig skada. Ger man upp sin rätt till repressalier i form av välgörenhet, kommer det att sona ens synder. De som inte styr enligt Guds uppenbarelser är de orättvisa. De som inte dömer som Allah har visat är Zalimun polyteister och lagbrytare...
|
| |
|
Inlägg #462: Postat: 2011-07-09 19:03:00
|
|
Adamo |
#458:
Mahatma Gandhi hade också intressanta idéer och visioner, han lyckades ge Indien själständighet från britterna och var ingen som anklagade honom för nationalist då.
Men vad har hänt Indien sedan dess? Kastsamhället är kvar och muslimerna där brukar också skicka några hinduer upp till andevärlden med jämnamellanrum...
Man kan dock inte lasta Mahatma Gandhi för det, såsom kan man inte lasta Theodor Herzls för det stora motstånd som sina idéer har fått av Israel-hatare och muslimer i arabvärlden.
|
| |
|
Inlägg #463: Postat: 2011-07-09 19:19:00
|
|
Dag Nilsson |
#457 - Men nu Adamo, överträffar du dig själv! Andligt snack - vad tror du judendom och judar är komna ur om inte andliga upplevelser? Judarna var inte ett folk som utvecklade en religion som kom att kallas judendom efter dem. Judendomen var en av de tidigaste formerna av monoteism som i vart fall jag känner till. De människor som först fick dessa tankar missionerade bland andra människor, varav somliga tilltalades av de speciella andliga funderingarna. Det var ingen speciell stam som svarade an mer än andra. Judar är alltså en salig blandning av människor från alla möjliga håll som tilltalas av judendomens sätt att hantera det existentiella och andliga.
Adamo, du måste inse att utan andlighet hos människor hade striderna om Palestina/Israel/Jerusalem inte alls sett ut som de nu gör. Judar är inte en ras, de förenas av samma eller nära nog samma andliga övertygelse.
Att judar kallar sig guds utvalda är inte konstigt - det är ju deras egen Gud som de själva utformat. Men det blir ju inte ett eget folk på annat sätt än t.ex. mormoner kan tycka sig vara ett folk. Eller vissa sekter kan känna sig som ett folk.
Som sagt - du slår rekord i osaklighet om du menar att judar kan definieras utan att blanda in något - andligt snack. Eller har du en formel som helt särskiljer judar från religion?
|
| |
|
Inlägg #464: Postat: 2011-07-09 19:24:00
|
|
Dag Nilsson |
#462 - Hur ser din egen vision ut, Adamo? Att du gillar sionismen har du sagt, men hur ser en lyckad sionistisk utveckling ut? Har du en högsta vision?
|
| |
|
Inlägg #465: Postat: 2011-07-09 19:32:00
|
|
Dag Nilsson |
#452 Jan, bra frågor som jag ofta ställer mig själv och lika ofta inte får fram ett vettigt svar på. I vart fall är jag övertygad om att jag inte är ensam även om jag står utanför alla tänkbara föreningar och församlingar.
Om jag har haft ett tidigare liv så kanske tillhörde gnostikerna under första århundradet e Kr. Förmodligen blev jag inspärrad för kätteri eftersom mina tolkningar av vad/vem Jesus är såg med allt mer oblida ögon av den kristna huvudfåran.
|
| |
|
Inlägg #466: Postat: 2011-07-09 20:10:00
|
|
Adamo |
Dag N. #463 - 464 :
Men det är ju du som anser att judarna inte varit tillräckligt andliga, utan varit för materialistiska för att enligt dig har rätten till sitt eget land.
Fast som sagt, du själv har inget emot att leva i det materialistiska Sverige…
Att vara israelisk betyder ju inte bara att vara religiös, judiska folket kännetecknas av en kultur ett språk samt härstammar de från det palestinska området där de har haft ständigt närvaro.
Min vision är enkelt, låt Israel och israelerna vara i fred, och med israelerna menar jag alla som vill bor där oavsett härkomst och religion, precis som Theodor Herzls och Jesus hade velat...
