1 av Sveriges befolkning skor sig på oss andra

Den här tråden diskuterar artikeln 1 av Sveriges befolkning skor sig på oss andra.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2011-05-05 00:38:00
Aguirre
Har du en hallick/ekonomisk press/emotionella störningar/missbruk/ bakom dig som väntar, så kanske man inte svarar så uppriktigt CMO ? Varför ljuger du ibland ? Allt har en förklaring som inte alltid framgår av Readers Digest :-
Inlägg #42: Postat: 2011-05-05 01:02:00
Leif Erlingsson
"Men som en schaman korthugget uttryckte det. -Stort Huvud-Stor Huvudvärk :- ...allt har en baksida. Keep it up." -- Aguirre #39 Länk: sourze.se . DEN var träffsäker. Det är riktigt, allt har ett pris. Frågan är hur man pusslar ihop ett fungerande samhälle. Just nu är alla bitarna i luften.
Inlägg #43: Postat: 2011-05-05 02:33:00
CMO
#41 Förmodligen är det de sexarbetare som inte har en hallick/ekonomisk press/emotionella störningar/missbruk/ bakom sig som dominerar bland de inbillat lyckliga.
Inlägg #44: Postat: 2011-05-05 02:50:00
Aguirre
Tja..vad skall man säga...jag får väl nästan böja mig för din expertis på horor.
Inlägg #45: Postat: 2011-05-05 02:59:00
CMO
#44 Har aldrig hävdat någon sådan expertis. Tvärtom, är det du som gjort diverse detaljerade beskrivningar av deras arbets- och känsloiv. Om dina kunskaper kommer från "Readers Digest" eller fältstudier vill jag dock inte spekulera i.
Inlägg #46: Postat: 2011-05-05 03:08:00
Aguirre
Hade det varit från fältstudier hade ju du och jag haft liknande åsikter och varit gamla bekanta CMO. Men om dina damer säger att du är bra..och dom har det bra med dig så är dom väl lyckliga då.Fast jag har hört att de inte kysser kunden ? stämmer det ?
Inlägg #47: Postat: 2011-05-05 03:16:00
CMO
#46 Nej knappast, det är ju ofta just de som har högst moralisk svansföring och som känner störst behov att offentligt ta avstånd från synden som frekventar sådana etablissemang. Själv har jag aldrig prövat, men det beror inte på några moralsika principer, jag är bara för snål.
Inlägg #48: Postat: 2011-05-05 03:26:00
CMO
Här är en sån där inbillat lycklig: Länk: arbetaren.se
Inlägg #49: Postat: 2011-05-05 03:45:00
Aguirre
Du är en fin man CMO..vill ha prostitution för att vi andra skall få köpa...:-..du är så befriad från egenintresse att man baxnar :-
Nu går jag och lägger mig hos frugan...hon är inte lycklig med mig årets alla dagar men för det mesta i alla fall och henne har jag för att jag älskar henne..inte för att jag är snål.
Inlägg #50: Postat: 2011-05-05 07:43:00
Bizon
Aguirre - ja begreppet "maximal frihet" är gångbart, men begreppet "ekologiskt anpassad frihet" är nödvändigt ur global överlevnadssynpunkt. --- Beträffande behovet av justeringar av marknadsekonomins övermaga frihetssträvanden och protester vid vart försök till begränsning av dess destruktivitet så ansluter jag mej både till Undvalls slutsats och din då båda är nödvändiga steg mot en bättre anpassning till vilken produktions och konsumtionsnivå ribban ska läggas - det är sant att marknaden kommer att begränsa sej själv om ingen annan gör det, men den begränsningen görs inte under klokhetens flagga - men genom konsumtionshysteriska dödsryckningar vilket väl får betraktas som minimal frihet - kanske bara en detalj men en ganska besvärande sådan ;-/ och var är verkstan?
Inlägg #51: Postat: 2011-05-05 08:26:00
Bizon
Aguirre - Du funderar hur jag tänkte i fråga "om man ska upplysa en människa om att hon är olycklig om människan i fråga inte är medveten om att hon är det?" OK - Jag tänker mej att det finns etablerade makter i dag som sätter agendan för vilken levnadsnivå den moderna människan ska ha för att "må bra" vara lycklig - den nivån är inte detaljerat bestämd, men den utvecklade världens konsumtionsnivå och levnadsförhållanden står i viss mån som mall för resten av världen då "vi" betraktar den - alltså "vi" utgår från att den västerländska modellen är den som leder till lycka, välbefinnande och en eftersträvansvärd livskvalitet. Detta gör att vi i praktiken via bistång och diverse hjälpprogram kränger på andra människor vår föreställning om att dessa är olyckliga då dom ju inte besitter alla de atribut som "vi" förknippar med att kunna vara lycklig. Detta sker i stort mot den så kallade tredje världen och är även en föreställning som massivt riktas mot de lägre klasserna i det svenska samhället - miljonprogrammets innevånare indoktrineras till att tro att deras liv är skit och agerar därefter - benägenheten att lyfta fram de goda exemplen på hur människor även utan de materiella tillgångar som "vi" antar vara förutsättningen för lycka är liten för att inte säga obefintlig. Huruvida tanken var vit eller röd, ja röd i den meningen att jag kan känna en viss ilska över flockmentalitetens ovilja mot det annorlunda, och benägenhet att se sej själv som norm och det enda rätta. Men "vitt" då ett mer vidsynt accepterande av det annorlunda i det närmaste är som vita fläckar på kartan där den rådande västerländska lyckoideologin prompt ska dra in vägar att föra in marknadsekonomiskt lönsam normerad lycka. - Ja då förstår du hur jag tänkte - upplevd lycka är alltså subjektiv och beroende på betraktarens perspektiv. Ser att du är i närheten av fenomenet i ditt resonemang - men jag menar att upplevelsen av lycka har så många olika förutsättningar beroende på kultur och inte minst geografiska förutsättningar - erfarenheten har även visat att västerländsk lyckospridning oftast fått en helt motsatt effekt.
