Vuxna kan påverka ungas destruktiva beteende

Den här tråden diskuterar artikeln Vuxna kan påverka ungas destruktiva beteende.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2011-04-08 20:46:00
Tomasz Striner
Bra tänkt men omöjligt att tillämpa i dagens verklighet. I denna verklighet får man vara glad om inte de unga slår en på käften när man säger till dem ngt.

Redan för tio år sedan upptäckte jag detta faktum. Då sa jag till några unga invandrarkillar att inte kasta stenar på rutorna i den skola jag en gång i tiden gått i. De hade redan under en längre tiden lyckats panga nästan alla rutorna i skolan som var under renovering, Som tack för detta höll jag själv på att bli stenad av killarna och deras kompisar som snabbt anslöt.

Snacka går ju- liksom skriva utopiska texter.
Inlägg #2: Postat: 2011-04-08 21:32:00
Aguirre
Kastar man sten på sin skola är man förbannad och frustrerad...oftast har detta en anledning...det är inga känslor man har blivit född med...Med tanke på hur förmyndande Striner är i andra sammahang...så är jag förvånad att han inte blev stenad...Givetvis är det de hemske invandrargossarna som har fel...och Striner har rätt...förstöra vår gemensamma egendom...oförsvarligt...hemskt....men vem förstörde dessa invandrargossar ..som inte är materiella ting blott...utan en del av vår framtid...vem satte dessa gossar i brand så att det kastade sten ? Den korkade kan nu skriva om brist på normer och vuxenansvar....men var och en som blivit förbannad i sitt liv vet att man inte blivit det för att det saknats förmyndare,auktoriteter och normer...snarare tvärtom.
Inlägg #3: Postat: 2011-04-09 07:50:00
Tomasz Striner
ARGGGHUIIRREEE, anarkisternas okrönte konung har ännu en gång förklarat sin sjuka syn på verkligheten. För honom finns det inga dåliga medel för att nå det anarkistiska paradiset. För honom är allt våld bra, så länge han själv utövar det...

Som invandrare och uppväxt i det område som skolan låg Rosengård, Herrgården har jag nog bättre kunskaper om vad som låg bakom de unga vandalernas beteende. Jag behöver inte fördjupa mig mer om denna bakgrund. Det får bli upp till dem eventuella andra läsare av denna tråd att ge sin syn på saken.
Inlägg #4: Postat: 2011-04-09 10:33:00
Aguirre
Tomasz...som du ser om du tar det lungt...så säger jag inte att det är bra...att dom kastar sönder en skola...jag säger inte heller att det för oss närmare det "anarkistiska paradiset"...Var de födda till vandaler ?
Hur blev de vandaler ? De var i vart fall inte okunniga om att man inte skulle kasta sten på skolor...de visste att det var olagligt...nånting gjorde dem förbannade...och Striner är en del av det problemet.
Inlägg #5: Postat: 2011-04-09 13:50:00
oscar berven
Striner; anarki betyder Inte att man slåss och kivas för jämnan, utan eg precis tvärtom. Kasta sten är som Aguirre säger ett symptom på någon bakomliggande orsak, inte ett bekräftande av laglöshet. Laglöshet som utopi är när vi har förstånd att hantera oss själva och andra medmänniskor Utan just förordningar och förmyndare. Jag själv kallar det frihet. ____ Om specifikt invandrarrelaterade problem skulle jag tex testa tesen om olja och många andra maktstrategiska kommoditeter som bakomliggande orsak. Varför utvandrar folk en masse? Varför miljontals söndertrasade kroppar och själar på flykt? Orsak-verkan, förvisso evig diskussion ...
Inlägg #6: Postat: 2011-04-09 21:39:00
Tomasz Striner
De unga ligisterna kastade sten för att de kände för det. Och de brydde sig inte om att de sabbade sin egen och andras skola. Samma stenar har kastats mot polis och brandkår i Rosengård. Förmodligen av samma ungdomsterrorister.

De bakomliggande orsakerna som anarkister och annat löst pack söker för dessa unga banditers asociala beteende gäller de flesta i utanförskapets Rosengård. De flesta i Rosengård kastar dock inte sten, varken på sin skola, polisen eller brandkåren.

