| Inlägg #41: Postat: 2011-04-02 16:21:00 | |
|
Nexa |
Aguirre: Viss typ av privat fördelningspolitik kan ibland svida lite för mycket i plånboken;
|
| Inlägg #42: Postat: 2011-04-02 16:25:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
#39 Vem tror du har mest att förlora på ett rättslöst samhälle?
#40 Vad är det egentligen du vill få fram; att politiker kan komma undan med fildelning, därför att de är politiker, medan ickepolitiker blir dömda? Även om du förmodligen kan länka till något specifikt rättsfall så behöver man ett antal sådana, i liknande kontexter för att kunna påvisa en kasualitet, politiker rättslig imunitet. |
| Inlägg #43: Postat: 2011-04-02 16:40:00 | |
|
Nexa |
Hm, Leif-Arne: Förväntar du dig att jag ska genomföra en vetenskaplig avhandling för att bevisa kasualiteten obs! fint ord; kontext är ett annat litet fint ord? Visserligen är du gullig på alla sätt, men jag har inte riktigt den tiden nu på lördagseftermiddagen att göra en sådan. Har du inte någon utredning att visa mig som bevisar att jag har fel?
Så du minns inte fallet med Ulrika Messing? |
| Inlägg #44: Postat: 2011-04-02 16:55:00 | |
|
Aguirre |
Leif-Arne..jag tror det är där vi skiljer oss lite...jag anser att samhället är ganska rättslöst som det är nu....Givetvis kommer makten som vanligt att anse att ett snattat paket ägg är värre än en miljon som man spekulerat till sig av medborgarnas pensionspengar på börsen...det sista är dessutom lagligt..och betraktas av vissa som smart...vi skall inte bry oss om det tycker jag...Reglerna är gjorda av de som har och tar...vad skulle vi medborgare bry oss om de reglerna för ? För att makten låter det gå ut ännu värre över oss ? Det tycker jag är ett trist argument...Det finns en god vardagskriminalitet som man gott kan stödja...vi behöver mer av Robin Hood anda...helst inte bara i individuell tappning..utan mer gruppjobb...Så mycket bättre när vi är tillsammans..som dom sjunger :-
|
| Inlägg #45: Postat: 2011-04-02 17:15:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
#44 Nu blir du så där väldigt svepande och oprecis. Ett snatteri är normalt belagt med bötessraff och behöver många gånger inte ens gå inför domstol. Bedrägeri, oredlighet mot huvudman, etc i miljonklassen ger många gånger fängelse straff, däremot är ofta bevisläget svårt. Så länge man inte ger avkall på principen att ingen må dömmas oskyldig vilket jag anser ett av rättsamhällets fundament så kommer många som fulat sig med t.ex fonder att frikännas. Du vill ersätta ett samhällssystem, som förvisso har brister och där kontakter, kompeten och kontakter ger vissa fördelar vs andra utan detsamma, med ett samhälle helt utan regler. Du hävdar att det skulle fungera därför att då kommer människornas inneboende godhet fram inte bara de flesta utan ALLAS, för annars spricker ju hela konceptet. Samma människor som idag småfular sig eller storfular sig beroende på läggning och förmåga. Dit vill du nå genom våldshandlingar, att nå det våldsfria samhället genom våld.. liksom. Du tror nog inte på ditt eget resonemang själv,... egentligen.
|
| Inlägg #46: Postat: 2011-04-02 18:02:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
#43 Vad gör man inte när man skrivit något som man inser att man inte kan motivera. Jo man letar nere i byrålådan efter de där retoriska greppen som ligger i burken märkt slaskretorik. Ett fynd är det lilla greppet "förminskande" :-"Visserligen är du gullig på alla sätt, men jag har inte riktigt den tiden nu på lördagseftermiddagen att göra en sådan". Greppet brukar visserligen tillskrivas äldre män som använder det mot kvinnor, typ "lilla gumman", men tack och lov är vi numer så pass jämställda så att greppet kan begagnas av kvinnor även. Lägg till lite semantisk kverulans :"obs! fint ord;" Så kan man besvara en replik på en tes man skrivit, utan att öht beröra substans.
