Valt inlägg:
Längtan efter frihet FRÅN något finns absulut. Den man vill bli fri ifrån, är något som står i vägen för något man vill bli fri till. Frihet för en påskliljelök är jord, vårsol och att den finns på ett ställe där inget står fysiskt hindrande i vägen för växande. Jag är övertygad om att påskliljor inte känner sig ofria därför att de inte är orkidéer. Även om orkidéerna kan få mer beundran och värderas högre i pengar räknat. --- Vi lever i en kultur som splittrar upp och värderar människor på ett orättvist sätt. Om levern skulle vara kungen i kroppen och att därför alla andra organ skulle känna sig mindervärda och själva försöka bli levrar, då inses lätt hur galet det resonemanget är. Det naturliga är att alla organ är likvärdiga och att de alla har sin självkänsla via upplevelsen av att de tillsammans är hela kroppen. --- Vilken del av hunden är själva hunden? --- Värdet som människa ligger inte vad man blir, utan i att man blir det man är. Det man är, är i sin tur en process som man vill vara/leva i fas med. Ett nyfött barn är maximalt rätt - och fritt - eftersom det ännu inte tvingats spela teater för att godkännas. Större än ett nyfött barn kan en människa aldrig bli! --- Jag har ännu inte funnit mig själv, men jag vet var jag finns. Det värsta med min barndom var inte misshandeln i form av direkta övergrepp. --- Det var att jag inte blev sedd när jag var mig själv. ---- Nollad, ignorerad, icke existerande - tills jag ropade: "Nu är han snäll!" vilket var priset för att få finnas. --- Den biten har jag kvar att till fullo uppleva och ta mig in i och öppna mig för och låta mig fyllas av - tomheten, en ensamhet som är en av kraftlöshet paralyserad uppgivenhet bortom det fattbara. En tvååring, treåring, fyraåring utelämnad till en galen jätte som inte drog sig för någonting. --- Den iskylan som var min uppväxt gjorde mig till en vacker orkidé - som dog när den blommade som rikast. --- Men jag är ingen orkidé och jag vill inte vara det heller. Jag är en påsklilja och först som en sådan blir jag fri - och oändligt rik. Äntligen fri att vara mig själv.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?