| Inlägg #1: Postat: 2011-06-18 14:07:00 | |
|
Nexa |
Eftersom jag ändå gör ett kort gästspel här på Sourze kan jag passa på att tacka för en riktigt bra artikel. Att ta sagoformen till hjälp för en poäng är riktigt bra. Man känner riktigt hur det skulle kännas att leva i den förvirrade värld de skulle kunna innebära. Vi vet ju inte om det var så det hände, men uttalandet "Hon sa inte nej" fick i alla fall mig att studsa. Det krävs bra mycket mera än en brist på ordet nej för att godkänna ett övergrepp. Det blir inte mer ok att kräva sex av någon bara för att personen i fråga fyllt 70.
Tack igen för en bra artikel. |
| Inlägg #2: Postat: 2011-06-18 23:10:00 | |
|
susanna s |
Det här tycker jag är en riktig solskenshistoria om man bortstår från att de inblandade fått figurera i en utredning och att personalen brutit tystnadsplikten och meddelat deras anhöriga Länk: bt.se
|
| Inlägg #3: Postat: 2011-06-19 13:44:00 | |
|
Nexa |
susanna s: Har du mer info i frågan än den artikel du länkar till? Är det en solskenshistoria är det fantastiskt, men stämmer uttalandet: "Hon sa inte nej", så finns det verkligen anledning att undra. Berättelserna går verkligen isär och då syftar jag inte på tv-program gjorda i enbart ett syfte.
Vet heller inte hur man kan undvika utredningar där minst en de inblandade har en sjukdom som kan påverka omdömet. Det är inte personalens sak att göra bedömningen utan då är det nog bra att låta någon utomstående göra det. Kan berätta om min mormors syster som led av alzheimers. Hon kände inte igen sin egen man utan frågade sin dotter om vem som var där och städade. Hon undrade också ifall hon skulle skicka iväg honom. Hon såg sina två döda systrar i bilen där hon satt och frågade om inte de skulle med in i huset. Hon kallade sitt barnbarn, som var en nästan tvåmeters man för: Lilla lilla och la sen till sin dotters namn. Hon rymde ut för att hitta sin döda mamma, i en stad som de inte bodde i när mamman levde. Hon fick skickas hem i polisbil. Om nu min mormors syster hade börjat ha ett förhållande med en man som kvinnan på det där hemmet skulle åtminstone jag vara övertygad om att hon inte hade förmågan att göra en riktig bedömning. Hon var också på den mentala nivån att hon inte var intresserad av sex. Hon trodde själv att hon var barn. Det gjorde hon ända fram till sin död. Jag tycker det var helt rätt att anmäla. En utomstående kan ofta se andra saker än de som ser de inblandade varje dag. Däremot tror jag inte att mannen kunde hållas ansvarig. Han var också bosatt på ett hem av den typen och har troligtvis liknande problem som kvinnan. |
| Inlägg #4: Postat: 2011-06-19 19:03:00 | |
|
Lennart Asp |
Tack så mycket Nexa för en positiv feedback på min ”saga”! Om fler på Sourze gjorde som du, istället för att förolämpa personer som inte delar deras åsikter, så skulle humöret och debattnivån på Sourze höjas avsevärt…
Sorgligt med din mormors systers Alzheimer! En annan sorglig sak är att det tycks finns en del debattörer på Sourze som vill förbjuda personal och/eller anhöriga att larma om dementas problem. Personalens tystnad inför anhöriga försvaras med den heliga "tystnadsplikten". Men de kanske inte känner till att demens också kallas för en "anhörigsjukdom"...Eller att det finns en "Lex Sara"... |
| Inlägg #5: Postat: 2011-06-19 20:45:00 | |
|
Nexa |
Det var för jag hoppades det skulle hända som jag började läsa och skriva på Sourze. Efter ett tag blev jag besviken och övervägde att helt lämna denna sajt. När jag nu kom tillbaka så ransonerar jag vad jag läser och skriver. Så mår både jag och mina meddebattörer bättre:.
Sagoformen är förresten ofta att föredra än pseudovetenskapliga artiklar. Och du behärskar denna form riktigt bra: |
| Inlägg #6: Postat: 2011-06-20 14:23:00 | |
|
AEVelin |
Tack för artikeln, Lennart. Jag tycker den var riktigt bra skriven. Jag har själv jobbat på demensboende och det du skriver om är precis vad sjukdomen handlar om. Som personal bör man därför ta hand om de demenssjuka på samma sätt som man ser efter barn.
