Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Leif-Arne - Historielöshet är inte liktydigt med att anse att människor bör få en chans att ta eget ansvar för egna angelägenheter som till exempel eventuellt minoritetsspråk, folkdans eller traditionellt mörkrumsarbete inom foto. Ingenting av detta motsätter jag mej och anser att det är helt i sin ordning - men jag anser att den inomnationella kommunikationen är viktigare än att diverse folkgrupper på några tusen personer här och var kan hantera sitt respektive udda modersmål och att de statliga insatserna enbart ska gälla landets huvudspråk - resten överlåter jag med varm hand åt respektive folk- språk-grupps egna initiativ och ansvar. Vill exempelvis romer eller serbokroater odla sina språk så var så god, men inte inom skolpengens ram, som i stället helt ska inriktas på att alla människor inom ett land ska ges en chans att föra en klar kommunikation och det oavsett från vilken landsände dom kommer. Som andraspråk bör det största internationellt gångbara språket ha obligatorium, därefter må det vara upp till folk själva. Att vi som svenskar kan ha synpunkter på vad finländarna beslutar om sina respektive språk mer än att det bör vara upp till dom själva att besluta i demokratisk ordning hänger jag inte alls med på - därmed inte sagt att även jag anser att folkliga olikheter är värda att hylla om dom är förenliga med övrig mänsklig respekt. Jag anser beträffande ansvaret för - åtminstone vad den svenska skolan ska ha ansvar för och vad man utsätter eleverna för bör begränsas till påbyggbara baskunskaper och hygglig orientering i nutidshistoria omfattande främst de senaste seklerna, och vad begreppet demokrati ideologiskt står för och hur det verkar i den tid som är och hur det skiljer sej mot grundtanken. Den ämnesmässiga pyttipanna som ungarna serveras i dag gör många ungar rastlösa och spyfärdiga därför att dom inte får tid att tugga utan knappt bara svälja dåligt tuggad mat liksom obearbetad information passerar utan större verkan - det är verkligen synd om våra barn - mycket mer av balans mellan intellektuella aktiviteter och fysiska behövs och mer tid bör läggas på näringslära - tanken borde vara att dom ska växa upp och fungera som kapabla medmänniskor - inte som nu på alla plan felnärda drogberoende skiträdda patienter, vilset uttvingade på en arbetsmarknad som inte är värd namnet - slavhandeln i bemanningsföretag och en huvudlös internationalisering av varor och tjänster har redan slitit undan mattan under fötterna på den lilla makt som arbetarrörelsen en gång lyckats åstadkomma - nu ersätts arbetarskyddslagstiftningen med samma ideologi som ut auktioneringen av medellösa barn - lägsta kravet för omhändertagandet vann - lägsta budet vinner - lägsta lönekravet får jobbet - var kommer kvaliteten in i resonemanget? Var kommer tanken på ett värdigt liv in? Var solidariteten? Det bästa vore om ALLA lärde sej ett gemensamt språk - det skulle ge det oskattbara värdet att ALLA kunde förstå varandra - inte som nu någon totalt oförstående balt som för en spottstyver jobbar skiten ur sej i sverige medan hans eller hennes barn inte får se röken av sin förälder mer än kanske var annan månad - dessa barn skulle nog vara gladare om hans föräldrar hade jobb på hemmaplan och om rutavdragets profitörer inte köpte deras föräldrars arbete till slavlöner - ett gemensamt språk kan bidra till mindre orättvisa.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?