Inlägg #1: Postat: 2011-03-11 09:56:00
|
Afrika |
Det är egentligen patetiskt hur lite vi i Sverige gör åt svälten där nere
|
|
Inlägg #2: Postat: 2011-03-11 10:47:00
|
Dag Nilsson |
Kanske handlar det om identifikation. Är jag ett med Jorden eller är jag min egen satsa-på-dig-själv-människa. Istället för att bli ett med allt försöker egocentrikern få kontroll över allt. Det blir äta eller ätas. Och det blir oviktigt om alla svälter ihjäl bara jag själv är en mätt vinnare. --- Den egocentrerade människan är en dinosaurie. Tyvärr kommer hon att ta med sig många människor i sitt eget fall. --- På Wall Street och i City of London sitter kapitalets Ghaddafis och vägrar att lämna ifrån sig makten om det så skall kosta hela Jordens undergång. Vi har att göra med sadister, psykopater innerst inne livrädda, i det närmaste emotionellt döda människor. --- Innan vi lyfter undan dessa galningar, fortsätter det att dö 16.000 människor per dygn - en sex miljoners pågående förintelse per år - av svält och sjukdomar orsakade av svält. Ingen hjälp fungerar utan att vi ändrar på vår inställning till människovarat i de rika länderna. Det är hos oss problemens rötter finns. Det är hos oss förändringen måste ske, den förändring som gör splittrade människor hela.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2011-03-11 10:59:00
|
Uhm |
Men är det inte nödvändigt att folk dör då? Visst, det är hemst men vi är ju för många
|
|
Inlägg #4: Postat: 2011-03-11 11:00:00
|
Jocke S-43 |
Det finns en sadist i oss alla, och en egoist. Men ju fler vi blir, desto svårare blir lösningen, tills den bli omöjlig. De som hävdar at överbefolkning är nys, "fortsätt producera barn", den saknar vet och moral. Men hur vända, är en annan sak, religon och dumhet,till vänster och höger.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2011-03-11 11:05:00
|
Uhm |
Ja precis, det är fruktansvärt svårt det där. Men folk i livet ska INTE behöva dö, då är det födelseantalet som ska reguleras, man ska INTe behlöva svälta ihjäl. Usch
|
|
Inlägg #6: Postat: 2011-03-11 11:21:00
|
Aguirre |
Vi är för många vansinniga konsumenter i väst...det är den enda "överbefolkning" man kan tala om..men de andra kommer snart med notan till oss.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2011-03-11 11:47:00
|
olo |
Aguirre #6 / Visst är vi "för många vansinniga konsumenter i väst" men det är inte den enda överbefolkning man kan tala om. Även den faktiska överbefolkningen är ett problem. Risken är att de inte alls kommer med notan till oss utan istället börjar ha ihjäl varandra.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2011-03-11 12:03:00
|
Aguirre |
Våra gula bröder går i täten och kommer att se till att vi 10 stollar i väst inte kan få billiga råvaror och billig arbetskraft från resten av världen som vi är bortskämda med...jag tror inte de kommer att ha ihjäl varann..men USA kommer nog att använda sina trupper som vanligt för att läxa upp dem i demokrati och frihet, det blir blodigt som vanligt. Vad Tellus beträffar så kan den teoretiskt bära en fyrdubbling av befolkningen..men det kräver ju livsstilsanpassningar som alla inte gillar.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2011-03-11 12:29:00
|
Dag Nilsson |
För det första tycker jag att de som orerar om överbefolkning kan föregå med gott exempel. ---- För det andra så vet vi redan vad som leder till lägre födslotal. Det stavas välfärd och en god levnadsstandard och fungerande trygghetssystem.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2011-03-11 12:41:00
|
Aguirre |
Helt rätt Dag...men tyvärr har våra fria sköna demokratier inte förmått sprida "välfärd och en god levnadsstandard och fungerande trygghetssystem" till resten av världen, trots att de hela tiden påstår sig försöka :-..men man kan ju stilla förundras över hur di fete amerikanerna överhuvudtaget får ut den för att para sig mellan drive-in besöken ?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2011-03-11 14:19:00
|
olo |
Dag Nilsson #9 / Jag föregår med gott exempel genom att inte skaffa barn och genom att leva ett, med svenska mått, mindre miljöbelastande liv. Välfärd och en god levnadsstandard är ett av sätten att minska överbefolkningen. Ett annat är preventivmedel. Bägge dessa har fördelen att de inte skapar särskilt mycket lidande. Särskilt inte om man jämför med krig, svält och sjukdomar.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2011-03-11 14:25:00