|
| Inlägg #47: Postat: 2011-04-02 18:40:00 | |
|
Lordchaos |
#46 Jaahmmm ska man känna sig förminskad eller smickrad är fråga
|
| Inlägg #48: Postat: 2011-04-02 18:51:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
#47 Varken eller, själv är jag så faschinerad av att så många tror att de kan komma undan med sådana genvägar på en internetdebatt, tricken är ju inte direkt nya och ganska allmänt kända. Samma gäller att försöka föra fram argument som inte går att belägga, eftersom det man en gång skrivit finns kvar så är risken stor att någon gör en koll, har man då inte belägg för det man skrivit så står man med rumpan bar.
|
| Inlägg #49: Postat: 2011-04-02 18:57:00 | |
|
Nexa |
Leif-Arne: Eller så inser man att man själv har grävt i debattlådan, tex kräva-bevis-grejen och sen inte är beredd på att mottagaren ska bli irriterad. Jag hade att välja på att bli arg eller skämta bort det och valde det senare. Jag har blivit väldigt bra behandlad här på Sourze även av de som inte håller med mig. Men det finns naturligtvis undantag...
Jag ska välja en kompromiss och tala i klarspråk. Jag kunde ha tagit fram en länk om Ulrika Messing om du hade velat, men varken du eller jag är så rättsligt bevandrade att vi har tillgång till alla rättsliga dokument som det skulle innebära att framlägga fullständiga bevis. Nästa gång ska jag skriva saker av den typen: "Detta är den uppfattningen jag fått när jag läser tidningarna." Brukar du förresten samla artiklar som bevisar din uppfattning som du sen automatiskt kan plocka fram när någon ber dig om det? Kommer du kanske att, i framtiden, framlägga fullständiga bevis på allt du kommer att skriva? |
| Inlägg #50: Postat: 2011-04-02 19:11:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
#49Du, det finns en del som mycket gärna skulle vilja beslå mig med felaktiga uppgifter, hitintills utan resultat, men man vet ju aldrig i framtiden. Håller mig alert då jag skriver. Hur som haver, jag utgick faktiskt från att du refererade till ett specifikt rättsfall. Min invändning var den att för att belägga din tes behöver du mer än ett rättsfall, du behöver en serie sådana, under likartade omständigheter. Annars blir din tes bara en tedensiös utsaga. Slutligen om du blir irriterad äver att det du skriver ifrågasätts, undrar jag om inte du missuppfattat vad en debatt site går ut på, kanske en chatsite vore något isf. Harry Truman En av USAs bästa presidenter sade en gång, om politik, -Tål man inte värmen, har man inte i köket att göra.
|
| Inlägg #51: Postat: 2011-04-02 19:25:00 | |
|
Nexa |
Leif-Arne: Nu leker du lite för mycket i den där debattlådan;. Jag gillar att få motstånd när jag debatterar, men det är när de inte när inläggen är absurda.
Ex: Påstående: Det var värst vad många som har strumpbyxor istället för tights nuförtiden. Absurt svar: Ok, det tror jag inte, jag behöver bildbevis, många sådana. Vanligt svar: Oj, det har inte jag märkt. Påstående: Vad soligt det är idag. Absurt svar: Är det soligare idag än igår? Menar du temperaturmässigt eller soltimmar. Har soltimmarna ökat sen förra veckan? Vanligt svar: Det var soligt här idag också. Jag hävdade att jag hade uppfattningen att myndigheter och politiker hade lättare att komma undan när de gör felaktigheter. Denna utsaga ansåg inte jag var speciellt kontroversiell eftersom vi ser exempel på det dagligen. Om du inte har den uppfattningen får det stå för dig, men jag förväntar mig att du ger mig bevis på flera rättsfall som bevisar motsatsen. Jag gillar som sagt att få mothugg, men absurda sådana. Om man nu inte menar absurdisiteter av den typen som Aguirre levererar;. De älskar jag. |
| Inlägg #52: Postat: 2011-04-02 19:27:00 | |
|
Nexa |
Hm, där gick det lite för fort. Slutet av inlägget skulle varit det här:" Jag gillar som sagt att få mothugg, men INTE absurda sådana.