När det gäller dem glada anarkister som liksom ARRGUUIRRE baserar sin förklaringar av brottslighet på sociala orättvisor så har Rosengårdsborna gjort det enda rätta med dem - kastat ut dem från Rosengård.
Inlägg #7: Postat: 2011-04-09 22:07:00
Bizon
Striner - Intressant filosofi Rosengårdsborna tillämpar - gör man det enda rätta genom att kasta ut folk, så gör man väl också det ända rätta genom att behandla folk så illa att dom blir förbannade och reagerar i sin ilska så att det blir det enda rätta att kasta ut dom? Vad är hönan och ägget i detta fall - ligger det någon sanning i att ingen föds ond så måste det finnas någon orsak till att folk blir onda - om det nu är onda dom blir? Jag har själv provocerat makten på grund av maktens tokerier och har ganska stor förståelse för den som jag uppfattar det den typen av mänskliga reaktioner. Du är måhända invandrare, hur hanterar du dina frustrationer då du åser orättvisorna och tragedierna i världen? Kan du inte alls se dessa ungdomars beteende som konsekvensen av vissa brister i deras liv?
Inlägg #8: Postat: 2011-04-10 08:02:00
Aguirre
Striner "De unga ligisterna kastade sten för att de kände för det."..javisst...så du har fattat vad jag sa...ilska och frustration är just känslor...så det tror fan att de kände för det ! Men du använder det som om att känslor inte skall vara ett giltigt skäl..ungefär som att de lika gärna kunde ha känt för att måla abstrakt konst eller odla krasse eller läst förvaltningsjuridik..fjantigt !..."baserar sin förklaringar av brottslighet på sociala orättvisor " det tycks du inte gilla...? Hur många stenkastande skolungdomar hittar du på privatskolorna ? Hur mycket kravaller blir det i Europas rika områden ? ..men de "känner" väl bara för olika saker ? Striner säger sig vara uppfödd i Rosengård och sitter numer på en statlig myndighet..Striner är beviset på att om man är lydig och lägger band på sina känslor så kan man komma nån vart..även från Rosengård..men det hade ett dyrt pris för Striner, en sliskig lojalitet med den stat som tog hand om honom och ett lika sliskigt förakt för dem som han lämnade.
Inlägg #9: Postat: 2011-04-10 10:28:00
Tomasz Striner
Till ARRGG::: och Bizon: Att intellektualisera våld och brottslighet för att rättfärdiga det som alla normala människor ser på med avsky är en sport bland vissa kvasiintellektuella anarkister. Som människor har vi alla begåvats med känslor. Vi har dock också fått ett samvete för att styra våra känslor. Att stena sin grannes skola, eller ställa till annat djävulskap för honom/henna är fel. Bara för att man själv inte mår bra har man ingen rätt att se till att ingen annan också mår dåligt. Jag avslutar härmed diskussionen med fege anonym Bizon och den likaledes fege anonym ARGGG: När fega stackare vågar sätta en identitet bakom sina tankar och stå för det dem tycker är de välkomna i debatten. Tills dess får de ha sina anarkiståsikter för sig själv. HA EN UNDERBAR DAG, Tomasz.
Inlägg #10: Postat: 2011-04-10 10:35:00
Tomasz Striner
RÄTTELSE: Bara för att man själv inte mår bra har man ingen rätt att se till att ingen annan också mår dåligt. SKA VARA: Bara för att man själv inte mår bra har man ingen rätt att se till att alla andra mår dåligt. Det finns andra sätt att protestera än förstöra för sin omgivning. Men för det krävs att man vågar gå ut med vem man är och därmed vågar ta risken att bli motbevisad, något varken anarkister som ser sig som riddare i skinande rustning i kamp för att förbättra världen eller ungdomsbrottslingar vågar göra. Ändå dras dessa ynkedomar till människor till varandra: kaka söker maka alltså.
Inlägg #11: Postat: 2011-04-10 12:05:00
Bizon
Bra tomasz att du rättar dej själv - annars hade jag gjort ett litet påpekande - din övriga enögdhet behöver egentligen inga kommentarer den talar så bra för sej själv. Däremot kan det vara på sin plats att erinra dej om att falska anklagelser om feghet och anonymitet brukar falla tillbaka på debattörer som använder sej av sådana grepp - men jag antar välvilligt att du tillfälligt förblindats av ilska över att ha blivit motsagd - kanske också över att din logik framstått som famlande i trångsynt blindo. Men dedär med den "bra dagen" ställer jag odelat upp på :-
Inlägg #12: Postat: 2011-04-10 17:21:00
oscar berven
