Frihet eller kärlek?

Den här tråden diskuterar artikeln Frihet eller kärlek?.
Inlägg #1: Postat: 2011-04-10 16:51:00
Jan Olsson
Johannes 3;16 - Kärlek OCH Död!
Inlägg #2: Postat: 2011-04-10 17:54:00
Dag Nilsson
Den enda frihet jag känner till är friheten till självförverkligande. --- För många människor kan det säkerligen vara yttre saker som t.ex. materiell fattigdom som hindrar den friheten. För mig, som är svårt traumatiserad genom hela min uppväxt på grund av en fostermamma som var det kvinnliga svaret på Dr Jekyll och Mr Hyde, och en pappa som kunde ge en del värme men som var rädd för mamma och mestadels frånvarande på jobb, har det blivit full uppenbart att frihet måste komma inifrån. --- Jag har haft god framgång i allt yttre jag företagit. Men den namnlösa skräcken - i synnerhet skräck för att bli övergiven - från barndomen hindrar mig från att dra i gång nya projekt att brinna för. Jag törs knappast åka hemifrån eftersom jag då är övertygad om att jag inte är välkommen tillbaka --- Min övertygelse är att det inte finns ett val mellan kärlek eller frihet. Snarare då att det ena inte kan tänkas utan det andra. --- Einar skriver: "den "bästa partnern" är den som får en att trivas bäst med att vara den personen man redan är!" --- Detta håller jag helt med om. Och om föräldrarna förmått vara denna bästa partner så har man även utvecklats till en fri människa, fri att vara sig själv.
Inlägg #3: Postat: 2011-04-11 02:21:00
Einar Wåhlberg
Dag Nilsson. Det är beundransvärt att du verkar ha "hittat dig själv", trots din påfrestande uppväxt. Du skriver: "Den enda frihet jag känner till är friheten till självförverkligande." Jag förstår vad du menar med att "frihet måste komma inifrån" och att man påverkas mer av omgivningen än man tror i de val man gör i livet. Jag skrev också i artikeln att för att bli helt fri så måste man sluta vara rädd man måste bli FRI FRÅN DET. Det är många saker man kan vara rädd för som människa. Man kan t ex vara rädd för att hamna utanför någon form av gemenskap och därför inte våga vara den man "egentligen är" eller vill vara. Eller så kan det handla om brist på självförtroende, när vi t ex hellre lyssnar på vad någon "expert" tycker vi borde göra istället för att våga lita på vår egen förmåga att avgöra saken. Min poäng är dock att man är ju fortfarande inte "fri från sig själv" när man håller på med sitt "självförverkligande". Och vad det nu än är som man "förverkligar sig själv" genom så blir man ju beroende av det, eller hur precis som kärlek? "Kunskap är makt" - sägs det ju och det håller jag helt med om! Så om man t ex tror att man "förverkligar sig själv" genom att lära sig mer eller utvecklas, så handlar det nog mycket om att få mer makt över sig själv ju mer man vet, dessto mer genomtänkta val kan man göra eller sin omgivning ju mer man vet, dessto lättare är det att påverka omgivningen, vilket i grunden handlar om ett behov av att vilja BLI något annat än det man ÄR just nu! Att vara i en blivande process kan man i och för sig älska, men då är man ju inte fri om man har behov av det!

Jag vet ingen människa som gör någonting utan att den på ett subjektivt sätt får ut någonting av det medvetet eller omedvetet. Med andra ord så kan man säga att våra val oftast inte är "helt fria", utan grundar sig på mer eller mindre djupa behov vi känner oss ha. Behoven handlar i grunden om att slippa vara rädda och få känna någon form av kärlek. Men det är klart att det må vara så att vi faktiskt har möjlighet att välja "helt fritt" vad vi ska göra, men det spelar liksom egentligen ingen roll när vi ändå har dessa behov som "måste" tillfredställas. Och om vi saknar dessa behov så skulle själva "intentionen" bakom all form handling försvinna och därför skulle all form av handling bli "meningslös". Detta inkluderar då även behovet av att "bara vara oss själva" som vi då också saknar. Varför ska vi då vara eller göra något, när behovet saknas?

