Ship to Gaza seglar bara efter rubriker

Den här tråden diskuterar artikeln Ship to Gaza seglar bara efter rubriker.
Showing page 16 of 31: 6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26
Inlägg #301: Postat: 2011-07-06 11:35:00
Dag Nilsson
Adamo - jag har hört att det inte är lika lätt för ickejudar som för judar att förvärva fast egendom var som helst i Israel. Så kan det väl inte vara?

Det är väl med andra demokratier man bör jämföra en demokrati. Varför jämför du Israel med diktaturer?
Inlägg #302: Postat: 2011-07-06 11:57:00
Adamo
Du har hört Dag, jovisst, det är ju mycket man har hört om judarna både halvsanningar och rena lögner och allt duger.
Det är möjligt med tanke på att Israel är en ung nybildad demokrati men inbitna fiender både utanför och innanför landet att beslutsfattare har vidtagit vissa åtgärder för att förhindra potentiella inhemska sabotörer från underminera landet. Jag har förståelse för det, deras fiender har inte.
Varför jämför jag Israel med diktaturer? Jo, därför att ni inbitna Israel kritiker ständigt anklagar nationen för alla brott som förknippas med diktaturer.
Inlägg #303: Postat: 2011-07-06 12:32:00
Adamo
299: Det kvittar ju var hitler och hans lakejer hade för ursprung, det är ju vad de öppet och varmt förespråkade och satte i praktiken som är relevant sammanhanget.

Många kristna och katoliker hatar judar numera i tystheten därför att enligt deras utsago eller skröna var de dåvarande judar som tillät Jesus korsfästas av romarna. Och trots att det var romerskt imperiets soldater som faktiskt avrättade Jesus och trots att Jesus själv predikade åt sina anhängare att förlåta, har sina anhängare aldrig förlåtit judarna. De till och med satt igång med Inkvisitionen som varade i 300 år där man tvångskonverterade judar till kristendomen och brände upp dessa som ansågs inte varit ordentligt konverterade…
Kortfattad: judarna har varit offer för kristnas religiösa intolerans under ca 2000 år.
Likaså har judarna varit offer för muslimernas religiösa intolerans ungefär lika längre.
Vidare visade det sig att många judar blev kända för att vara driftiga och framgångsrika affärsmän, detta skapade ilska hos vänster anhängare som började anklaga judar för kapitalister.
Därmed blev judarna också hatade av vänster anhängare.
Nazisterna ansåg judar som icke arier och därmed inte värdiga att deltaga i nazisternas samhällsvision. Därmed blev judarna också hatade av nazisterna.

Om du vore riktig ”Open minded” skulle du förstå att judarna har blivit offer för andras religiösa intolerans och/eller fördomar.
Men jag misstänker att du förblir ”Closed minded”.
Inlägg #304: Postat: 2011-07-06 12:39:00
Leif Erlingsson
Det finns nog inga det är mer synd om...
Inlägg #305: Postat: 2011-07-06 12:50:00
Adamo
err Erlingsson missar aldrig nåt tillfälle att vara hånfull och cynisk det är nog inte hans fel, det måste vara samhällets fel...

Det finns ju naturligtvis många andra folkslag eller etniska grupper som också är synd om, men det förringar inte de grymheter som judarna har utsatts för under årtusenden.
Inlägg #306: Postat: 2011-07-06 12:53:00
Leif Erlingsson
Jag syftade på att det är synd om den som ständigt uppfattar sig som offer, mycket synd om.  Därför att man då skapar sitt eget helvete, genom projicering.
Inlägg #307: Postat: 2011-07-06 13:04:00
Adamo
Då måste du väl syfta på palestinierna, visst tycker du synd om dem, visst tycker dem synd om sig själva och visst är det synd om dem, men, framförallt är det synd om dig...Erlingsson!
Inlägg #308: Postat: 2011-07-06 13:21:00
Aguirre
Adamo...synd om ? Är världspolitik en fråga om att tycka synd om för dig ? Sluta med det och ägna dig åt praktiska lösningar istället. Synd om..bah.
Inlägg #309: Postat: 2011-07-06 13:36:00
Adamo
Att tycka synd är mänskligt, att känna behov av upprättelse är också mänskligt.
Därför finns det ibland humanitär hjälp för dessa som behöver för att många tycker synd om dem som blivit utsatta för tragedier eller katastrofer...

Åven den kända författaren Strindberg sade en gång att det är synd om människorna…

Men du behöver inte tycka synd om någon Aguirre, utan du behöver bara lära dig folkets historia för att kunna förstå vad som pågår i nutid.
Inlägg #310: Postat: 2011-07-06 13:45:00
Thomas L. Aabo
Lennart Asp, inlägg 270. "anomal nation enbart grundad på religiös tillhörighet". Hur får du det till att den skulle vara "anomal"?! OCH hur får du det till "religiös tillhörighet" tror du inte det f i n n s sekulära judar/israeler?!
Inlägg #311: Postat: 2011-07-06 13:49:00
Thomas L. Aabo
Lasse W inlägg 276. "Även Jesus var för övrigt arab/semit." Detta måste du belägga oomkullreunkeligt! Tror dig i n t e!
Men semit var han - eftersom han var j u d e!
Inlägg #312: Postat: 2011-07-06 13:57:00
Thomas L. Aabo
Aadmo inlägg 294. Bra och initierat inlägg.
Inlägg #313: Postat: 2011-07-06 14:45:00
Dag Nilsson
Semiter är de ca 500 miljoner människor som har ett semitiskt språk som modersmål. Det i särklass största semitiska språket är arabiskan, följt av amhariskan, hebreiskan och tigrinja.

