Inlägg #1: Postat: 2011-06-28 09:09:00 | |
Jocke S-43 |
"Har internet blivit en ventil för de som är äldre när de bråkat med frugan eller gubben därhemma, känner sig kränkta på jobbet eller haft en riktig sunkig dag?"
Säkerligen en spik på huvudet i något fall här! Fast varför? Är du orolig för det egna internetbruket och orsakerna till det? |
Inlägg #2: Postat: 2011-06-28 09:45:00 | |
Dag Nilsson |
Hej Ann - välkommen till Sourze! För jag har väl inte missat dig från tidigare år här?
Jag tycker faktisk att nätet i allmänhet och Sourze i synnerhet ganska väl speglar hur folk är mest. Det är oerhört lärorikt att ta del av allas personligheter och reaktionsmönster. Jag tror faktiskt att människor är mer ärligt djävliga här än i vanliga möten. Kanske är man även öppnare med sin godhet. "Är någon dum mot mig, då biter jag honom" säger Lilla My till Sniff som i sin tur hellre tittar bort då. Snart sextio år är jag inte klokare än Lilla My. Kanske blir jag det aldrig heller. Men jag vill i alla fall vara med sådan jag är och är dessutom fullt beredd att ta skit från dem som retar sig på mig. |
Inlägg #3: Postat: 2011-06-28 10:38:00 | |
Per W |
Dag glömde "och kasta skit" ;-
|
Inlägg #4: Postat: 2011-06-28 11:43:00 | |
Janne B |
Sett över en längre tid så speglar nog Sourze ganska väl åsikter o mentaliteter i det svenska folket inklusive en del invandrare...
|
Inlägg #5: Postat: 2011-06-28 12:14:00 | |
Nexa |
Välkommen till Sourze - sandlådan!. Vi har pajkastare här och enmeningsläsare:. Det går, för det mesta, att navigera runt dessa.
Bra tankegångar i artikeln. Och den är välskriven. Det uppskattas: Mycket kan uppnås om man är intresserad av att förstå varandra,. Då menar jag inte hålla med. Så tråkigt det hade varit om alla tyckte samma. Saknas ett intresse att förstå sina meddebattörer så är det ingen idé att försöka. Gå vidare till de som har detta intresse. |
Inlägg #6: Postat: 2011-06-28 12:24:00 | |
enmeningsläsaren |
nexa ungefär "...så råder jag dig, xy. att inte läsa mina inlägg." Och det var precis vad jag gjorde, jag läste den meningen, och stoppade där!
Det är att varas lyhörd och konsekvent. Och det är mot all logik att för andra gången anmärka på att någon i all vänlighet har gjort, vad du själv begärt! Min begäran: skriv inte mer om detta tack!? OK? |
Inlägg #7: Postat: 2011-06-28 15:46:00 | |
Nexa |
: Du gjorde det inte "i all välmening" du gjorde det för att mina inlägg enligt dig, långtradiga och snåriga.
Jag fick en aha-upplevelse när du berättade om att du inte läste mer än en mening. Det var starkt gjort av dig att erkänna. Min aha-upplevelse bestod i att det är nog en av anledningarna till bråken här. Om den ena sidan "hugger" på en mening går diskussionen lätt in i en återvändsgränd. Denna enda mening kanske bara innebär en missuppfattning av mottagaren eller i alla inte huvudsyftet i inlägget. Visserligen var du orsaken till min aha-upplevelse men du är långt ifrån den enda som gör så. Så i mitt inlägg syftade jag faktiskt inte enbart på dig utan dig och andra enmeningsläsare. Pajkastare kan du väl, i alla fall hålla med om att det förekommer här? Diskussionerna här skulle vara bra mycket trevligare om man, antingen valde att avstå från att kommentera om man inte håller med fast trevligare vore att lyssna på sin med-debattörs åsikter. Och också bidraga med sina egna. Antingen stärker man sina egna åsikter eller så ändrar man sig lite. Jag får väl också, "i all välmening", när du ber så snällt; avstå från termen som jag visserligen tycker är väldigt talande. : |
Inlägg #8: Postat: 2011-06-28 15:58:00 | |
Thomas L. Aabo |
Bra artikel om ett angeläget ämne.
|
Inlägg #9: Postat: 2011-06-28 17:32:00 | |
Leif Erlingsson |
Jag håller dock inte med om att förklaringarna är ointressanta. Tvärtom, de illustrerar de olika arketyperna i det pågående paradigmskiftet, se vidare Dr Jens Jerndal, "Paradigm Pulse - Sensing The Surge Of Change". Länk: paradigmwatch.com .
|
Inlägg #10: Postat: 2011-06-28 19:00:00 | |
sunnyb |
På nätet finns alla djur i vår Herrres hage. O man kan välja till o man kan välja bort.Det funkar utmärkt för mig i alla fall.
|
Inlägg #11: Postat: 2011-06-29 10:48:00 | |
AEVelin |
Jocke: Förstod inte riktigt vad du menade, kan du förklara?