Inlägg #52: Postat: 2011-05-05 19:15:00
GunnarL
51/ Ett oerhört tillkrånglat svar på en likaledes tillkrånglad fråga! Att fråga sig "om man skall upplysa en människa om att hon är olycklig om hon inte är medveten om att hon är det" är synonymt med att fråga: "Skall jag upplysa en människa om att hon har ont i huvudet fastän hon inte är medveten om att hon har det". Hur fan tänker man?
Inlägg #53: Postat: 2011-05-05 21:09:00
Aguirre
Bizon...att pracka på nån en lyckoillusion typ materialism,heroinism, eller beroenden och prestationsångestar av den typen, är att betrakta som bedrägligt...men det är ju en lite annan ställd fråga.
Inlägg #54: Postat: 2011-05-05 21:53:00
Bizon
GunnarL - hur du tänker vet jag inte, men är det något i #51 som är oklart och du är intresserad så tala bara om vad det är du inte förstår så ska jag göra vad jag kan för att hjälpa till, men redan nu kan jag tala om att mitt exempel om lyckan inte är synonymt med att inte veta om man har ont i huvudet medan någon med större insikt påpekar att så borde vara fallet. Att bli upplyst om att andra utgår från att man är olycklig då man själv inte uppfattat situationen så har med normalitetsförväntan att göra. Ex. Du är indoktrinerad till att tro att bara din livssituation uppfyller vissa kriterier som anses vara lyckoframkallande så blir du lycklig - en människa som inte ådragit sej motsvarande indoktrinering behöver inte samma attribut som du för att kunna uppleva lycka - dessutom finns det mycket som tyder på att lyckobehovet är konstruerat och alltså inte nödvändigt för ett tillfredsställande liv. /forts.
Inlägg #55: Postat: 2011-05-05 21:56:00
Bizon
forts/ Den där 1en medborgare som skor sej på andra har möjligen inte samma grundindoktrinering som resten av befolkningen och besväras inte av att andra står för deras uppehälle/rikedom. Den gamla arbetardevisen - "du ska göra rätt för dej", var ett moraliskt understatement. Det har i dag bytts ut mot rädslan för att bli marginaliserad, utkonkurrerad, misslyckad, frånåkt och förlora status och människovärde - för att undvika detta och lite till sliter folk häcken av sej, säljer sin själ och intecknar sitt liv intill totalt ränteslaveri utan att därför bli lyckliga, men visst var det någon sorts lycka som hägrade någonstans bakom alla eftergifter - innan vi lurades in i statuskarusellen var vi möjligen lyckliga eller tillfreds utan att göra så stor sak av det - men sedan vi bibringats föreställningen om en förestående lycka om bara vissa omständigheter förverkligades blev vi allt mer ofria varvid möjligheten att vara tillfreds tenderar att snabbt gå förlorad liksom den eventuella möjligheten att få uppleva lycka.
Inlägg #56: Postat: 2011-05-05 21:58:00
Bizon
fort/ - Om nu lyckan bara är en konstruerad abstrakt föreställning som vi fåtts att tro kan ge livet ett värde som vi också fåtts att tro att vi kan åstadkomma om vi axlar våra ok och uppfyller normkraven var och en till sin horisont och den utlovade lyckan inte infinner sej så är det inte så konstigt om vi i stället blir olyckliga, aggressiva, och bittra,,, vilka ju är några av de kvaliteter vi finner hos samtidsmänniskan.
Inlägg #57: Postat: 2011-05-05 23:06:00
CMO
#49 Jag anser att det ligger i mitt egenintresse att fösvara allas frihet, även de som inte är så "heteronormativt" rekorderliga som du och jag.
Inlägg #58: Postat: 2011-05-05 23:38:00
Aguirre
Ja..CMO...du envisas med att upprepa att du är sexuellt ok....ungefär som den där pojken i skolan som direkt skriker, -Det var inte jag ! När nån frågar vem som kastade snöbollen. :-
Inlägg #59: Postat: 2011-05-06 00:50:00
Bizon
Aguirre - Ja - bedrägeri är det, ett bedrägeri som äter liv, bestjäl oss på vår tid och kapacitet. - Och ja,,, frågan var lite ofullständigt formulerad det kan jag hålla med om, men jag hoppades att syftet skulle klarna om någon kände sej tillräckligt provocerad för att peta lite i den.
Inlägg #60: Postat: 2011-05-06 01:57:00
Aguirre
Samtidigt så kan lyckans omständigheter inte definieras värdsligt...i t.ex en levnadsstandard eller en föreställning om något...Wittgenstein som jag gärna återkommer till beskrev det i nästan österländsk ton..."Bara en man som lever nu, utan kontakt med sina minnen eller sina förväntningar på framtiden kan erfara lycka, minnena och förväntningarna skulle bara påminna om döden som skall komma." fritt ur minnet Lyckan är frånvaron av döden,i tanken, och där inte döden är, där är livet...detta förutsätter en basal dödsfruktan,eller en livsvilja åtminstone...Vi löser inte lyckans problem snabbt Bizon...Vi skall vara glada att vi kan urskilja lyckan när vi erfar den tror jag...språket felar oss när vi skall beskriva den.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...