| Inlägg #61: Postat: 2011-04-12 22:07:00 | |
|
oscar berven |
Leif #58 det som jag sett i detta mer polemiska forum är likt Carl Bildt bloggen jag oxo kommenterat på, likt ett läromedel. Man tvingas skärpa sina argument, obs. i sakfrågorna inte mot person. Sen finns det gränser när man mest repeterar sig ...
|
| Inlägg #62: Postat: 2011-04-12 22:10:00 | |
|
Bizon |
#57 "Är du dum på riktigt?" Tyvärr tillräckligt dum för att diskutera med dej då det aldrig kommit något gott av det - striner och du är tämligen likvärdiga i det avseendet. Att alla djur - inte bara däggdjur har likartade grundbehov är inget nytt, och att människan behöver sin tid för den mognadsprocess som ska föra henne till ett självständigt liv nämnde jag något om tidigare vilket tydligen fick dej att spritta till - Bra, alltid något. Men att ta det som argument för att du kan hösta ihop en massa ungar med vilka lärare som helst i urtaskiga skolor i stenöknar utan ett grönt strå är inte bara dumt om du dessutom förväntar dej att ungarna ska växa upp till fullvärdiga samhällsmedborgare - det tangerar gränsen för stupiditet med god marginal. --- Det är ju det jag säger - tillgodoses inte ungarnas behov uppstår problem - det är av stor betydelse om ungarna har bra lärare vilket jag sett flera exempel på liksom vad som händer i motsatt fall. Att bra och människoanpassade bostäder är lika viktigt är så allmänt känt att jag knappast behöver lägga ut texten om det - sedan slirar du in på dina sjuka resonemang om vilt- och tamdjur - det är väl fullständigt självklart att det går snett i deras utveckling om deras behov inte tillgodoses - men att snacka om avlivning i samma andetag som du ondgör dej om ungdomar som samhället försummat tycker åtminstone jag lutar lite väl mycket åt hur nazifilosoferna tänkte sej skapandet av övermänniskan, och hur det gick kan du inte ha missat. --- Ett uttalande som detta "Tyvärr är då avlivning det som står till buds" är inte bara sjukt det är vidrigt, men det var länge sedan jag förväntade mej något annat från dej - för övrigt i samma anda som följande citerar av inger olsson//Jag önskar verkligen du får stöta på en flock ungdomar, som har som hobby att slå ner och sno allt de kommer över. Skulle gärna vilja se vad de kommer att göra mot dig, när du ev. ska tala om för dessa hur synd det är om dem//sc. Jag antar att du inte föreställer dej att dom kommer bjuda på saft och bulla, men vad din aningen snett utvecklade hjärna målar upp för bilder vill jag slippa veta - men jag misstänker att du hör till den mörkrädda sorten, precis som striner.
|
| Inlägg #63: Postat: 2011-04-13 01:35:00 | |
|
Aguirre |
Inger.. du har fullständigt rätt i att de destruktiva ungdomarna lever i nuet...det borde vi ta efter lite till mans...du har också rätt att de skiter i politiskt skitsnack...de skiter i allt snack...de vill ha ur sig..och vad, vet de inte riktigt...Och det "offentliga" kan inte ge dem nån kunskap eller empati...det har du också rätt i..Det är då vi vuxna skall erbjuda nåt annat än att hjälpa det "offentliga" genom att agera som statliga fåraherdar åt ordningens och diciplinens företrädare...och du förstår säkert med lite ansträngning att varken oscar eller jag vill sätta dem i en politisk studiecirkel som alternativ...eller hur ? Sen har faktiskt Bizon rätt...du kan inte bara säga ordet "däggdjur" och dra ungdomar och galna hundar över en kam...inte ens i mina goaste stunder har jag varit som en galen hund.
