Svenska språkets sak i Finland är vår

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2011-04-08 18:48:00
Jan Olsson
Vad pratar resten c:a 3 till 4 för språk? - Teckenspråk? Eller?
Inlägg #22: Postat: 2011-04-08 19:09:00
Pippi
#21 Ja det är ett av modersmålen och dessutom samiska, romani, ryska, estniska m.fl. språk. Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #23: Postat: 2011-04-08 22:28:00
Aguirre
Med tanke på att "obligatoriska" språk...inte röner nån större popularitet...se ryskan i öststaterna t.ex...så vore det förmodligen mest upplyftande för svenskan i Finland om det blev lite offside och kult att lära sig svenska istället för statligt rekommenderat.Vad jag förstår har ju svensktalandet i Finland fortfarande lite doft av överklass runt sig..så det skadar nog inte att man slutar understödja språket..Hur många Jörn Donner och Marc Lewengood orkar världen med ? Ett språk som inte klarar sig utan statliga stöd är inte värdigt sin existens.
Inlägg #24: Postat: 2011-04-09 10:11:00
Leif-Arne Undvall
Desvärre synes okunskapen om den historiska utvecklingen rätt stor på många håll. Historiskt sett så är Svensk kärnland: Mälardalen, Väster-Götland, Skärgårdshavet och området kring Åbo samt kusterna upp Bottenviken. Åbo är historisk mer svenskt än t.ex Lund. Vid klyvningen av de båda rikshalvorna 1809, hamnade huvudsakligen finskspråkiga i det Ryska storfurstendömet Finland medan huvudsakligligen svenskspråkiga i rest- Sverige. Vare sig nuvarande Finland eller Sverige har någonsin varit enspråkiga. Att finskan diskriminerats i Sverige, precis som t.ex samiska är en trist historiks realitet, men verkligen inget argument för att försämra minoritetsspråket svenska:s ställning i Finland.Tvärt om det är läge att stärka minoritetsspråkens ställning i båda länderna. Mycket av demokratins ställning beror på hur väl majoriteten tillgodoser minoriteters ställning. Att samiskan och finskan blir förvaltningsspråk i alltfler kommuner är ett steg i rätt riktning. Samtigigt är det rimligt att stöda den finlandsvenska minoriteten, vilket naturligtvis inte är ett stöd mot den finskspråkiga majoriteten. Vive la differance!
Inlägg #25: Postat: 2011-04-09 11:37:00
Aguirre
Vive la differance!....javisst...men är det folket själva eller statsmakten som skall bestämma vad differansen skall bestå i ?
Att stat och kyrka äntligen skiljts åt..tror jag entydigt är till kyrkans fördel...Att staten blandar sig i angelägenheter är sällan av godo...man skall hjälpa krymplingar,sjuka och gamla...men dit kan vi väl inte räkna finskan ?...möjligen kan operakonsten räknas dit :-
Inlägg #26: Postat: 2011-04-09 12:55:00
Pippi
#24 "Att samiskan och finskan blir förvaltningsspråk i alltfler kommuner är ett steg i rätt riktning" Håller med dig i detta, men att exempelvis stockholmare, göteborgare, skåningar och invandrarbarn med alla olika språk ska tvingas lära sig samiska och finska i skolan är det väl ingen som föreställer sig. ----- Jag korrigerar det jag sa i #20 "Att finlandssvenskar ska lära sig finska, landets språk, är givet." Det ska vara lika frivilligt för finlandssvenskar att lära sig finska som för finsktalande att lära sig svenska. Det är givet för mig personligen att kunna landets majoritetsspråk, men det är upp till var och en att avgöra själv. Vill finlandssvenskar begränsa sig själva i sitt hemland, där 91 talar finska, så får de ju göra det. Alla finlandssvenskar ser ju inte heller bristen på kunskaper i majoritetsspråket finska som en begränsning i sina liv, då svenskan är ett av förvaltningsspråket i deras kommuner och alla de känner talar svenska. De ser/har inget behov av att lära sig finska. Detsamma gäller de med finska som modersmål, de ser/har inget behov av att lära sig svenska.
