Inlägg #81: Postat: 2011-02-28 13:42:00
|
Jocke S-43 |
På 50-talet hade kvinnor lägre lön, i t.ex jordbruket, men även tidigare pension. Man ansåg de orkade mindre. Rätt eller fel? Kvinnor har än idag många fler betalda pensionsår, plus arvet efter mannen. Dessutom är kvinnor mer sjukskrivna än män. Vad finns det för anledning för en småföretagare med hårt jobb, att anställa en kvinna som medhjälpare? Det här måste man nog ta med, och det tror jag en kapitalsitisk lönemarknad gör, därav procenten. Jag tar inte ställning, tiden man är anställd, sjuk eller ej osv, måste också räknas in. Det jag tror man måste uppvärdera är manligt liv, mäns kroppars värde till kvinnlig nivå. Titanic, läget i arabvärlden just nu hur det vinklas i media. Men det kan vi ta en annan gång. OM du är intresserad, här är min artikel om hur "jämställdheten" etablerades i Sverige. I något satirisk form... Länk: sourze.se
|
|
Inlägg #82: Postat: 2011-02-28 14:06:00
|
Lordchaos |
Bizon citat ” .. för det andra handlar det som i så många andra fall om acceptans av andra människors egna beslut – och för det tredje så har vi detta med rätten att handla enligt eget gottfinnande så länge du inte skadar någon annan ..” så person A får inte skada någon annan, samtidigt har han rätten att handla enligt eget gottfinnande, och för detta ska han mötas med acceptans, vare sig det är skadligt eller inte? då blir ju liksom tumregeln om att inte skada andra bara ”din” åsikt, inget annat, den behöver ju inte efterlevas. alltså, om jag snor din sons skidor och du blir arg, då kan jag be dig behålla din åsikt för dig själv? det kan inte vara lätt att vara relativ :-
|
|
Inlägg #83: Postat: 2011-02-28 14:10:00
|
Lordchaos |
… och inte nog med att jag ber dig hålla din åsikt för dig själv, jag blir också arg på dig för att du försöker pracka på mig dina värderingar om att inte skada andra, jag kan ju ha en helt annan åsikt :-
|
|
Inlägg #84: Postat: 2011-02-28 14:17:00
|
Lordchaos |
.. å andra sidan, att yttra sin åsikt kan ju vara bra ändå, jag menar även om den är irrelevant dvs personlig och endast gäller för dig, så kan den åtminstone skapa skuldkänslor. på så sätt får vi visserligen fler våldsverkare, men de dras alla med skuldkänslor :-
|
|
Inlägg #85: Postat: 2011-02-28 14:24:00
|
Bizon |
Lordchaosn#82,83 Du vet väl varför idealistiska ideer inte fungerar i praktiken - de flesta av oss är redan så skadade att det inte går att bortse från den där enstaka virrhjärnan i ditt exempel - att bli av med ett par skidor kan jag kanske svälja - dom är inte så dyra i dag, men att det dyker upp den ena galningen efter den andra och snor min sons skidor gör att det med den erfarenheten jag redan har blir strid på kniven redan vid en första nissens försök - även om materian som ett par skidor består av är relativ och högst temporär så är den genom min försorg relaterad till min son och det kan jag upplysa dej om att jag kommer att hävda med de till buds stående medlen som kan vara aktuella för att utgå med tillräckligt avgörande seger - vilket torde vara min fulla rätt även relativt sett om vi då bortser från ett kvardröjande feodalt tänkande där vissa anser sej ha all rätt och andra inget annat än överhetens godtycke. Hör du till den sortens förtryckare så rekommenderar jag dej att inte komma för nära min sons skidor :-
|
|
Inlägg #86: Postat: 2011-02-28 14:31:00
|
Bizon |
Lordchaos #84 - jag är just inte mycket för varken skuld eller skam - däremot tror jag på det öppna samtalet och diverse samförståndslösningar och att det har sina fördelar att kunna hjälpa varandra. Har du inte råd att skaffa ett par skidor till sin son så kan jag tänka mej att min som skulle kunna låns sina skidor till din son - jag tror det därför att min son faktiskt är tämligen godhjärtad och förstående. Det kan även vara ett bra exempel för din som som då får ett annat perspektiv på tillvaron än vad du bibringar. Dom skulle även kunna bli vänner - och kanske har din son mågot som min son skulle bli glad av att få låna en stund :-
|
|
Inlägg #87: Postat: 2011-02-28 14:41:00
|
Lordchaos |
#85 då är det tur att man är anonym då. men om du hittar mig kan jag ju alltid kalla på den relativa polisen som mycket väl kan ha samma värderingar som jag :-
|
|
Inlägg #88: Postat: 2011-02-28 14:46:00
|
Lordchaos |
#86, samförståndslösningar är ju bra, men alla delar kanske inte den åsikten heller. vad gäller skidorna så är det snart vår här i Skåne, det skulle passa bättre med en 50-tummare, helst LED :-
|
|
Inlägg #89: Postat: 2011-02-28 14:48:00
|
Jocke S-43 |
Här Bzon, utanför ämnet, men måste visa dig. Är tio mil öst Tiznit, Tafraoute, på 1200 m:s höjd. Bergen här ser ut som massor av lerklumpar, hopkletade. En del på topparna verkar trotsa tyngdlagen, en del är som stående figurer, man "kan se" hästansikten, sovande hundar osv. Har fotat några. Skall se om jag kan hitta något som liknar dina :- Ta nu det är rätt! De är mycket vackra med gröna buskar emellan, skiftar färg efter solljuset, skickar en länk med foton. "Sockertoppen" har jag här framför mig, men även flera andra syns från min plats! Länk: google.se
|
|
Inlägg #90: Postat: 2011-02-28 14:55:00
|
Jocke S-43 |
Rättelse 89 Det skall stå "Bizon,...och "ta nu det här rätt", Och de här fotona är alltså inte mina! Och här är varmt, trots höjden, över 30 gr, men 5gr på natten.