|
| Inlägg #64: Postat: 2011-04-13 06:35:00 | |
|
Tomasz Striner |
ARRRGGJJJUIRRE förnekar sig aldrig. Som den fritidsforskare han är så vägrar han inse att det finns dem betalar skatt och ser till att han kan överleva. I andra länder hade herr ARRRGGJUIIRRE fått sträcka ut en hand i ett gatuhörn för att få pengar till mat. I Sverige lever han bättre än vad vi som tjänar ihop till hans brödföda gör. Jobb är för honom ett okänt begrepp, vilket gör att han hela tiden pekar ut samhällsåtgärder som andra ska betala. Än en gång, skaffa dig ett jobb och börja betala skatt innan du uttalar dig om sådant du inte begriper.
|
| Inlägg #65: Postat: 2011-04-13 06:42:00 | |
|
Tomasz Striner |
PS till ARRGGÄHURIIEREE::: Sluta koppla samman dig själv med alla andra. Jag riktar mig till DIG som den fritidsforskare av första graden du egentligen är. Det är DU som är en gnällspik ifråga om samhällets fel och brister. Samtidigt tror jag inte att DU någonsin har gjort ett handtag för att vi ska få ett bättre samhälle. Förmodligen är du ute och ställer till djävulskap tillsammans med andra vänsterxtremister istället. Ha en alldeles underbar dag hälsar den alltid lika omtänksamma och vänliga Tomasz Striner.
|
| Inlägg #66: Postat: 2011-04-13 07:29:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Oscar, intressant i din andra länk av Terence Mckenna om hur vi kan byta ut vår kulturs operativsystem och hur vi även har olika versioner av vår kulturs operativsystem med stöd för olika tilläggsfunktioner, som att den Positivistiska versionen t.ex. inte har stöd för UFO-tillägget medan andra versioner har stöd för detta tillägg. Re: #60, Länk: sourze.se . Jag vill tillägga att det i all världens natur finns örter varmed man kan åstadkomma dessa tillfälliga operativsystembyten som schamaner kan göra med olika ämnen, han nämnde några. Kunskapen om detta kallades bl.a. häxeri och man blev även här hemma bränd på bål för den. Av folk med den mest buggiga och lägsta operativsystemversionen.
|
| Inlägg #67: Postat: 2011-04-13 09:52:00 | |
|
Bizon |
Leif E mfl. Nu tycker jag vi ska vara försiktiga i diskussionen om skolan och ungdomar med att blanda ihop ett förändrat samhälle med hjälp av droger. Dagens till viss del frustrerade ungdom Obs denna frustration drabbar företrädesvis de lägsta klasserna uppstår av politiska orsaker och bör avhjälpas med förändrad politik. --- Redan nu används spridningen av droger i syfte att hantera samhällets ojämlikhet - hålla folk på mattan samt i viss mån även under den. --- Staten distribuerar alkohol, men även nikotin som båda är sinnesförändrande droger och tämligen kulturellt sanktionerat och till viss del en inkomst till staten skattevägen. Inkomsten i sej finansierar kanske inte till fullo vårdkostnaderna förknippade med varken alkohol eller tobak - men att underskatta den cyniska vinsten då dessa ämnen "alkohol och nikotin" även fördummar och passiviserar brukaren och på kemisk väg skapar en tillfredsställelse som inte äger relevans i verkligheten - detta i sin tur verkar konserverande på det illa fungerande, ojämlika och orättvisa samhället. --- Därför anser jag iden att blanda in nya ämnen som ska ställa om systemet på kemisk väg i människors hjärnor har visserligen varit en gammal dröm och det låter verkligen enkelt och möjligen även framstår som ett billigt sätt att skapa ett nytt och lyckligt liv åt människan - men här tror jag det inte direkt döljer sej ett feltänk - det cirkulerar alldeles för mycket kemiska substanser i vår miljö och föda som på olika vis inverkar på vårt välbefinnande eller dess motsats och risken att nya ämnen inte alls fungerar som det är tänkt i kombination med de ämnen som redan finns. --- I drogromantik av detta slag kan man dessutom ana den gamla vanliga infiltrationen från det bestående samhället systemet där ovilja till förändring och maktförlust kan och har använt droger mot annars goda ambitioner - nej jag tror inte på någon form av kemisk lobotomi varken för systemet eller individen - ett naturligt växande baserat på erfarenhet och reflektion anser jag är en bättre väg att gå.