Inlägg #27: Postat: 2011-04-09 13:01:00
Bizon
Leif-Arne - Historielöshet är inte liktydigt med att anse att människor bör få en chans att ta eget ansvar för egna angelägenheter som till exempel eventuellt minoritetsspråk, folkdans eller traditionellt mörkrumsarbete inom foto. Ingenting av detta motsätter jag mej och anser att det är helt i sin ordning - men jag anser att den inomnationella kommunikationen är viktigare än att diverse folkgrupper på några tusen personer här och var kan hantera sitt respektive udda modersmål och att de statliga insatserna enbart ska gälla landets huvudspråk - resten överlåter jag med varm hand åt respektive folk- språk-grupps egna initiativ och ansvar. Vill exempelvis romer eller serbokroater odla sina språk så var så god, men inte inom skolpengens ram, som i stället helt ska inriktas på att alla människor inom ett land ska ges en chans att föra en klar kommunikation och det oavsett från vilken landsände dom kommer. Som andraspråk bör det största internationellt gångbara språket ha obligatorium, därefter må det vara upp till folk själva. Att vi som svenskar kan ha synpunkter på vad finländarna beslutar om sina respektive språk mer än att det bör vara upp till dom själva att besluta i demokratisk ordning hänger jag inte alls med på - därmed inte sagt att även jag anser att folkliga olikheter är värda att hylla om dom är förenliga med övrig mänsklig respekt. Jag anser beträffande ansvaret för - åtminstone vad den svenska skolan ska ha ansvar för och vad man utsätter eleverna för bör begränsas till påbyggbara baskunskaper och hygglig orientering i nutidshistoria omfattande främst de senaste seklerna, och vad begreppet demokrati ideologiskt står för och hur det verkar i den tid som är och hur det skiljer sej mot grundtanken. Den ämnesmässiga pyttipanna som ungarna serveras i dag gör många ungar rastlösa och spyfärdiga därför att dom inte får tid att tugga utan knappt bara svälja dåligt tuggad mat liksom obearbetad information passerar utan större verkan - det är verkligen synd om våra barn - mycket mer av balans mellan intellektuella aktiviteter och fysiska behövs och mer tid bör läggas på näringslära - tanken borde vara att dom ska växa upp och fungera som kapabla medmänniskor - inte som nu på alla plan felnärda drogberoende skiträdda patienter, vilset uttvingade på en arbetsmarknad som inte är värd namnet - slavhandeln i bemanningsföretag och en huvudlös internationalisering av varor och tjänster har redan slitit undan mattan under fötterna på den lilla makt som arbetarrörelsen en gång lyckats åstadkomma - nu ersätts arbetarskyddslagstiftningen med samma ideologi som ut auktioneringen av medellösa barn - lägsta kravet för omhändertagandet vann - lägsta budet vinner - lägsta lönekravet får jobbet - var kommer kvaliteten in i resonemanget? Var kommer tanken på ett värdigt liv in? Var solidariteten? Det bästa vore om ALLA lärde sej ett gemensamt språk - det skulle ge det oskattbara värdet att ALLA kunde förstå varandra - inte som nu någon totalt oförstående balt som för en spottstyver jobbar skiten ur sej i sverige medan hans eller hennes barn inte får se röken av sin förälder mer än kanske var annan månad - dessa barn skulle nog vara gladare om hans föräldrar hade jobb på hemmaplan och om rutavdragets profitörer inte köpte deras föräldrars arbete till slavlöner - ett gemensamt språk kan bidra till mindre orättvisa.
Inlägg #28: Postat: 2011-04-09 13:07:00
Bizon
Pippi #26 "Vill finlandssvenskar begränsa sig själva i sitt hemland, där 91 talar finska, så får de ju göra det" _ Jag tror inte att det är så enkelt - vi pratar om barn som ska lära sej saker i skolan - tror inte att alla har den mognaden att avgöra sådant i den åldern - varken i sverige eller någon annan stans.
Inlägg #29: Postat: 2011-04-09 13:19:00
Pippi
#28 "Jag tror inte att det är så enkelt - vi pratar om barn som ska lära sej saker i skolan - tror inte att alla har den mognaden att avgöra sådant i den åldern - varken i sverige eller någon annan stans" Ok, ser anledning att förtydliga det jag skrev: Vill finlandssvenska föräldrar begränsa sina barn i sitt hemland, där 91 talar finska, så får de ju göra det.