|
|
Inlägg #91: Postat: 2011-02-28 16:17:00
|
Bizon |
Tack för bilderna Jocke - bara dessa färger på de rappade husen väcker minnen - och ibland undrar man över hur medveten naturen är i sitt skapande - på ön Ko Samoi finns en naturskulptur som kallas "Stora Pappa & Stora Mamma" Det är en stor rejäl erigerad fallos på flera meters höjd och alldeles bredvid en underbart kvinnosköte med svallande kåtsav flödande med rytmen hos havets dyning. I det fördolda är det en kultplats av "Eros nåde" medan turisterna i dagsljus står på rad med gapande munnar och kameran i högsta hugg. Alltså - här finns dom båda inom räckhåll för varandra - mindre konstigt vore det om dom slumpmässigt var utslängda lite här och var på klotet. Såg på bilderna också en del solugnar av skiftande slag - jag har provat en variant som var gjord av ett reflekterande liggunderlag som var möjligt att rulla ihop. I husbil tror jag det kan vara en bra lösning för att minska bränsleåtgången vid matlagning och kanske uppvärmning av vatten - fast jag kan tänka mej att i det klimat du befinner dej nu är det väl kylning av vatten som kräver sitt - trevligt att få följa dej på din resa - träffade förresten en marockan i går - vi brukar ses ibland - dom är inte direkt rellativt trevliga de goda marockanerna, men däremot generellt :- undrar vad Forsblom säger om generalism en som filosofisk skola? Det handlar ju inte om generaler och dylika pyramidala organisatörer - mer om en anad folksjäl med specifika drag - nu vet ju både du och jag att sådana skiftar över tid - vi svenskar till exempel har ju ofta beskyllts för att vara inbundna och aningen melankoliska, men efter våra resor och globala äventyr har något förändras och den symboliska bilden av svensken som en gammal oxel - grå och knotig stämmer inte längre. Tror faktiskt att det skulle göra alla folk gott att få komma ut i världen och se sej om. Ha det så gott där i värmen :-
|
|
Inlägg #92: Postat: 2011-02-28 16:26:00
|
Bizon |
88 Lordchaos - jag förmodar att du far efter en såndär platt-tv. Nej tyvärr har jag ingen sådan att bidra med - men tänk dej en sånn med 3de och att få se en film som Avatar där - utan det mänskliga vansinnet som är en bild som väl överensstämmer med det du målar upp - så har människan verkat alltför länge och gör fortfarande. Nu tror jag inte att det handlar om någon universell sanning som gör att många människor känner att det är fel, men kanske är det så att även vi kan ha lite vördnad inför livet och även lite kärlek.
|
|
Inlägg #93: Postat: 2011-02-28 16:34:00
|
Jan Olsson |
Jag tjuvtittade på #89,länk - såg Jockes husbil,men inte Jocke - var var Du?
|
|
Inlägg #94: Postat: 2011-02-28 18:36:00
|
Bizon |
Jan O #93 Länk: travelblog.org vad tror du - kan detta vara Jocke utan skägg ? Alltså inte den sköna damen som mycket väl skulle kunna vara hans resesällskap.
|
|
Inlägg #95: Postat: 2011-02-28 18:52:00
|
Jocke S-43 |
93-94 Nej för tusan, jag ser varken nån husbil eller mig själv. Det där ser ju ut som Peter Sellers som tagit fotona, kan det va Britt Ekland han har med sig där?
|
|
Inlägg #96: Postat: 2011-02-28 19:03:00
|
Jocke S-43 |
Har f.ö. just besökt Berberbyn här med skön promenad genom palmpark. En ung idealistisk man bor kvar i det som är ett museihus idag, ett flera hundra år gammalt, med vidunderlig utsikt över dessa märkliga berg. Fick även en bit anganträd av honom. Iaf, dessa lerhus, när det är 48 grader ute, är det 28 grader inne. När det är 5 grader ute, är det 18 grader inne. Men regnar det för mycket och ingen underhåller, då blir det som det blir med lera. Många flera hundra år gamla hus var ruiner. Berberna har ju också sitt eget alfabete, väldigt speciellt och dekorativt.
|
|
Inlägg #97: Postat: 2011-02-28 21:27:00
|
Aguirre |
Berber av arabiska barbari, "ociviliserad", "främmande", av grekiska, βάρβαρος bárbaros, "främling", "icke-grek", varifrån även "barbar" kommit;....Håll i hatten Jocke. :-
|
|
Inlägg #98: Postat: 2011-02-28 21:41:00
|
Jocke S-43 |
97 Ja fy tusan vad han kan Aquirre! Hitta. Med hjälp av google kan vilken &¤#& som helst framstå som snille! Den här låg högst på google sökning - Wikipedia. Här är den länken: "Berber". Men tack ändå!
Länk: sv.wikipedia.org
|
|
Inlägg #99: Postat: 2011-02-28 22:12:00
|
Aguirre |
ja..det var inte hämtat ur närminnet..det trodde jag framkom..jag har inte grekiskt tangentbord heller...:-
|
|
Inlägg #100: Postat: 2011-02-28 22:46:00
|
Jocke S-43 |
99 Jaja, men du kunde ju talat om att det var du som skrivit texten på Wikipedia. Det fattade ju inte jag!
|
|