Alla skulle vinna på det, framförallt palestinierna själva skulle bara få nytta av det.
|
| |
|
Inlägg #467: Postat: 2011-07-09 20:41:00
|
|
Dag Nilsson |
#466 - Men hallå! Judarna - sitt eget land. Det går inte ihop. Det är inte deras land. Marken är koloniserad! Det är olaglig. Varför ska judar ha gräddfil? Varför inte samma sak med ex.v. indianer och aboriginer? Det är inget särskilt med judar annat än vad vissa judar själva påstår.
Du skriver: Alla som vill bo där oavsett härkomst och religion. Men inte går väl Israel med på det? Hur blir det med Judestaten då? Jag tror inte att Hertzel gillar det du säger. För Jesus är det förstås en självklarhet!
|
| |
|
Inlägg #468: Postat: 2011-07-09 20:45:00
|
|
Lasse i Gatan |
En ny stat har bildats som heter Sydsudan, hoppas bara att det inte kommer några indianer eller araber som påstår att de var de första på den platsen. // Tusen år f.Kr. fanns det en Judisk stat på samma geografiska plats som nu, de blev utplånad av romarna hundra år e. Kr. tror någon att Israels folk skulle gå på den minan en gång till. FN-beslutet att Israel fick bilda en stat i området, gäller det beslutet inte längre? Att gränserna har utvidgats beror helt och hållet på grannländernas uppträdande.
Här på Sourze ojjar sig några skribenter över Israels betydande krigsmakt, gentemot Hamas och Palestina. Tacka fan för att de har skaffat sig den kapaciteten att försvara sig. Om vi backar filmen till 1967 sexdagarskriget då Jordanien – Syrien – Egypten – Irak – Saudiarabien – Kuwait – Algeriet hade för avsikt att utplåna staten Israel, samt Oktoberkriget 1973 då de på nytt blev anfallna.
Vad är problemet?
|
| |
|
Inlägg #469: Postat: 2011-07-09 20:59:00
|
|
Lasse i Gatan |
Dag hur var det nu i inlägg #407, ska befolkningen i Hälsingland få bo kvar om det kommer Samer från Sibirien och gör anspråk på landskapet, fattar inte vad du menar? Eller vill du att Israel flyttar till Hälsingland?
|
| |
|
Inlägg #470: Postat: 2011-07-09 21:38:00
|
|
Dag Nilsson |
#469 - "ska befolkningen i Hälsingland få bo kvar" Du fattar dig inte på människor Lasse. Hälsingarna bestämmer själva vilka som får bo var i Hälsingland. Tror du vi behöver någon som bestämmer åt oss? Behöver din bygd förmyndare?
|
| |
|
Inlägg #471: Postat: 2011-07-09 21:54:00
|
|
CMO |
#467 FATTA att "palestinierna" inte är något annat än Araber som råkar ha någon släktanknytning i området, som t.ex. egyptiern Yassir Arafat. Araberna har redan sitt "eget land" i form av ca 99.9 av mellanösterns yta och mer än så i naturtillgångar. Mellanöstern har sedan urminness tider varit befolkat av olika etniska och religiösa grupper te.x. Judar, Druser, Kurder. Islam och araber dominerar nu nästan totalt. Varför stör det dig så att mellanöstern, i fråga om politisk makt, inte ännu är 100 etniskt rensat från andra inflytanden? Det är knappast någon fanatisk vurm för araber eller islam från din sida så det måste enbart vara blint hat mot den andra sidan.
