1 av Sveriges befolkning skor sig på oss andra

Den här tråden diskuterar artikeln 1 av Sveriges befolkning skor sig på oss andra.
Showing page 4 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #61: Postat: 2011-05-06 07:04:00
Bizon
Ja,,, och ska man ta Wittgensteins syn på lyckan för sann så förklarar det varför det finns så få lyckliga vuxna människor och det oavsett i vilket väderstreck dom lever. --- Kanske inte heller lyckan är ett problem i sej, men frånvaron av den om människan upplever den som saknad. --- Och visst kan vi vara glada då det finns själ därtill vilket det ju gör lite nu och då :- --- Förresten,,, anser du att frånvaro av "liv" är liktydigt med död? "där inte döden är, där är livet"/ Kan man inte se det som där intet är dör finns det en möjlighet för ett kommande vara - fast egentligen om vi redan har berört intet med vår tanke så är intet inte längre utan liv. - - , alltså finns inte intet i och med det tänkande livet som vi ju ändå måste betrakta som befintligt hur illa tänkt det än är :-
Inlägg #62: Postat: 2011-05-06 13:48:00
Aguirre
Den gamle stoikern slaven Epiktetos...som bara yttrade sig om väsentligheter...sa tillfrågad om han var rädd för döden - Där döden är,är icke jag,och där jag är, är icke döden, så varför skulle jag vara rädd ?
Det kommer man långt på tycker jag.
Inlägg #63: Postat: 2011-05-06 14:17:00
Aguirre
För att öka förvirringen kan jag citera Maharshi..nån gurutyp..."Frågor handlar alltid om saker du inte vet.Och de kommer att vara ändlösa.Ända tills du får veta vem frågaren är."....sug på den Bizo
Inlägg #64: Postat: 2011-05-06 21:31:00
Bizon
Ja Aguirre jag sög en stund och kom fran till att det i Maharshitappningen gäller det att lära känna sej själv om man vill bli av med frågorna.
Inlägg #65: Postat: 2011-05-06 23:29:00
Aguirre
Ja..Bizon..ibland kommer jag på mig själv med att formulera intellektuella utmaningar för mig själv...när den utmaning jag egentligen borde ta tag i ligger närmare min existens...men det är som nån sa...det är enklare att ha en bra relation till sin bil än till sina nära och sig själv...lite grann är det så med existetsiella utmaningar...Den Stora Frågan ! som man är upptagen med och som är så viktig...kan vara en väg man valt...bort från något....man kan skaffa sig frågor..och frågor kan komma till en...Fast nu har jag tagit ett par pilsner och hundarna har kommit in och lagt sig...frugan jobbar....jag läser några roliga saker på nätet..och jag lever i ett gott nu.. :-
Inlägg #66: Postat: 2011-05-07 09:05:00
Bizon
Aguirre - fast det nog var i går kväll du tog till dej livets goda så glädjer jag mej med dej i dag och hoppas inte dessa sakernas tillstånd avvikit alltför mycket - allt går ju förvisso i vågor - men även det inger ju också hopp...
Showing page 4 of 4: 1  2  3  4
Laddar...