Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Tack för artikeln, Lennart. Jag tycker den var riktigt bra skriven. Jag har själv jobbat på demensboende och det du skriver om är precis vad sjukdomen handlar om. Som personal bör man därför ta hand om de demenssjuka på samma sätt som man ser efter barn. Men jag har också jobbat som personlig assistent. Då ska man inte ta "ansvar" för patienten på samma sätt, som du vet. Utan istället göra som den själv vill. Det är en fin tanke och jag tycker det är rätt hjälp för många brukare. Fast när det handlar om att exempelvis hjälpa en person att dricka öl, trots att själva anledningen till behovet av assistans beror på alkoholskador, så är det att ta det för långt. Jag vet inte varför människor väljer att följa regler så blint, speciellt inom vården. Känner man att något är fel så tycker jag att man ska ingripa, oavsett vad lagar och regler säger. Det gäller allt. Det är det som kallas för civilkurage och det tycker jag att många svenskar behöver lära sig. Så dom som menar att personalen inte skulle ha ingripit när dom såg en potentiell våldtäkt, tycker jag verkar mer som regelkåta besserwissers än medmänskliga individer, som dom försöker föreställa sig själva att vara. För mig är det ungefär samma sak argumentet om våldtagna tonårsflickor "Vadå, hon ville ju? Hon hade ju en kort kjol på sig!"

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?