Inlägg #30: Postat: 2011-04-09 13:31:00
Bizon
Ja Pippi - och det är här som ansvarsfulla politiker med förhoppningsvis lite större mognad kommer in inte så säkert alltså. Man borde ju kunna förvänta sej annat än populism från deras sida och att deras lagstiftning ska gagna folket i sin helhet och inte någon ekonomiskt och socialt redan välrepresenterad minoritet - men ja,,, erfarenhetsmässigt vet vi ju att så sällan är fallet.
Inlägg #31: Postat: 2011-04-09 16:32:00
sverigefinländare
Rosor är vackra, det kan man inte neka. Men om alla blommor i världen skulle vara rosor och inga andra blommor existerade - då blir världen tråkig. Likadant med språk. Om alla pratade engelska hur tråkigt skulle det vara? Jag föredrar ”Förgätmigej” och andra vackra men oansenliga blommor i min lilla trädgård. Ett av mina motton är ”Låt tusen blommor blomma”. Med språket kommer även kultur. Dagens engelskspråkiga kultur styrs av ”militärkomplexet” i USA, för närvarande tre krig och flera andra krig som inte syns i media. Det är bättre med kulturell och språklig mångfald så att inte alla springer i USAs ärende, som t.ex. Sverige gör idag. ”Mayqan runapis manam pipa isklabun kananpaqtsu yurishqa. Y runa karninmi llapan runakuna iwal kayanman dirichunkunachawpis. Y yarpayta yacharninmi y allita mana allita shunqunkunachaw makurninmi runakuna huknin hukninta rispitanakur kayanman.” Det där var inte finska utan ett språk i Peru som talas av ca 200 000 människor. Det är artikel nr 1 i FN:s deklaration för mänskliga rättigheter. Vackert med språklig mångfall. Mina två tidigare kommentarer var provokativa och det berodde på själva artikelns provokativa ton. Jag är klart positiv till att finlandssvenskan ska fortsätta att vara ett levande språk. Men utbildningen i Finland är dålig när det gäller språk. Det går ut på att alla skall behärska språket akademiskt, vad det nu innebär med grammatik mm. Väldigt få lär sig prata. Jag själv läste fyra år svenska i skolan men när jag kom till Sverige och skulle byta tåg i Herrljunga så missade jag tåget för att jag inte kunde läsa tidtabellen. Jag visste inte skillnaden mellan orden ankommande och avgående. Tre timmar fick jag stå på stationen och vänta på nästa tåg.
Inlägg #32: Postat: 2011-04-09 18:04:00
CMO
#31 Kul att se dig igen! Förr i tiden tyckte jag att du var rätt knäpp, men nu har Dag Nilsson och ytterligare ett antal dykt upp och flyttat på mina referensramar....
Inlägg #33: Postat: 2011-04-09 18:55:00
Bizon
Sverigefinländaren - Ja rosor kan vara vackra så även andra blommor - dock bara vissa blommor kultiveras och gödslas - liksom gäller för språk som inte heller alla kan eller bör åtnjuta statlig gödsel så som just rosor som omhuldas extra mycket för att klara sej. Misstänker att quechua inte tillhör de språkliga blommor som gödslas av den peruanska staten, likväl lever det. Ett stort projekt skulle det vara om de 46 olika varianter som talas av en ganska liten del av indianbefolkningen i Peru skulle få organiserad undervisning bekostad av aktuella skattebetalare som i flertalet fall inte skulle förstå ett ord av vad de indianska barnen sa - är det inte bättre om dessa ungar fick lära sej ett mer gångbart språk så att dom kan berätta om sina liv och ta del av andra barns upplevelser? Sedan får språken vara hur vackra som helst och även ha sina kulturella värden som främst kommer till uttryck i en levande kultur och en levande kultur behöver inga allmosor och lever den inte så låt den hamna på museum. Samma sak med alla varianter av samiska i sverige, finland och norige - frågan är om det inte finns några samiska inslag i ryssland med? lever dom inte så betyder det att ingen har haft glädje att hålla liv i dom. Ärligt talat tycker jag att det daltas för mycket med minoritetsspråk - ett dalt som i praktiken mest framstår som ett storebrorsklappande på minoritetskulturernas barnahuvuden. Se till att ungarna lär sej de språk som kan göra deras