Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Rosor är vackra, det kan man inte neka. Men om alla blommor i världen skulle vara rosor och inga andra blommor existerade - då blir världen tråkig. Likadant med språk. Om alla pratade engelska hur tråkigt skulle det vara? Jag föredrar ”Förgätmigej” och andra vackra men oansenliga blommor i min lilla trädgård. Ett av mina motton är ”Låt tusen blommor blomma”. Med språket kommer även kultur. Dagens engelskspråkiga kultur styrs av ”militärkomplexet” i USA, för närvarande tre krig och flera andra krig som inte syns i media. Det är bättre med kulturell och språklig mångfald så att inte alla springer i USAs ärende, som t.ex. Sverige gör idag. ”Mayqan runapis manam pipa isklabun kananpaqtsu yurishqa. Y runa karninmi llapan runakuna iwal kayanman dirichunkunachawpis. Y yarpayta yacharninmi y allita mana allita shunqunkunachaw makurninmi runakuna huknin hukninta rispitanakur kayanman.” Det där var inte finska utan ett språk i Peru som talas av ca 200 000 människor. Det är artikel nr 1 i FN:s deklaration för mänskliga rättigheter. Vackert med språklig mångfall. Mina två tidigare kommentarer var provokativa och det berodde på själva artikelns provokativa ton. Jag är klart positiv till att finlandssvenskan ska fortsätta att vara ett levande språk. Men utbildningen i Finland är dålig när det gäller språk. Det går ut på att alla skall behärska språket akademiskt, vad det nu innebär med grammatik mm. Väldigt få lär sig prata. Jag själv läste fyra år svenska i skolan men när jag kom till Sverige och skulle byta tåg i Herrljunga så missade jag tåget för att jag inte kunde läsa tidtabellen. Jag visste inte skillnaden mellan orden ankommande och avgående. Tre timmar fick jag stå på stationen och vänta på nästa tåg.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?