Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Sverigefinländaren - Ja rosor kan vara vackra så även andra blommor - dock bara vissa blommor kultiveras och gödslas - liksom gäller för språk som inte heller alla kan eller bör åtnjuta statlig gödsel så som just rosor som omhuldas extra mycket för att klara sej. Misstänker att quechua inte tillhör de språkliga blommor som gödslas av den peruanska staten, likväl lever det. Ett stort projekt skulle det vara om de 46 olika varianter som talas av en ganska liten del av indianbefolkningen i Peru skulle få organiserad undervisning bekostad av aktuella skattebetalare som i flertalet fall inte skulle förstå ett ord av vad de indianska barnen sa - är det inte bättre om dessa ungar fick lära sej ett mer gångbart språk så att dom kan berätta om sina liv och ta del av andra barns upplevelser? Sedan får språken vara hur vackra som helst och även ha sina kulturella värden som främst kommer till uttryck i en levande kultur och en levande kultur behöver inga allmosor och lever den inte så låt den hamna på museum. Samma sak med alla varianter av samiska i sverige, finland och norige - frågan är om det inte finns några samiska inslag i ryssland med? lever dom inte så betyder det att ingen har haft glädje att hålla liv i dom. Ärligt talat tycker jag att det daltas för mycket med minoritetsspråk - ett dalt som i praktiken mest framstår som ett storebrorsklappande på minoritetskulturernas barnahuvuden. Se till att ungarna lär sej de språk som kan göra deras röster hörda i resten av världen och låt minoritetskulturerna ta ansvar för respektive minoritetsspråk själva - det tror jag faktiskt dom klarar bäst. --- " Om alla pratade engelska hur tråkigt skulle det vara?" - Ja det kan man ju undra - själv skulle jag tro att vi skulle kunna ha väldigt mycket mer roligt och gemensamt om vi hade ett gemensamt språk, kanske skulle världen även kunna bli fredligare - annars håller jag med del om både ”Förgätmigej” och andra små men kanske oansenliga blommor varhelst dom växer ”Låt tusen blommor blomma”. - Samma sak med kultur - den kultur som inte bärs av de aktuella kulturbärarnas egna engagemang är förmodligen ointressanta, mängder av kulturformer har mänskligheten lämnat bakom sej och kommer även fortsättningsvis att göra. Att "dagens engelskspråkiga kultur styrs av ”militärkomplexet” i USA", ser också jag en fara i - men tror inte att det blir någon skillnad om man ger statligt stöd åt några små minoritetskulturers språkbevarande - särskilt inte mot det faktum att vissa minoritetskulturer här i landet fått ganska stort stöd, och egna radiokanaler att föra ut sitt språk i, men visat sej ha diverse kulturella idéer som rimmat väldigt illa med den sekulariserade och demokratiska religions- och människosyn som bär upp detta lands förhållandevis mer framgångsrika kultur - tänker i det fallet på den så kallade "hederskulturen" som fortfarande skördar människooffer innom detta lands gränser. --- Helt i paritet med det jag anser i övrigt är även jag positiv till att finlandssvenskan ska fortsätta att vara ett levande språk om den kan hålla liv i sej själv.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?