|
| Inlägg #68: Postat: 2011-04-13 10:22:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Bizon, rekommenderar läsning av denna Sourze-artikel: "Den svenska fundamentalismen" Länk: sourze.se , och upprepar här en del av min kommentar till den, "Jag tror jag förstår varför alkohol accepteras men inte andra droger. Alkohol gör att du "stänger av" medan väldigt många droger gör att du "kopplar upp", och det får ju inte kreti och pleti göra, för vem vet vad vi då kommer underfund med... Skrivet utan personlig erfarenhet men byggt på mycket omfattande intag av andras d:o." #10, Länk: sourze.se i den tråden.
|
| Inlägg #69: Postat: 2011-04-13 11:21:00 | |
|
Inger Olsson |
Bizon, "guds Vrede" ? Problemet är att ni inte verkar förstår när man blir "galen hund" utan ni tror visst att det dessutom är en "klassfråga"... Ni verkar mest sitta här på Sourze och spotta fram den ena teorin efter den andra. Teorier som redan finns sen gammalt och som därför - är gamla och inte fungerar i praktiken. Då är man, de facto, dum på riktigt!
|
| Inlägg #70: Postat: 2011-04-13 11:22:00 | |
|
Bizon |
Leif - jo jag har läst en del av det också - men droger slår så olika på olika människor - jag vet ingen drog där du kan förvänta dej samma resultat för alla - inte ens samma resultat varje gång - jag lutar mer åt någon typ av renlevnad - det tror jag skulle gagna människan bättre i längden.
|
| Inlägg #71: Postat: 2011-04-13 11:33:00 | |
|
Bizon |
Inger 69 "guds vrede" :- Jag är just inte med i den religiösa skaran, och även kanhända "dum på riktigt" - med tanke på ditt övriga beteende, besannas devisen "det man föraktar hos sej själv ser man gärna som egenskaper hos andra - du får ursäkta jag kan inte hjälpa dej, bara beklaga. --- Försök inse det orimliga i din logik citerar//Teorier som redan finns sen gammalt och som därför - är gamla och inte fungerar i praktiken.//sc. Det finns inget inom vetenskapen som stödjer ditt påstående - däremot en hel del som stödjer motsatsen - det som överlevt så länge att det kan betraktas som gammat och fortfarande lever har åtminstone visat vad det går för :- Men ditt hackande även om det är gammalt får väl anses som undantaget som bekräftar den regeln...
|
| Inlägg #72: Postat: 2011-04-13 11:49:00 | |
|
Inger Olsson |
Du menar socialtjänstens teorier, som vetenskapligt säkert underlag? För att sätta ännu fler myror i huvudet på dig, när du ändå är dum på riktigt, hur kan man luta sig på "Social forskning" när majoriteten av medborgarna INTE har haft eller kommer att få någonting med soss att göra? M a o de "galna hundar" som kommer dit är ett fåtal av befolkningen, men majoriteten som hamnar i psyk- och polisregister finns inte i socialas register alltid. Långtifrån. Vill bara påpeka för dig att dessa myndigheter har aldrig haft något samarbete med varandra eller ytterst lite. Av tradition...
|
| Inlägg #73: Postat: 2011-04-13 11:54:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Bizon, försöker själv med renlevnadsvarianten, men anser det vara viktigt att förstå varför bara vissa droger är "OK" medan andra "är farliga". Att det inte är av omtanke, utan helt tvärtom. Och att en del av de förbjudna är viktiga för psychonauter Länk: metahistory.org .
|
| Inlägg #74: Postat: 2011-04-13 11:54:00 | |
|
Inger Olsson |
Det som skiljer människor från andra däggdjur är deras yttersta förmåga till språklig manipulering. D v s du hittar inte sociopater hos hundar. Den galna hunden kan inte dölja sin skadade empatiska förmåga och spela ut hela "registret". Som människan kan. Punkt slut.