röster hörda i resten av världen och låt minoritetskulturerna ta ansvar för respektive minoritetsspråk själva - det tror jag faktiskt dom klarar bäst. --- " Om alla pratade engelska hur tråkigt skulle det vara?" - Ja det kan man ju undra - själv skulle jag tro att vi skulle kunna ha väldigt mycket mer roligt och gemensamt om vi hade ett gemensamt språk, kanske skulle världen även kunna bli fredligare - annars håller jag med del om både ”Förgätmigej” och andra små men kanske oansenliga blommor varhelst dom växer ”Låt tusen blommor blomma”. - Samma sak med kultur - den kultur som inte bärs av de aktuella kulturbärarnas egna engagemang är förmodligen ointressanta, mängder av kulturformer har mänskligheten lämnat bakom sej och kommer även fortsättningsvis att göra. Att "dagens engelskspråkiga kultur styrs av ”militärkomplexet” i USA", ser också jag en fara i - men tror inte att det blir någon skillnad om man ger statligt stöd åt några små minoritetskulturers språkbevarande - särskilt inte mot det faktum att vissa minoritetskulturer här i landet fått ganska stort stöd, och egna radiokanaler att föra ut sitt språk i, men visat sej ha diverse kulturella idéer som rimmat väldigt illa med den sekulariserade och demokratiska religions- och människosyn som bär upp detta lands förhållandevis mer framgångsrika kultur - tänker i det fallet på den så kallade "hederskulturen" som fortfarande skördar människooffer innom detta lands gränser. --- Helt i paritet med det jag anser i övrigt är även jag positiv till att finlandssvenskan ska fortsätta att vara ett levande språk om den kan hålla liv i sej själv.
Inlägg #34: Postat: 2011-04-12 11:29:00
Leif-Arne Undvall
Nu ger sig Donner in på spelplan, jag gillar den gubben.Länk: expressen.se
Inlägg #35: Postat: 2011-04-12 12:23:00
Aguirre
Jag tror att Jörn Donner gör saken en björntjänst...hans överlägsna skenintellektuella folkförakt framfört på finlandssvenska lär inte ge språket högre popularitet i Finland
Inlägg #36: Postat: 2011-04-12 13:16:00
Leif-Arne Undvall
Varför skulle inte Donner tala finlandsvenska när det är hans modersmål? Dessutom hör gubben till de få undantag som är intellektuell på riktigt, Donner är skarp.
Inlägg #37: Postat: 2011-04-12 13:34:00
Aguirre
Jo..mannen har en viss charm...men han yttrar sig alldeles för ofta som om han sitter däruppe och studerar oss andra som roliga fenomen...det ger inga röster tror jag...snarare tvärtom.Självklart skall han tala finlandsvenska, men han behöver ju inte tala för den...kan han överhuvudtaget finländska ?
Inlägg #38: Postat: 2011-04-12 13:36:00
Aguirre
Finland har bara producerat en intellektuell förra århundradet och det var Pentti Saarikoski. :-
Inlägg #39: Postat: 2011-04-12 14:11:00
Leif E Ström
Det Egentliga Finland har under så gott som hela sin historia befunnit sig inom den västerländska, katolska och protestantiska kulturkretsen. Den finländska kulturen påverkades tidigt av Sverige och därmed också av Tyskland. Östra Finland, Tavastland och Karelen påverkades redan tidigt i historien av den ryska, ortodoxa kulturen. Om man likt finnarna vill vara nantionalistiska skall man i första hand glömma historisk kunskap om de olika benämningar som i nutid betecknar republiken Suomi.
Republiken hör inte till Skandinavien och utan att ha varit en rikshalva av Sverige så hade den inte tillhört Norden heller utan i stället varit antingen ryskt, eller en ytterligare en stat i Baltikum.
Men jag förstår att det är lättast att förstärka en förvrängd identitet då man utövar poisoppiminen bortlärning/glömma aktivt.

I huvudstadsregionen får inte finlandssvenskar ens patientbeskrivningar på svenska. Det tvåspråkiga Finland/Suomi, välj själv, är en tom kuliss. Hemma i Svedala är det tvärtom, inom åldringsvården har vi dekret på att det skall finnas personal som kan lalla på finska ”laulaa suomalaisia”, då denna kultur efterfrågas.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...