Men jag har också jobbat som personlig assistent. Då ska man inte ta "ansvar" för patienten på samma sätt, som du vet. Utan istället göra som den själv vill. Det är en fin tanke och jag tycker det är rätt hjälp för många brukare. Fast när det handlar om att exempelvis hjälpa en person att dricka öl, trots att själva anledningen till behovet av assistans beror på alkoholskador, så är det att ta det för långt. Jag vet inte varför människor väljer att följa regler så blint, speciellt inom vården. Känner man att något är fel så tycker jag att man ska ingripa, oavsett vad lagar och regler säger. Det gäller allt. Det är det som kallas för civilkurage och det tycker jag att många svenskar behöver lära sig. Så dom som menar att personalen inte skulle ha ingripit när dom såg en potentiell våldtäkt, tycker jag verkar mer som regelkåta besserwissers än medmänskliga individer, som dom försöker föreställa sig själva att vara. För mig är det ungefär samma sak argumentet om våldtagna tonårsflickor "Vadå, hon ville ju? Hon hade ju en kort kjol på sig!" |
| Inlägg #7: Postat: 2011-06-23 15:11:00 | |
|
Lennart Asp |
susanna s, jag vet inte varför du i det här fallet på ett demensboende i Borås helt litar på personalens omdöme, men inte alls litar på personalens omdöme i Uppdrag Gransknings fall?
Kan det vara så att du projicerar dina” ”friska” tankar, känslor, upplevelser och behov på människor som befinner sig i mycket svåra och smärtfyllda sjukdomstillstånd”? Citatet är taget från Linnea Axelssons utmärkta atikel här på Sourze, "Alzheimersjuka kan inte ta ansvar för ett sexliv". |
| Inlägg #8: Postat: 2011-06-23 15:33:00 | |
|
Lennart Asp |
:, :,Dubbeltack till Nexa,#5 och AEVelin! AEVelin, jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Som du säger är det naturligtvis skillnad att jobba på demensboende och att jobba som personlig assistent. Att koncentrera sig på en person betyder ju att man kan ge en mer personligt anpassad vård än på tex demensboende, men det syns inte i lönebeskedet...
Ditt påpekande om civilkurage är mycket viktigt och besvarar Susanna S:s svammel om att personalen på demensboendet i Borås skulle ha "brutit tystnadslöftet och meddelat deras anhöriga". |
| Inlägg #9: Postat: 2011-08-26 18:27:00 | |
|
Lillaellie |
Tänk om vi kunde värna om varje individ istället för att bara göra en "grupp" av personer med samma problem... Jag kände så mycket när jag läste din artikel. Den är helt fantastisk. Vad som är sant eller inte uttalar jag mig inte om för jag har tyvärr inte sett Uppdrag gransknings avsnitt. Men jag tog den till hjärtat och förstår att det är som du skriver. Många demenssjuka och personer med långt gången Alzeimer har ju till exempel blöja för att de inte kan ta hand om sig själv. Hårda ord, men jag menar inget illa... ingen skulle plocka av ett barn en blöja för att få sin vilja igenom. Varför är det legitimt bland de äldre? Och solskenshistoria in my ass, på länken. Ett tafatt försök att rädda sitt anseende anser jag.
Tack för en fin artikel. |
| Inlägg #10: Postat: 2011-08-28 09:54:00 | |
|
Lennart Asp |
#9: "Ingen skulle plocka av ett barn en blöja för att få sin vilja igenom" säger egentligen allt vad det handlar om! Tack själv, Lillaelle, inte minst för den fyndiga formuleringen! Det är alltid kul med uppskattning. Min "saga" hänvisar till en artikel här på Sourze. Det var egentligen där hela debatten om demens flammade upp. En kvinna skrev utifrån ett inslag från Uppdrag Granskning en artikel som gick ut på personalen inte ska hindra gamla människor att ha sex med varandra. Genast häktade en man på och höll med henne. Jag reagerade förstås instinktivt eftersom jag själv tar hand om en 101 årig dement kvinna sedan flera år. Med denna erfarenhet som grund hävdade jag att demens och normalt åldrande inte är riktigt samma sak. Och så fortsatte den debatten i över 200 inlägg tror jag. I de sista inläggen kom de andra debattörerna dock slutligen inbördes överens om att demens och åldrande inte är samma sak, låtsande som om jag inte sagt samma sak i mitt första inlägg. Suck! Under tiden skrev jag den här sagan som ett slags svar. Om du är intresserad av Uppdrag Gransknings program Lillaelle, tror jag att du fortfarande kan gå in och titta på SVTs arkiv på nätet. Jag kan, tyvärr, rekommendera programmet! :
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.