Dag: Hah, tack du. : Nej, jag har inte varit här innan alls, eller åtminstone inte skrivit eller kommenterat något. Kanske har du rätt i att vi visar våra egentliga personligheter på nätet, det är olyckligt om människor inte känner att dom kan det i verkliga livet. Handlar det om rädslan för konsekvenser, måntro? Eller kanske ren feghet? Det är ju även olyckligt om så många inte heller vill förstå vad andras åsikter grundar sig på, men det är nog rätt vanligt det också. Nexa: Tack, finaste. Du har helt rätt. Jag börjar redan nu se vilka som man gör bäst i att ignorera. Ordmärkare, provokatörer och översittare har jag inte mycket till övers för, varken på www eller i verligheten. Diskussioner är alltid rätt meninglösa när det handlar om människor som bara tycker om att höra sin engen röst, jag får ut mer av att prata med mina egna sovrumsväggar. Thomas: Tack! : Leif: Känner inte till boken eller författaren, så det är svårt att kommentera. Men förklaringar är aldrig ointressanta, det är det bara ursäkter som är. Sunny: Det kan man! |
Inlägg #12: Postat: 2011-06-29 10:49:00 | |
AEVelin |
Och för övrigt, när det gäller mobbare på nätet, eller snarare sourze, så är redaktionen intresserade av att veta om detta för att kunna ta bort inlgg, etc. Så istället för att låta sig dras ned till den låga nivån så kan man ju slänga iväg ett mail till dom som kan bidra till mer intressanta och givande diskussioner.
|
Inlägg #13: Postat: 2011-06-29 12:51:00 | |
Per W |
#12 Du menar t ex påhopp som detta från Dag N?:
"Per W kör som vanliga sin vidriga stil med slag under bältet. Hans förakt för svaghet lägger honom på samma nivå som den stendöve i berättelsen - Goddag! Yxskaft! Per W gör som han blir tillsagd. Allt han kräver är en führer som utstrålar det mod han själv saknar". I så fall håller jag med. |
Inlägg #14: Postat: 2011-06-29 13:15:00 | |
Babol54 |
#13 Per W: Då ska väl de gånger du själv gjort påhopp på bl.a. Dag Nilsson räknas in där?? Du med flera har tillhört ett mobbing-gäng här länge, som jag minns det.Du har fått igen men du har själv bidragit verkligen till den låga nivån i diskussionerna. Dag Nilsson har i alla fall medgett att han ger igen när han blir påhoppad.Nu låter du hur oskyldig som helst.
|
Inlägg #15: Postat: 2011-06-29 13:35:00 | |
Jocke S-43 |
11 AEVelin Jag menar att du slog huvudet på spiken, det är uppenbarligen en och annan som är sur efter jobbet och söker något att reta sig på för att avreagera. T.ex. genom sourze. Jag är rätt säker på att detta förekommer. Och även "sur efter bråk med gnatig kärring" eller hur du uttryckte dig.
För min del skriver jag här för att förändra världen, försöka. Mina käpphästar är svensk könspolitik, internationell miljö och global rättvisa. Med mina egna artiklar på sourze. Huvudet på spiken är alltså inte aktuellt i mitt fall. |
Inlägg #16: Postat: 2011-06-29 13:51:00 | |
Dag Nilsson |
#13 - Aj aj aj - så ont i de små tosingarna hos Prinsessan Per W på Ärten!
Han förtog sig alldeles genom att leta i en annan tråd efter smärtande påhopp av den Stora Stygga Vargen. Om ömhudade pelleponken hade orkat med ännu ett citat från tre inlägg innan det han ger i #13, då hade han stött på följande, som han själv skrivit - "#25 #38: Dag är väl förhoppningsvis så konsekvent att han också avstår från varje form av försörjningsstöd bidrag, a-kassa, sjukpenning mm från den förhatliga "befälhavaren". Annars kan man inte ta honom på allvar nu heller. Men nu - lilla Plutten Kränkt - kan du ju passa på att förklara varför jag måste avstå från min rätt till sjukersättning för att kunna tas på allvar av dig och andra förstapristagare i lydnadsprovet, när jag kritiserar den rådande samhällsordningen. Så här sa Bosse Högberg en gång - "Om någon slår mig på den ena kinden, så slår jag ner honom direkt!" Vi har lite lika temperament Herr Högberg och jag. Och Lilla My! |
Inlägg #17: Postat: 2011-06-29 14:15:00 | |
Per W |
#14 Oj, var fick du luft ifrån?
|
Inlägg #18: Postat: 2011-06-29 14:27:00 | |
Per W |
#13 Jag har inte kallat Herr Nilsson för fascist eller något annat tillmäle som t ex GunnarL och andra har kallats, men har fått stå ut med tillmälen från DN som jag citerade ovan.
Eftersom du tar avstånd från samhället i stort så väntade jag mig att du avstod från försörjningsstöd från samma samhälle, där välfärden tydligen ändå är nedmonterad. det vore konsekvent. Du är väl annars ett praktexempel på riskfri lydnadsexercis. |
Inlägg #19: Postat: 2011-06-29 14:56:00 | |
Babol54 |
#17 Jag antar att jag andas samma luft som du!! Jag har min uppfattning, du har din men jag har lika mycket rätt som du att uttrycka den utan att "sättas på plats". Vilket jag tycker är din specialitet. Det kallar jag förtryckarmentalitet.Det tycker jag hindrar människor att uttrycka sin ärliga mening. Det tycker jag är föraktfullt och nedlåtande.
|
Inlägg #20: Postat: 2011-06-29 14:59:00 | |
Dag Nilsson |
#18 - Per W, jag minns inte att jag kallat GunnarL för fascist. Kan du visa mig var?
GunnarL skrev detta om mig "...Dag Nilsson måste placeras allra längst ner i högen av missanpassade individer." Jag svarade honom - "Denne anonym är den vidrigaste själ jag tid efter annan konfronteras med här på Sourze. Hans uppenbart fascistoida natur skapar i mig en motvilja vars rätta namn är ren avsky." Är det detta, Per W, detsamma som att benämna någon fascist? Vad anser du om GunnarL:s nog så snärtiga råsop mot mig? Jag råder dig i all välmening Per W, att om du är känslig för stickord så uppträd på ett respektfullt sätt själv. Jag tror inte du någonstans på Sourze kan upptäcka att jag djävlats med någon som inte först har tryckt till mig. Och om så ändå vore vill jag lova att det inte skall upprepas. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.