Valt inlägg:
#24 "Att samiskan och finskan blir förvaltningsspråk i alltfler kommuner är ett steg i rätt riktning" Håller med dig i detta, men att exempelvis stockholmare, göteborgare, skåningar och invandrarbarn med alla olika språk ska tvingas lära sig samiska och finska i skolan är det väl ingen som föreställer sig. ----- Jag korrigerar det jag sa i #20 "Att finlandssvenskar ska lära sig finska, landets språk, är givet." Det ska vara lika frivilligt för finlandssvenskar att lära sig finska som för finsktalande att lära sig svenska. Det är givet för mig personligen att kunna landets majoritetsspråk, men det är upp till var och en att avgöra själv. Vill finlandssvenskar begränsa sig själva i sitt hemland, där 91 talar finska, så får de ju göra det. Alla finlandssvenskar ser ju inte heller bristen på kunskaper i majoritetsspråket finska som en begränsning i sina liv, då svenskan är ett av förvaltningsspråket i deras kommuner och alla de känner talar svenska. De ser/har inget behov av att lära sig finska. Detsamma gäller de med finska som modersmål, de ser/har inget behov av att lära sig svenska.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?