Jag måste vara noga med detaljer; |
| Inlägg #53: Postat: 2011-04-02 19:34:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Nexa, jag har märkt att när man ger sig in i ämnen som inte är politiskt korrekta så blir beviskraven absurda, medan den som hävdar det som antas vara accepterat inte ö.h.t. behöver kunna styrka något. Här på Sourze har jag och några till drivit teser som inte är i den politiskt accepterade kategorin, varför "taggarna" har vänts utåt på flera debattörer. Du har väl fått en släng av det, kantänka.
|
| Inlägg #54: Postat: 2011-04-02 19:35:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
Det beror lite på vilken nivå man vill lägga sin argumentation, man kan antigen lägga fram en tes som man hävdar äger giltighet "fär att jag tycker så" eller så kan man lägga fram andra stöd, vilka t.ex kan vara källor av olika hög trovärdighet. Ett exempel på detta är evighetstråden om foliehattarna, där en stor del av disskussionen handlat om vilken tyngd olika källor har typ, video på tuben med rasande LEGO modeller vs Peer reviwed siter. Ditt sista argument är faktiskt ganska absurt, jämfär med: -Det finns enhörningar! -Det gör det inte alls, hur vet du det? -Det har jag inga källor till, men du kan inte bevisa att enhörningar inte finns, så de så!
|
| Inlägg #55: Postat: 2011-04-02 19:48:00 | |
|
Nexa |
Leif-Arne: "Guerilla shopping....kan det vara ett bra namn på snatteri ?".. Det tycker jag definitivt inte, endast ett försäk att försöka rättfördiga stöld med någonslags kvasipolitiskt mumbojumbo. För vad är konsekvensen av snatteri,... kostnaderna läggs ju på kollektivet konsumenter, dvs dyrare mat för fattig som rik, mycket långt från solidaritet och ömsesidighet tycker jag. Containerdykarna tycker jag därimot inte är stöld, men en smula äckligt, det håller jag med om."
Du ska inte kräva mer av andra än av dig själv. Du hävdar att kostnaderna läggs på konsumenten vid snatteri. Vad bygger du det på? Butikerna använder sig av termen svinn. Det svinnet kan betyda snatteri och det kan också betyda att slänga mat som de anser inte går att sälja. För att ta exemplet med containerdykarna så är det ofta mat som inte ens har "utgånget" datum. Är det kanske så att snatteri-delen av kostnaden är så försvinnande liten att konsumenten inte ens märker av den förhöjda kostnaden? Att prishöjningen mer beror på att det slängs för mycket mat. Så jag upprepar, vi måste ju vara noggranna med detaljerna: Vad bygger du det på? Inväntar med spänning ditt svar. |
| Inlägg #56: Postat: 2011-04-02 20:06:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
Hur stort svinnet från snatteri är beror en hel del på en butiks läge, vilka insatser man gjort mot snatteri mm. En livsmedelsbutik i Oskarshamn hade för något år sedan ca 3, vilket av branschen anses ganska genomsnittligt.Länk: svd.se Om svinnet från snatteri är av så obetydlig omfattning som du antyder, varför skulle de flesta butiker oht installera larm, övervakningssystem, köpa tjänster av vaktbolag mm. som kostar butiken avsevärda summor, om de kunde låta bli och i stället höja sin vinst? De flesta butiker kalkylerar med ett visst svinn från snatterier, svinnet är en kostnad precis som andra kostnader, alla kostnader tillsammans utgär butikens självkostnader, därpå läggs butikens marginal. Alla dessa kostnader betalas av kunden, dvs enkelt uttryck svinn på 3 höjer priset med 3 -MOMS.
|
| Inlägg #57: Postat: 2011-04-02 20:23:00 | |
|
Nexa |
Så bra. Tänk nu efter, blev ditt inlägg bättre eller sämre av att du la till dina "bevis"? Tror du att du fick mer eller mindre läsare p g a att du letade upp en länk? Var det värt den extra tiden?
