Valt inlägg:
susanna s: Har du mer info i frågan än den artikel du länkar till? Är det en solskenshistoria är det fantastiskt, men stämmer uttalandet: "Hon sa inte nej", så finns det verkligen anledning att undra. Berättelserna går verkligen isär och då syftar jag inte på tv-program gjorda i enbart ett syfte.
Vet heller inte hur man kan undvika utredningar där minst en de inblandade har en sjukdom som kan påverka omdömet. Det är inte personalens sak att göra bedömningen utan då är det nog bra att låta någon utomstående göra det.
Kan berätta om min mormors syster som led av alzheimers. Hon kände inte igen sin egen man utan frågade sin dotter om vem som var där och städade. Hon undrade också ifall hon skulle skicka iväg honom. Hon såg sina två döda systrar i bilen där hon satt och frågade om inte de skulle med in i huset. Hon kallade sitt barnbarn, som var en nästan tvåmeters man för: Lilla lilla och la sen till sin dotters namn. Hon rymde ut för att hitta sin döda mamma, i en stad som de inte bodde i när mamman levde. Hon fick skickas hem i polisbil. Om nu min mormors syster hade börjat ha ett förhållande med en man som kvinnan på det där hemmet skulle åtminstone jag vara övertygad om att hon inte hade förmågan att göra en riktig bedömning. Hon var också på den mentala nivån att hon inte var intresserad av sex. Hon trodde själv att hon var barn. Det gjorde hon ända fram till sin död.
Jag tycker det var helt rätt att anmäla. En utomstående kan ofta se andra saker än de som ser de inblandade varje dag. Däremot tror jag inte att mannen kunde hållas ansvarig. Han var också bosatt på ett hem av den typen och har troligtvis liknande problem som kvinnan.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?