Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Leif E mfl. Nu tycker jag vi ska vara försiktiga i diskussionen om skolan och ungdomar med att blanda ihop ett förändrat samhälle med hjälp av droger. Dagens till viss del frustrerade ungdom Obs denna frustration drabbar företrädesvis de lägsta klasserna uppstår av politiska orsaker och bör avhjälpas med förändrad politik. --- Redan nu används spridningen av droger i syfte att hantera samhällets ojämlikhet - hålla folk på mattan samt i viss mån även under den. --- Staten distribuerar alkohol, men även nikotin som båda är sinnesförändrande droger och tämligen kulturellt sanktionerat och till viss del en inkomst till staten skattevägen. Inkomsten i sej finansierar kanske inte till fullo vårdkostnaderna förknippade med varken alkohol eller tobak - men att underskatta den cyniska vinsten då dessa ämnen "alkohol och nikotin" även fördummar och passiviserar brukaren och på kemisk väg skapar en tillfredsställelse som inte äger relevans i verkligheten - detta i sin tur verkar konserverande på det illa fungerande, ojämlika och orättvisa samhället. --- Därför anser jag iden att blanda in nya ämnen som ska ställa om systemet på kemisk väg i människors hjärnor har visserligen varit en gammal dröm och det låter verkligen enkelt och möjligen även framstår som ett billigt sätt att skapa ett nytt och lyckligt liv åt människan - men här tror jag det inte direkt döljer sej ett feltänk - det cirkulerar alldeles för mycket kemiska substanser i vår miljö och föda som på olika vis inverkar på vårt välbefinnande eller dess motsats och risken att nya ämnen inte alls fungerar som det är tänkt i kombination med de ämnen som redan finns. --- I drogromantik av detta slag kan man dessutom ana den gamla vanliga infiltrationen från det bestående samhället systemet där ovilja till förändring och maktförlust kan och har använt droger mot annars goda ambitioner - nej jag tror inte på någon form av kemisk lobotomi varken för systemet eller individen - ett naturligt växande baserat på erfarenhet och reflektion anser jag är en bättre väg att gå.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?