Ditt ursprungliga inlägg hävdade att snatteri kostar. Jo, det är säkert sant tänkte många. Alltså inte ett speciellt kontroversiellt ämne. Min poäng, kanske behöver förtydliga, man väljer sina fighter. Ibland är det viktigt att bygga under med utförlig fakta, ibland är det ett slöseri med tid. Ditt inlägg var klart och tydligt utan dina "bevis". Hänger du med? Men en annan sak, tror du inte att snatteriet skulle öka om inte de installerade larm, anlitade vaktbolag mm? Är du säker på att de installerar allt detta eftersom snatteriet är omfattande? Kan det inte vara så att de gör detta för att snatteriet inte ska bli omfattande? Småsaker blir inte alltid viktigare bara för att du lägger ner ett omfattande arbete på att "bevisa". |
| Inlägg #58: Postat: 2011-04-02 20:44:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
Nu blir du bara alltmer skruvad, du valde att syna mina kort då du egentligen visste att jag hade ganska bra på hand, ditt val, blir jag ifrågasatt så ger jag referenser. De som debatterat med mig vet att jag aldrig påstår något jag inte kan belägga, därför kan jag även skriva under med mitt riktiga namn, jag har liksom inget att dölja. Jag valde att kolla dig på en utsaga där jag menade, och menar, att du bara gav utryck för en ganska populistisk åsikt som egentligen inte går beläggas. Övervakningsutrustning sätts upp till stor del i preventivt syfte, det stämmer, det är därför du oftast kan se anslag om att där finns larm, kameror mm installerat. Likväl kostnaderna för installationerna bärs ändå av kund. Ergo, det är inte någonslags Robin Hood aktivitet att snatta, det är osolidariskt därför att kostnaderna drabbar andra kunder.
|
| Inlägg #59: Postat: 2011-04-02 21:00:00 | |
|
Nexa |
Du svarade inte på mina frågor. Var det värt att lägga den extra tiden? Ditt inlägg var inte av kontroversiell art. Ingen hade satt sig emot att snatteri läggs på kostnaden. Alla vet detta. Om jag började argumentera mot dig om du hävdat att gräs var grönt, skulle du då sprungit och letat efter artiklar som visade hur ljuset bruts?
Om jag är skruvad är du anal. Orkar inte med dina absurda inlägg lägre. Att jag kallar mig Nexa beror på att jag inte vill att knäppisar, som internet är fullt av, ska börja förfölja mig. Och det har inget med att göra att jag skulle ha något att dölja. Att du med filter pålagt, beror det på att du skäms för ditt utseende? Jag skäms i alla fall inte för mitt utseende... |
| Inlägg #60: Postat: 2011-04-02 21:10:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
Om det är värt att belägga det påstånden jag skriver? För mig, Ja. Jag spekulerar inte så mycket i varför utan utgår från att det finns ett intresse då frågan ställs. Fördelen är att med tiden blir jag sällan ifrågasatt därför att många här vet att jag har på fötterna. Om jag skäms för mitt utseende, iofs så blev jag nekad militärtjänstgöring vid flottan därför att jag var för ful, vilket jag har fått dokunenterat, men tror ändå inte att jag skäms. Om så vore fallet skulle jag nog knappast länka till min Facebook. Jag tycker det är rätt kul att leka med PS. En period när foliehattarna beskyllde mig för att vara Mossadagent så lade jag upp en bild på mig med världens kroknäbb.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.