Striner; ”Brinner inte för: Människors fördomar. ” ... står att läsa på din profil. Tror du bör ta en djupdyning i vad det torde betyda oxo i debattforum som denna. Jag vill påstå jag med fördel väljer God argumentation framför politiskt korrekt jag skriver iaf med mitt riktiga namn argument som divergerar från ämnet. Jag råkar vara döpt med mitt ologgade namn men so f*ing what? ... det står sig icke per automatik om jag sedemera tappar fokus på sakfrågorna ... att slänga anarkist som negativt klingande epitet är ett sådant ofokus
Inlägg #13: Postat: 2011-04-10 22:59:00
Aguirre
Striner...hade jag villat vara en "riddare i skinande rustning" hade jag väl inte hållt mig i anonymitet begriper du väl...sån skit tar du till i brist på argument..vad spelar det för roll vad jag heter...du är ändå inte välkommen hit. Håll dig till saken istället. Människans frihetslängtan kommer att ta sig en massa skenande uttryck Striner...mer eller mindre konstruktiva...och vill du inte begripa varför stenkastningar sker..utan nöja dig med att sitta på myndigheten och fördöma det...och känna dig som en bättre och rättfärdigare männiksa ..så kommer du att vara förvånad över dina medmänniskor resten av livet.Det kommer mer stenar, Striner..och mer "känsloyttringar" som du tycker är fel...mycket, mycket mer.
Inlägg #14: Postat: 2011-04-11 11:02:00
Bizon
Striner verkar ha satt nått i halsen, eller schappat på grund av allas våra massiva mothugg - ja hellre fly än illa fäkta, man behöver ju inte omedelbart tro att det är på grund av feghet. Dock borde man kunna förvänta sej lite hyfs av en som efterlyser det av andra, ett litet piggt "oj då, jag missade att du är dum nog att stå för vad du säger under eget namn" vore ju åtminstone ett medgivande om att den egna ofelbarheten inte är så ofelbar.
Inlägg #15: Postat: 2011-04-11 12:16:00
Tomasz Striner
Jag förstår att jag lyckats samla än stor del av SOURZE vänster-/anarkistsympatisörer som svar på mina reflektioner. Bra. Det är också bra att de genom sina anonyma personpåhopp visar på vilka sorts människor de är. Ha en underbar dag, hälsar den alltid lika vänlige TOMASZ STRINER.
Inlägg #16: Postat: 2011-04-11 14:58:00
oscar berven
Tomasz Striner #15 Vad du ”lyckats” med är subtil flamebait Länk: en.wikipedia.org , där du inte addresserar någon vid namn till dem du ämnar reflektera och argumentera med, utan godtyckligt klumpat ihop ”vänster-/anarkistsympatisörer”, aguirre, bizon och mig jag gissar. Ett kardinalfel i diskurrerande vill jag mena. Vi är här för att med fördel diskutera med oliktänkande med ödmjukt ömsesidigt mål om att påverka eller påverkas i sakfrågorna. Mao vara över ens om att vi inte måste vara över ens. Har jag kritiserat dig som person eller din argumenationsteknik tex? Skriv gärna hur och när! Men framförallt, låt frågan om orsak-verkan gå vidare. –Vad får kids på rosengård att kasta sten? Vilka mekanismer föregår dylika yttringar? Minst sagt viktiga frågor. _____Om man har cancer är eg inte stålningsbehandling/cellgift rätt metod i längden speciellt i större folkhälsosynpunkt då det enkom tar bort symptom, men glömmer att finna de verkliga orsakerna till dem ... Vill du inte verka förebyggande oxo i frågor om orättvisor snarare än samhälleligt dömande?
Inlägg #17: Postat: 2011-04-11 15:08:00
oscar berven
dvs, kritiserat din argumentationsteknik är väl tydligt, men din person påhopp får du i sådant fall peka ut när/var ...
Inlägg #18: Postat: 2011-04-11 17:29:00
Leif Erlingsson
Jag beundrar dig Oscar för din förmåga till fokus & saklig analys.
Inlägg #19: Postat: 2011-04-11 18:09:00
oscar berven
Tack Leif! Det behövdes mitt i allt : ... Ska fakt försöka finna de positiva noterna oftare, mer komplimanger ... lite blandat med goda och inte nödv uniforma argument ...
Inlägg #20: Postat: 2011-04-11 19:35:00
Bizon
striner - förstår att du har svårt att erkänna dina fel och gör som folk gör mest - svarar på kritik genom att angripa den som med rätta påpekar felaktigheter i ditt sätt att handla gentemot meddebattörer. Det märkliga i ditt sätt att agera är att du slår dövörat till då du så uppenbart borde göra precis tvärt om. Säg mej var jag debatterat anonymt någonstans i denna tråd? Jag anser att vuxna som likt dej så uppenbart brister i hyfs och bildning är ytterst dåliga föredömen för våra ungar och bör bildligt talat uppmärksammas på det genom en rejäl spark i häcken - vakna karl!
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...