|
| Inlägg #75: Postat: 2011-04-13 12:33:00 | |
|
oscar berven |
Bizon #70 ”men droger slår så olika på olika människor - jag vet ingen drog där du kan förvänta dej samma resultat för alla - inte ens samma resultat varje gång” Sen när är det nödvändigt med samma resultat? Våra liv i uniformitet? Det skulle jag kalla lobotomi ... fö som jag skrev Länk: sourze.se , är ju seratonin/melatonin mest spridda drogen av alla av de starka entheogeniska iaf. Låt oss prata om ämnet inte som ett tabu. Som Leif skriver Länk: sourze.se vi får inte förbjuda livet ...
|
| Inlägg #76: Postat: 2011-04-13 14:27:00 | |
|
Bizon |
Leif och Oskar - nej livet ska förhoppningsvis inte förbjudas - det jag menade med att droger inte fungerar lika för alla och i alla tillfällen har mer med den drog som ska resetta systemet eller skapa ett nytt att göra - då om den ska ha någon positiv effekt att bygga det nya samhället på rimligen inte ska framkalla totalt obstinata våldsverkare. Och Leif du har helt rätt i att vissa droger tillåts därför att det gagnar den rådande kulturen, medan andra inte gör det - främst som jag ser det genom deras brukares kriminalisering - det trissar upp priserna som därigenom ökar kriminaliteten. Genom ökad kriminalitet ökar utslagningen - effekten av gaska tung droganvändning bland den ekonomiskt kapabla överklassen är inte alls samma som då den drabbar mindre lyckligt lottad underklass.
|
| Inlägg #77: Postat: 2011-04-13 14:33:00 | |
|
Bizon |
Sedan har vi ingerigen - inger,,, nej jag menar inte "socialtjänstens teorier, som vetenskapligt säkert underlag?" Myror är trevliga djur - men du har tydligen en hel myrstack innanför panbenet och då kan jag först att det kliar, men att tänket allvarligt störs - inger social forskning och socialpolitisk filosofi är inte liktydigt med hur många medborgare som "INTE har haft eller kommer att få någonting med soss att göra". Men klia på du - kanske nått barr trillar ner någon gång - fast jag tvivlar, men hoppas kan jag ju :-
|
| Inlägg #78: Postat: 2011-04-13 14:56:00 | |
|
oscar berven |
Bizon, ordinering av entheogener till ungdomsgängen är ju inte vad jag pratar om direkt. Om vi alls skall prata bra droger är det på en hög kultiveringsnivå/avancerad skola, inte för rekreation eller snabb lösning på ev samhällsproblem. Det bör alltså inte bli just likt kortsiktig smärtlindring. Däremot är sådana här ämnen, både kemiska och samtals inget vi ska sopa under mattan, utan i allra högsta grad prata med kids, ungdomar och alla andra åldrar äment snuddas oxo här Länk: sourze.se ________Det hela är ju litet off topic två/tre kommentartrådar som snuddar
|
| Inlägg #79: Postat: 2011-04-14 01:55:00 | |
|
Aguirre |
STÖRRE FÖRSTÅELSE //" Kanske borde jag nöja mig med att ha en juristexamen och arbeta med något som inte kräver en juristexamen. Eller så borde jag vara nöjd med att bara ha ett jobb, eftersom jag känner en hel del jurister som inte har ett. När jag påbörjade min juristutbildning var det dock med en dröm att jobba som jurist, en dröm som jag idag förstår kommer att förbli en dröm eftersom den fackliga organisation jag är medlem i är miltals ifrån att arbeta för att jag och många andra jurister ska få jobba med det vi utbildats för."// T.Striner gnäller över att han inte får jobb ! Det förklarar ju varför han trilskas och är oroad för skattebetalningarna hos oss andra på Sourze...lycka till Striner...med jobb o så..varva ned lie mentalt..så går det nog.
|
| Inlägg #80: Postat: 2011-04-14 13:10:00 | |
|
Aguirre |
Striner !!! Är det därför du tror att alla andra är arbetslösa och inte betalar skatt ?..för att du behöver den till ditt bidrag ?...Det är inget att skämmas för..kom ut som Fas3:a nu...det skulle göra dig gott.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.