|
olo |
Aguirre #8 / "Vad Tellus beträffar så kan den teoretiskt bära en fyrdubbling av befolkningen..men det kräver ju livsstilsanpassningar som alla inte gillar". Jag känner mig inte helt säker på den teoretiska beräkningen. Fast du kanske har så stora kunskaper att du kan känna dig säker? Fördelen med att motverka befolkningsökningen på sätt som skapar ett minimum av lidande är att det inte behövs lika stora livsstilsanpassningar eftersom det finns mer resurser att dela på. Risken är annars att de som inte vill gå med på livsstilsanpassningar minskar befolkningsmängden på sätt som skapar lidande, t.ex. genom krig.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2011-03-11 14:29:00
|
olo |
En levnadsstandard som innebär grundtrygghet i form av mat, boende och sjukvård räcker. Dagens idiotiska konsumtion skapar inte mer lycka. Efter att ha uppnått grundtrygghet så uppnås inte ökad lycka genom mer konsumtion. Däremot uppnås det genom självutveckling och ytterst genom mer kärlek och empati.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2011-03-11 15:41:00
|
CMO |
#9 Kors i taket. Ett inlägg som jag helt instämmer med. Har du lämnat datorn obevakad Dag, så att någon vettig människa skrivit ett inlägg i ditt namn?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2011-03-11 17:21:00
|
Dag Nilsson |
#14 - Inte då, CMO! Det var allt jag som skrev, och som gör det nu också. Dock kan det visa sig att vi är oense om en liten detalj - vägen dit.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2011-03-11 20:34:00
|
Jocke S-43 |
Olo, ja det här har ju du och jag haft uppe innan. Och som vanligt är tanken kort, eller nollställd om fakta på sina håll. Man kan titta på en befolkningskarta över Japan och de andra överbefolkade länderna i öst. Det är många faktorer som spelar in som vi eller vår mänskliga vilja inte klarar, förutom naturkatastrofer. T.ex. om vi vill ha några stora vilda djur och någon natur kvar, framtida oljeproblem. Resurs- och distibutionsproblem särskilt i storstäder. Och livskvalite. Det är fruktansvärt trångt och skitigt även i små och mellanstora städer i U-länder, som i Marocko där jag är nu. Fördubbling på 25 år, nu 33 miljoner.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2011-03-11 21:32:00
|
Aguirre |
Sverige är ett glesbefolkat land men det är trångt som fan på t-centralen i huvudstaden ibland..det bör man inte dra några slutsatser av.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2011-03-11 22:03:00
|
Jocke S-43 |
Signaturen Aquirre, 17 har noterat att "Sverige är ett glesbefolkat land", och att "det är trångt som fan på t-centralen ibland", samt drar därav slutsatsen att "det bör man inte dra några slutsatser av." Absolut en riktig slutsats, men från vilken man inte kan dra någon vidare slutsats om överbefolkning eller ej på planeten. Fast alltid en liten början!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2011-03-11 22:39:00
|
Spartacus70 |
Vi har haft både välfärd och fattigdom med medföljande svält i alla årtusenden och det skvallrar om att det inte är frågan om någon överbefolkning. Detta är bara ett av de senare greppen för att kunna införa nya förändringar som gynnar få - men på bekostnad av många. Eliten driver med oss och viresten får hela tiden stå för notan. Vi måste kassera hela det ekonomiska systemet och göra slut på makten, även i ordalag. Vi måste börja tänka på allvar i termer av vad som är bäst för oss alla - gemensamt och göra slag i saken. Det bör inte handla om att "äga" utan om att "lösa". "Ombytta Roller" var ganska pricksäker i sin tolkning och detta sker hela tiden. Wake up people!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2011-03-11 23:07:00
|
olo |
"Vi har haft både välfärd och fattigdom med medföljande svält i alla årtusenden och det skvallrar om att det inte är frågan om någon överbefolkning". Nej, överbefolkning har inte varit den enda faktorn. Vilken slags teknologi och produktionssätt man haft har också bl a spelat in. På vilket sätt skulle motverkande av befolkningsökningen gynna eliten?
|
|