Om det finns judar som inte har ett semitiskt språk som modermål så är dessa per definition inte semiter.
Inlägg #314: Postat: 2011-07-06 16:11:00
Lennart Asp
Adamo inlägg #273, 292: Mycket modigt, ”Adamo”! Under skydd av din anonymitet missbrukar du Sourze, genom att kasta skit på och förolämpa en debattmotståndare därför att Du anser att jag ”lägger ord” i din mun. Det vore ju intressant att åtminstone veta om du själv är jude eller judinna. Om du vågar stå för det?
Fortfarande förstår jag inte din liknelse med gatukontoret. Är jag bara ”skräp” som kan städas bort, som palestinierna från Israel? Om det är det du menade tycker jag inte att det var ett ”snällare sätt" att be mig "dra åt helvete”. Men du visar ju å andra sidan med ditt intoleranta beteende mycket tydligt vad det är för människo-uppfattning som zionismen, förlåt sionismen, står för…
Inlägg #315: Postat: 2011-07-06 16:32:00
Adamo
#314: du är ingen debattör du är bara en skitstövel och provokatör. Du är inte värd min tid och tålamod.
Inlägg #316: Postat: 2011-07-06 17:20:00
Lasse Wilhelmson
Thomas L. Aabo "312 Ok Thomas, du har gett mig en svår uppgift då de historiska källorna, utöver de så kallade heliga skrifterna som inte kan anses särskilt tillförlitliga, är knapphändiga. Det var därför jag skrev arab/semit, men du har nog rätt i att man inte skall blanda ihop dem. Är på landet och har inte tillgång till min bok av den israeliske historieprofessorn Shlomo Sand "The invention of the Jewish People" finns också på svenska som nog är den bästa källan när det gäller dessa frågor. Det finns en mycket intressant intervju med honom och info om hans bok här Länk: lassewilhelmson.wordpress.com Lite längre ner på sidan hittar du en lika intressant intervju med ordföranden för judar i muslimska länder, samt om hans bok. Klart är dock att det fanns och finns araber som har judendomen eller kristendomen som religion, även om de allra flesta numera är muslimer. Helt enkelt därför att judendomen fram till år 400 ek var missionerande som jag skrev. Men vad skall vi kalla dem som omfattar den judiska religionen och hela tiden bott i Palestina om inte för palestinier : Men det är ju bara ett fåtal på Västbanken och då syftar jag inte på bosättarfanatikerna från Brooklyn :
Inlägg #317: Postat: 2011-07-06 18:22:00
Lennart Asp
Adamo inlägg #315. Har du läst Sourzes publicistiska regler?
"Allt publiceras inte på Sourze. För att vi ska vara helt säkra på att allt material är OK granskas alla bidrag av textredaktörerna på Sourze.
Vi släpper inte fram bidrag som innehåller:
Vi kommer inte att tolerera förtal. Det innebär att vi är restriktiva med alla texter som anklagar någon för något brottsligt eller klandervärt. Men det gäller även texter där sakargumenten har fått ge vika för personangrepp av typen "Du är en idiot". På Sourze kan debatterna ofta bli glödheta men det är roligt så länge debatten inte spårar ur och människor känner sig drabbade av personangrepp. Argumentera mot den andres argument med andra ord, vill du kritisera så får du utveckla dig mer än att skriva: "du är dum"."
Inlägg #318: Postat: 2011-07-06 18:27:00
Lennart Asp
Och vad är Sourzes redaktörers kommentar? Adamos enda argument i sitt inlägg #315 är att jag är "en skitstövel och provokatör"
Är det inte ett solklart fall, "där sakargumenten har fått ge vika för personangrepp av typen "Du är en idiot"...
Inlägg #319: Postat: 2011-07-06 18:31:00
Lennart Asp
Jag kanske bör tillägga till redaktörerna på Sourze att jag i alla högsta grad känner mig drabbad av "personangrepp" med inlägg #315 från Adamo.
Inlägg #320: Postat: 2011-07-06 19:27:00
Adamo
#314:
”Är jag bara ”skräp” som kan städas bort, som palestinierna från Israel?”

Vem påstod att palestinierna är bara skräp som ska städas bort från Israel?
Var det jag? Nej --- Var det du? Ja.
Återigen fortsatt du argumentera genom att lägga ord i min mun.
Vem tvingar mig då svara på dina ledande frågor?
Däremot kan jag ställa motfrågor av samma kaliber som dina:
Är du hitlers barnbarn?
Varför vill du att alla judar ska städas bort från palestina?

Fortsätt du o gnäll till redaktionen om att Adamo varit otrevlig mot dig. Du kommer säkert få lite ersättning mot svedda o värk.
Showing page 16 of 31: 6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26
Laddar...