Valt inlägg:
Aguirre - Du funderar hur jag tänkte i fråga "om man ska upplysa en människa om att hon är olycklig om människan i fråga inte är medveten om att hon är det?" OK - Jag tänker mej att det finns etablerade makter i dag som sätter agendan för vilken levnadsnivå den moderna människan ska ha för att "må bra" vara lycklig - den nivån är inte detaljerat bestämd, men den utvecklade världens konsumtionsnivå och levnadsförhållanden står i viss mån som mall för resten av världen då "vi" betraktar den - alltså "vi" utgår från att den västerländska modellen är den som leder till lycka, välbefinnande och en eftersträvansvärd livskvalitet. Detta gör att vi i praktiken via bistång och diverse hjälpprogram kränger på andra människor vår föreställning om att dessa är olyckliga då dom ju inte besitter alla de atribut som "vi" förknippar med att kunna vara lycklig. Detta sker i stort mot den så kallade tredje världen och är även en föreställning som massivt riktas mot de lägre klasserna i det svenska samhället - miljonprogrammets innevånare indoktrineras till att tro att deras liv är skit och agerar därefter - benägenheten att lyfta fram de goda exemplen på hur människor även utan de materiella tillgångar som "vi" antar vara förutsättningen för lycka är liten för att inte säga obefintlig. Huruvida tanken var vit eller röd, ja röd i den meningen att jag kan känna en viss ilska över flockmentalitetens ovilja mot det annorlunda, och benägenhet att se sej själv som norm och det enda rätta. Men "vitt" då ett mer vidsynt accepterande av det annorlunda i det närmaste är som vita fläckar på kartan där den rådande västerländska lyckoideologin prompt ska dra in vägar att föra in marknadsekonomiskt lönsam normerad lycka. - Ja då förstår du hur jag tänkte - upplevd lycka är alltså subjektiv och beroende på betraktarens perspektiv. Ser att du är i närheten av fenomenet i ditt resonemang - men jag menar att upplevelsen av lycka har så många olika förutsättningar beroende på kultur och inte minst geografiska förutsättningar - erfarenheten har även visat att västerländsk lyckospridning oftast fått en helt motsatt effekt.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?