Frihet handlar ju om att vara FRI FRÅN NÅGONTING - att vara OBEROENDE av det. Att man inte har något som helst "behov" av det. Kort sagt så kan naturligtvis frihet användas till vad som helst, men det finns ju ingen mening med den när du saknar behov! Du är helt enkelt FRI FRÅN ALLT!
Inlägg #4: Postat: 2011-04-11 03:31:00
Aguirre
Einar..frihet från mat,vatten och kärlek är inga friheter vi kan välja utan ödesdigra konsekvenser för oss...och jag tror inte någon ifrågasätter det...däremot finns det många som förvägras friheten till rent vatten,friheten till tillräckligt med mat och t.o.m. förvägras kärlek...det är friheten TILL saker som är viktig i dessa fall...I andra fall är det friheter FRÅN saker..som våld,förtryck m.m. det är skillnad på MAXIMAL och TOTAL frihet såklart...friheten från att vara människa är det bara döden som kan ge oss..men det fenomenet behöver vi inte kämpa för...det får vi.Ville man vara ännu extremare kunde man hävda att bara frihet från både livet och döden vore verklig frihet...men då är vi i ett skede där begreppet frihet i sig själv upphör att ha nån mening.
Inlägg #5: Postat: 2011-04-11 10:06:00
Dag Nilsson
Längtan efter frihet FRÅN något finns absulut. Den man vill bli fri ifrån, är något som står i vägen för något man vill bli fri till. Frihet för en påskliljelök är jord, vårsol och att den finns på ett ställe där inget står fysiskt hindrande i vägen för växande. Jag är övertygad om att påskliljor inte känner sig ofria därför att de inte är orkidéer. Även om orkidéerna kan få mer beundran och värderas högre i pengar räknat. --- Vi lever i en kultur som splittrar upp och värderar människor på ett orättvist sätt. Om levern skulle vara kungen i kroppen och att därför alla andra organ skulle känna sig mindervärda och själva försöka bli levrar, då inses lätt hur galet det resonemanget är. Det naturliga är att alla organ är likvärdiga och att de alla har sin självkänsla via upplevelsen av att de tillsammans är hela kroppen. --- Vilken del av hunden är själva hunden? --- Värdet som människa ligger inte vad man blir, utan i att man blir det man är. Det man är, är i sin tur en process som man vill vara/leva i fas med. Ett nyfött barn är maximalt rätt - och fritt - eftersom det ännu inte tvingats spela teater för att godkännas. Större än ett nyfött barn kan en människa aldrig bli! --- Jag har ännu inte funnit mig själv, men jag vet var jag finns. Det värsta med min barndom var inte misshandeln i form av direkta övergrepp. --- Det var att jag inte blev sedd när jag var mig själv. ---- Nollad, ignorerad, icke existerande - tills jag ropade: "Nu är han snäll!" vilket var priset för att få finnas. --- Den biten har jag kvar att till fullo uppleva och ta mig in i och öppna mig för och låta mig fyllas av - tomheten, en ensamhet som är en av kraftlöshet paralyserad uppgivenhet bortom det fattbara. En tvååring, treåring, fyraåring utelämnad till en galen jätte som inte drog sig för någonting. --- Den iskylan som var min uppväxt gjorde mig till en vacker orkidé - som dog när den blommade som rikast. --- Men jag är ingen orkidé och jag vill inte vara det heller. Jag är en påsklilja och först som en sådan blir jag fri - och oändligt rik. Äntligen fri att vara mig själv.
Inlägg #6: Postat: 2011-04-11 16:09:00
Einar Wåhlberg
Nu när jag tänker efter lite så tror jag faktiskt det ligger något mer i ditt "frihet till självförverkligande". Jag var alldeles för fokuserad på frihet FRÅN någonting att jag underskattae friheten TILL någonting. Det finns såklart en mening i att ha frihet TILL basala saker som mat och vatten som Aguirre säger, men det jag tänker främst på är just friheten att BLI och att SKAPA! Det behöver ju inte alltid vara så att man "älskar" att skapa saker och ting, men det ligger ju ändå någonting mystiskt över hur man har friheten TILL att öppna "portarna" i en själv till fantastiska skapelser! Och hur man har friheten TILL att BLI vad man vill! Naturligtvis så kan det som jag tidigare skrev finnas saker man är rädd för och måste bli fri FRÅN innan man kan uttnyttja denna frihet TILL att skapa. Men faktum är ju ändå att det ligger en frihet TILL oändligt många saker, där man naturligtvis inte måste "älska allting" för att man har frihet TILL det!
Inlägg #7: Postat: 2011-04-11 16:36:00
oscar berven
mitt lilla kredo igen; Frihet är när vem som helst får beskriva vad frihet är, och i enlighet efterleva den, utan intrång, skada eller tvång på andra och deras definitioner av begreppet. ____ mao, frihet är inte bara vad jag tror frihet är ...
Inlägg #8: Postat: 2011-04-13 13:36:00
Thomas L. Aabo
Haavmaal. Den man som ingen älskar Varför ska han leva?
Laddar...