|
Inlägg #241: Postat: 2011-07-05 13:57:00
|
|
Lasse Wilhelmson |
Adamo #236 Varför ställer du en massa frågor som du redan vet vad jag har för svar på? Läs mina artiklar som finns här på Sourze, eller på min blogg. Det finns väl knappast någon i Sverige som skrivit mer om detta? Om mina artiklar inte duger, går det bra att lyssna på världens mest meriterade journalist Helen Thomas Länk: lassewilhelmson.wordpress.com
|
| |
|
Inlägg #242: Postat: 2011-07-05 14:02:00
|
|
Lasse Wilhelmson |
Som bekant har jag på gamla dagar befriat mig från min judiska identitet, som efter 1967 har blivit förödande för de judar som inte kan koppla loss från Israel som judisk stat. Det tog några år och var inte direkt smärtfritt, men det var värt besväret - jag lovar:
|
| |
|
Inlägg #243: Postat: 2011-07-05 14:16:00
|
|
Adamo |
Hade jag redan vetat dina svar så hade jag inte ställt de där frågorna eller hur?
Tråkigt att jag måste gå igenom alla dina artiklar för att ta reda på dina svar, men ska försöka någon gång när jag har tid.
För mig har du kapitulerat och vänt ryggen åt dessa som fortfarande kämpa där nere. Men jag vill inte plåga dig mera med mina resonemang, du är fri att välja och du har redan gjort ditt val
|
| |
|
Inlägg #244: Postat: 2011-07-05 14:37:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Aquerre inlägg 196. Israeler som "våldsgrisar?! Snarare är det terrorist-palestinier och omgivande arabländer som kan betecknas som hatiska, fanatiska våldsgrisar!
|
| |
|
Inlägg #245: Postat: 2011-07-05 14:47:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Dag inlägg 230 "...Att därför, som du Isaac, betrakta yttranden från USA och Israel som sanningar - och i synnerhet när de yttrar sig om sina fiender - är så naivt att jag saknar ord för det. ..."
Skulle var trevligt, att du "saknar ord" alltså.
|
| |
|
Inlägg #246: Postat: 2011-07-05 14:57:00
|
|
Lasse Wilhelmson |
Adamo #243 Ja Adamo, du får ursäkta men jag förväntar mig faktiskt att du tar dig lite tid och läser på, om du vill fortsätta diskutera med mig. Jag finner det inte särskilt befogat att på detta diskussionforum upprepa allt som redan finns i välskrivna och kortfattade artiklar här på Sourze. Det är bara att klicka på mitt namn så kommer de upp. Men du skall i alla fall få ett kortfattat svar: Israel är en entitet upprättat på det stulna landet Palestina och det bästa för alla inblandade vore att de judar som inte är beredda att leva jämlikt och i fred med palestinierna mellan Medelhavet och Jordanfloden åker hem till de länder de kom ifrån, det vill säga i huvudsak Ryssland, Eurpoa och USA.
|
| |
|
Inlägg #247: Postat: 2011-07-05 15:26:00
|
|
jan brunnegård |
Lasse W - utan skruvlockar - skriver om att frigöra sig från den judiska staten.Det är samma process som jag genomgått - utan att vara jude. Jag ställer upp för de judar som förföljts, plågats och dödats. Men den judiska staten är inte en inkarnation av dessa. Israels regering har inga planer på att frälsa världen och inget speciellt gudomligt uppdrag. Men de har rätt o skyldighet att försvara de som bor inom landet...
|
| |
|
Inlägg #248: Postat: 2011-07-05 15:48:00
|
|
CMO |
180 etc, GunnarL nu är du så där larvig som du alltid brukar bli när du inser att du har dåligt på fötterna. Vem tror du utreder misstänkta oegentligheter inom den svenska polisen, eller oegentligheter som den svenska militären kan tänkas ha begått vid sina insatser utomlands. Domstolen i Haag? Det var för övrigt inte Israel som hade utsett den sydafrikanske domaren, det var FN’s råd för mänskliga rättigheter, du vet den där trevliga och förtroendeingivande organisationen som brukar ledas av ”Israelskeptiska” länder som Libyen och Iran.... Och oavsett det, en domare som är aktiv i dagens demokratiska sydafrika och som var en känd liberal och drivande i avvecklingen av apartheid kanske inte automatiskt ska anses vara evig tacksamhetsskuld till Israel för ”stödet” till apartheidregimen om Sverige nu stödjer alla regimer de har diplomatiska förbindelser med?.
Och sedan övergår du till att jämföra med nazisterna Nurnbergrättegångarna.... vad ska man säga? Israel behandlas kanske inte som Nazityskland eftersom, i alla fall de som är vid sunda vätskor, ser en viss skillnad mellan Israel och Nazityskland Dag Nilsson, Leif Erlingson och Lasse Wilhelmsson anser förmodlien att jämförelsen är orättvis mot Nazityskland. För att internationella brottsdomstolar ska komma ifråga ska det nog förekomma starka misstankar eller konstaterade allvarliga krigsförbrytelser, det finns det inte när det gäller Israel, och vad jag vet finns det inte heller någon begäran från Haag.