Dina hypotetiska jämförelser med Texas och Hälsingland etc är tokiga. Hela historien är full av geografiska områden där en grupp av olika skäl och med olika medel har trängts bort av andra grupper på nära håll har vi ju t.ex. karelen och fördrivningen av finnarna efter andra VK. De finländare som fördrevs har inte placerats i permanenta flyktingläger vid gränsen, inte heller har de skickat självmordsbombare eller hemmagjorda raketer över gränsen mot de ryska nybyggarna. De flesta är inte så genomsyrade av blut und boden mystik som du tydligen tror, och finner att det går att gå vidare med livet även om man inte längre bor på "fädernedsgården". Det är inte judarnas uppträdande som är historiskt apart det är arabernas respons och aktiva skapande av permanenta flyktingläger. Det unika med Israels skapande var möjligen att det var betydligt mer diplomatiskt och tog betydligt mer hänsyn till de som bodde i området än i andra jämförbara vid andra folkomflyttningar.
|
| |
|
Inlägg #472: Postat: 2011-07-09 21:54:00
|
|
Dag Nilsson |
#468 - Den där judiska staten som fanns för 3.000 år sedan tror jag inte det minsta på. Vandringssägner och hopkokad historieskrivning med syfte att legitimera nuvarande beteende och status. Det är inte bara judar som fabulerar för att skaffa sig en ståtlig historisk bakgrund. Gutasagan är ett senare svenskt exempel.
Det är inte vetenskapligt bevisat att det funnits någon Kung David och utan den figuren faller bevisföringen som ett korthus.
|
| |
|
Inlägg #473: Postat: 2011-07-09 22:01:00
|
|
CMO |
Amerikanska indianer har för övrigt suveränitet över stora landområden i USA utan att New Yorkare, Texasbor eller Oklahomare etc som du tror går man ur huse och driver bort dem. De har dessutom många rättigheter som vanliga amerikaner saknar. Ingen ifrågasätter de oförätter som begicks mot dem och de har inte glömt dem, men de går vidare med sina liv. Och liksom araberna inom Israels gränser åtnjuter de bekvämligheterna och standarden som de ekonomiska framgångarna skapat.
|
| |
|
Inlägg #474: Postat: 2011-07-09 22:04:00
|
|
Dag Nilsson |
#471 - Jag anser att mina jämförelser med Texas och Hälsingland etc är mycket träffande och det är du CMO som är tokig.
Ju mer jag sätter mig in i omständigheterna kring Israels tillkomst och utveckling desto mer övertygad blir jag om att det handlar om en av historiens största skandaler. Hur sjukt som helst. Med prognosen - trolig stark försämring. Här sker upprepade och solklara brott mot folkrätten. Sionisterna har verkligen lindat hela västvärlden runt sina lillfingrar. Skickligt gjort. Det verkliga målet kommer att visa sig.
|
| |
|
Inlägg #475: Postat: 2011-07-09 22:13:00
|
|
CMO |
#474 Vi vet vad du anser, och att du tror att massiva mängder religiöst svammel och dilettanteri inom historia och naturvetenskap är något slags substitut för hållbara argument.
|
| |
|
Inlägg #476: Postat: 2011-07-09 22:25:00
|
|
Adamo |
#466 - Men hallå! Judarna - sitt eget land. Det går inte ihop. Det är inte deras land.
Nu är vi där igen, en sak är vi alla dock 100 överens om: att det är absolut inte ditt land.
Varifrån kom judarna då Dag N.?
Vad är det som gör svenskarna till ett folk?
Vad är det som gör kurderna till ett folk?
Vad är det som palestinierna till ett folk?
Och varför tycker du att judarna inte är ett folk?
Bara efter det att du har svarat på alla dessa frågor kommer jag att bry mig om att svara tillbaka.
|
| |
|
Inlägg #477: Postat: 2011-07-09 22:26:00
|
|
Dippen |
Och efter CMO:s sågning väntar vi nu bara på byfånen narrow minded skall dyka upp med femtioelva länkar med YouTubeklipp.
|
| |
|
Inlägg #478: Postat: 2011-07-09 22:29:00
|
|
Dippen |
och naturligtvis också på Agurras förvirrade hashpladder
|
| |
|
Inlägg #479: Postat: 2011-07-09 22:53:00