FN’s Goldstone rapport krävde just att Israel och Hamas skulle utreda sina egna truppers handlande. Israel har gjort det. Hamas har naturligtvis inte gjort det.
|
| |
|
Inlägg #249: Postat: 2011-07-05 16:24:00
|
|
Adamo |
#246: Har ögnat igenom dina artiklar och tolkade din inställning som så att "judarna har inget i palestina att göra så tills vida de inte fogar sig efter dessa som slaktade sina förefäder".
Vad ska man säger Wilhelmsson? man blir inte särskilt imponerad precis, och alla dessa judar som fortfarande kämpar där nere för att upprätthålla sin självständighet från muslimskt förtryck blir absolut inte stolta över dig!
Du har inte bara fallit för grupptrycket och vänt dem ryggen, utan också aktivt genomdriver du en kampanj för att underminera deras sträva efter ett värdigt liv i sitt eget land, samt för att kunna ge sina stupade mödrar, fäder, systrar och broder upprättelse.
Om mot förmodan, den dagen då Israel krossades och du vill körda din gottgörelse skulle du få höra: Rome doesn’t pay traidors.
|
| |
|
Inlägg #250: Postat: 2011-07-05 16:28:00
|
|
Adamo |
Återigen ställer jag en fråga som aldrig fått svar på: Om nu judarna har stulit något annat folks land borde det landet haft en ledare då, eller hur? Är det någon här som vet namnet på dåvarande ledare vars land judarna har stulit?
|
| |
|
Inlägg #251: Postat: 2011-07-05 16:38:00
|
|
Adamo |
inlägg #249: "Rome doesnt pay traitors" skulle ha stått d.v.s. -> Rome betalar inte förrädare.
|
| |
|
Inlägg #252: Postat: 2011-07-05 16:53:00
|
|
Leif Erlingsson |
Hade tänkt avstå från att kommentera mentaliteten i Adamo #139 Länk: sourze.se , #250 Länk: sourze.se , särskilt som Lasse Wilhelmson redan hänvisat till sina artiklar som grundligt gör upp med denna mentalitet hans efternamn stavas för övrigt med ett s, inte två som Judisk Krönika med flera gör - ta inte efter dem. Men trots allt: Det är ett kolonialistiskt tänkesätt som bl.a. innefattar tanken att man kan äga land och att ett land som bebos av folk som inte delar detta tänkesätt "är obebott" och fritt att tas. Jag har ingen åsikt vad gäller just situationen i mellanöstern, den är jag inte inläst på i detta avseende, men själva tänkesättet är ytterst avslöjande. Själv menar jag att jorden tillhör oss alla lika mycket, och att ingen har mer rätt än någon annan till den. Att den som brukar en rimlig plätt jord dock ska få ha den ifred så länge detta sker någotsånär aktivt, säg minst var tredje år, kanske.
|
| |
|
Inlägg #253: Postat: 2011-07-05 16:55:00
|
|
Dag Nilsson |
#250 - Adamo, vad är det för folkrättsliga lagar som kräver att det måste finnas en ledare för att det skall kunna finnas ett land?
|
| |
|
Inlägg #254: Postat: 2011-07-05 17:21:00
|
|
Adamo |
Ett land som inte haft någon ledare är snarare ett område såsom Lappland eller Sahara. Nu vill du att judarna ska underkastas sig en ideologi i ett område där inte fanns någon ledare som styrde. Eftersom judarna också levde där borde dina folkrättsliga lagar också gälla judar eller
|
| |
|
Inlägg #255: Postat: 2011-07-05 17:31:00
|
|
Jan Olsson |
För att något lätta upp stämningen här,kanske det vore lämpligt att ge Israelerna Sahara? - De har ju fått öknen att blomma på andra ställe!
|
| |
|
Inlägg #256: Postat: 2011-07-05 17:35:00
|
|
Leif Erlingsson |
Nja, att ha för mycket judenhet på en plats tycks bädda för trubbel. Dags att folk flyttar hem till Europa, USA o.s.v., om de inte kan samsas med semiterna. Detta är förresten inte specifikt för judenhet, det blir trubbel oavsett vilken grupp som koncentreras för mycket inom en annan kultur - om det så är svenskar!
|
| |
|
Inlägg #257: Postat: 2011-07-05 17:39:00
|
|
Adamo |
#255: problemet är att så fort Sahara började blomma skulle några beduiner dyka upp och göra anspråk på blommorna...
|
| |
|
Inlägg #258: Postat: 2011-07-05 17:40:00
|
|
Leif Erlingsson |
Ja, di är listiga & luriga di där beduinerna, absolut inte att lita på. :
|
| |
|
Inlägg #259: Postat: 2011-07-05 17:48:00
|
|
Adamo |
Nä nä, alla beduiner alltid varit pålitliga det är ju bara judar som inte är det eller hur Erlingsson?
|
| |
|
Inlägg #260: Postat: 2011-07-05 17:51:00
|
|
Leif Erlingsson |
Kanske bättre om beduiner umgås med beduiner, och judar med judar... men inte i semiternas land.
|
| |